دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۲۹۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹
عجب شیر ما - سفری به باغ شهر ایران "مراغه "و سوغاتی‌هایی با قدمت ۱۵۰ ساله ارمغانی از محصولات باغی است و مسافران بدون تهیه آن نمی‌توانند این شهر را ترک کنند.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از تسنیم، شهرستان ویژه مراغه در جنوب آذربایجان شرقی در دامنه جنوب غربی کوه زیبای سهند واقع شده و دومین شهر پرجمعیت و بزرگ استان آذربایجان شرقی پس از تبریز است.

این شهرستان دارای 530 اثر تاریخی و گردشگری بوده و همه ساله مسافران زیادی برای بازدید از این اماکن به این شهرستان سفر می‌کنند.

امسال با تلاش مسئولان شهرستان و به ویژه ستاد سفرهای نوروزی مراغه پذیرای مسافران نوروزی بوده و پیشنهاد می‌کنیم اگر به آذربایجان شرقی سفر کردید حتماً برای دیدن آثار تاریخی و باستانی به این شهر تاریخی و فرهنگی سفر کنید.

مسافران و گردشگران نوروزی در سفر به باغ شهر ایران علاوه بر بازدید از 530 اثر تاریخی و گردشگری ثبت شده ملی جذب سوغاتی‌های متنوع و رنگارنگ این شهرستان می‌شوند.

شیرینی‌های سنتی مراغه ارمغانی از محصولات باغی است و بدون تهیه آن‌ها نمی‌توان این شهر را ترک کرد.

محصولات تولید شده این شهرستان با قدمتی 150 ساله به عنوان سوغاتی به شهرهای مختلف استان و کشور ارسال می‌شود که مسافران نوروزی نیز همیشه در سفرهای خود این محصولات را خریداری و به شهر خود سوغات می‌برند.

سید مجتبی پاکدل شهروند مراغه‌ای با اشاره به قدمت برخی سوغاتی‌های این شهرستان اظهار داشت: قدمت برخی از شیرینی‌های تولید شده در این شهرستان بیش از 150 سال بوده و مسافران و گردشگران در فصل‌های مختلف این محصولات را خریداری و استفاده می‌کنند.

وی گفت: شیرینی‌های تولید شده در این شهرستان از کیفیت بالایی برخوردار است چرا که مواد اولیه آن توسط کشاورزان منطقه تولید می‌شود.

پاکدل ادامه داد: سجوق، باسلوق، حلوای نخود و شیرینی چای از جمله مهم‌ترین شیرینی‌های خوبی است که در این شهرستان تولید و در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: سوغاتی‌های تولید شده در این شهرستان از دل طبیعت بوده و از پر طرفدارترین سوغاتی‌های شهر تاریخی و گردشگری مراغه به شمار می‌رود.

این شهروند مراغه‌ای در ادامه با اشاره به قدمت صد ساله برخی از محصولات مراغه گفت: تهیه سلجوق و باسلوغ در این شهر قدمتی چند صد ساله دارد که از شیره انگور، بادام و گردو تولید و سالانه یک، آن هم در آستانه نوروز از شیره انگور باغ‌هایروستای و رجوی که مرغوب‌ترین انگورها را دارد تهیه می‌شود.

حلوای آرد نخود میهمان سفره هفت سین مردم در مراغه

پاکدل اضافه کرد: یکی دیگر از سوغاتی های پرطرفدار در این شهرستان را می‌توان حلوای آرد نخورد عنوان کرد چراکه این محصول از آرد نخود، گردو، پسته تهیه می‌شود و در زمستان ونوروز طرفدار زیادی دارد.

این حلوا، شب یلدا، شب چهارشنبه آخر سال و در نوروز نیز پای ثابت سفره هفت‌سین در خانه‌های مردم مراغه است.

لذت نوشیدن چای در مراغه با شیرینی به قدمت 150 ساله

در این شهر بیشتر مردم برای نوشیدن چای از شیرینی مخصوص استفاده می‌کنند و این محصول با قدمت 150 ساله به عنوان سوغاتی به شهرهای مختلف استان و کشور ارسال می‌شود.

شیرینی چای به خاطر نرم و ارزان بودن نسبت به قند از پرطرفدارترین شیرینی و سوغاتی‌های مراغه به شمار می‌رود.

اگر گذرتان به فروشگاه‌های مرکز شهر و اطراف آن افتاد با ورود به آنها می توانید شیرینی‌های مخصوص چای را در ویترین اصلی مشاهده کنید.

مراغه قطب تولید محصولات باغی در کشور

مراغه به دلیل قرار گرفتن در کنار کوه زیبای سهند دارای آب وهوای معتدل و خنکی است که این امر موجب شده کلیه محصولات تولید شده در این شهرستان کیفیت بالایی داشته باشد و به عنوانسوغاتی به شهرهای دیگر کشور صادر می‌شود.

محصولات تولیدی هم چون، عسل، سیب، انگور، آلبالو، کشمش،گردو و بادام در باغات این شهرستان یکی از پر فروش تر ینمحصولات باغی می‌توان اشاره کرد.

سالانه 250 تا 270 هزار تن میوه در این شهرستان تولید می‌شودکه به دلیل برخورداری از کیفیت بالا به صورت تازه خوری و بخشی هم به صورت فرآوری شده و خشکبار صادر می‌شود.




نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: