جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: ۲۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶
امروزه رسانه هاي غربي با راه اندازي انواع برنامههاي ماهواره اي درحال متلاشي کردن جامعه کشورهاي درحال توسعه هستند که متاسفانه در اين بين سهم ما ازهمه کشورها از اين بي بند و باري بيشتر است و هر روزه تاثيرات منفي خود را در متلاشي کردن کانون خانوادهها بيشتر و بيشتر نشان ميدهد.

امروزه رسانههاي غربي با راه اندازي انواع برنامههاي ماهواره اي درحال متلاشي کردن جامعه کشورهاي درحال توسعه هستند که متاسفانه در اين بين سهم ما ازهمه کشورها از اين بي بند و باري بيشتر است و هر روزه تاثيرات منفي خود را در متلاشي کردن کانون خانوادهها بيشتر و بيشتر نشان ميدهد. اثرات منفي که هرروزه ما درمحل زندگي خودمان لمس ميکنيم وشاهد آن هستيم. درواقع جامعه ما تنها بصورت ملموس شکلي از فرهنگ را در قالب پوشش لباس و لوکس زندگي کردن به خود گرفته واز تبعات مثبت فرهنگ کاملا بيخبرمانده است وهمان دليلي است براي ايجاد رفتارهاي ناهنجار اجتماعي که بصورت مکرر ما روزانه شاهد آن هستيم.

لذا مي‏توان گفت پاية اساسي و محوري شکلگيري يک ملت فرهنگ است. چنان چه مي‏بينيم همه ابعاد علوم، فنون، ادبيات، هنر، اخلاق، ارزشها، باورها، اعتقادات و جوامع را در حيطة فرهنگ جاي مي‏دهند.

با عملکرد صحيح اين ابعاد فرهنگ و نيز بهره‏مندي از نتايج پيشرفت علوم و فنون، جوامع مي‏توانند به خوشبختي برسند. مي‏توان گفت همه امور جوامع بستگي تام به فرهنگ آنها دارد. لذا «اگر مشکلات فرهنگي و آموزشي به صورتي که مصالح کشور اقتضا مي‏کند حل شود، ديگر مسايل به آساني حل مي‏گردد.» همچنان نه تنها فرهنگ، سازنده خوشبختي ملتهاست بلکه انحطاط ملتها نيز در گرو فرهنگ جامعه است.

بنابراين وظيفه ماست تا باحفظ فرهنگ اصيل خودمان سعي در پيشرفت به سوي جامعه اي متمدن وفرهيخته وعبور ازموانع فرهنگي درراستاي تبديل شدن به جامعه اي پيشرفته وفرهنگي داشته باشيم. چراکه مبناي توسعه حقيقي و پايدار توسعه فرهنگي بوده و به مثابه ريشه که درخت را تغذيه ميکند، ساير ابعاد توسعه (سياسي، اقتصادي و اجتماعي) نيز از اين بعد مهم تغذيه ميشوند. بنابراين، لازم است تا در ارتقاي سطح فرهنگ جامعه کوشا بوده و تلاش مضاعف به کار بسته شود.

جعفرشکوریان

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: