سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - May 21 2024
کد خبر: ۲۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
بايد ديد که به طور کلي ايجاد اشتغال به عهده دولت است يا بخش خصوصي؟

بايد ديد که به طور کلي ايجاد اشتغال به عهده دولت است يا بخش خصوصي؟ تصور حاکم در ميان مردم اين است که اين موضوع از وظايف دولت است، ولي در واقع اين طور به نظر ميرسد که اگرچه دولتها موظف به توسعه زيرساختها و بسترسازي مناسب و باثبات در اقتصاد و دنياي کسب و کار هستند، وظيفه اصلي را بايد به عهده بخش خصوصي دانست.

در حال حاضر رکود مشکل اصلي اشتغال به شمار ميرود و تا زماني که اين رکود از جامعه، کارخانهها و اقتصاد نرود دولت موفقيتي در اشتغال نخواهد داشت .اولين کاري که براي اشتغال بايد انجام دهيم اين است که مشکل اشتغال و بازار کار را شناسايي کنيم سپس بر اساس آن طرح بنويسيم و برنامه بريزيم.

کشورهايي که در سالهاي اخير توانسته اند به پيشرفتهاي چشمگيري در زمينههاي مختلف اقتصادي و تجاري نايل شوند، همواره بيشترين عاملي که تاثير چشمگيري بر موفقيت آنها داشته است را مواردي مانند: توسعه فرهنگ کارآفريني و کسب و کار کوچک، انجام حمايتهاي لازم از کارآفرينان، ارائه آموزشهاي مورد نياز به آنان و انجام تحقيقات و پژوهشهاي لازم در اين زمينه ميدانند. امروزه همچنين، مساله اشتغال براي جوانان، خانوادهها و در نهايت براي دولتها به يکي از دغدغههاي اصلي تبديل شده که به سادگي نحوه زندگي آنها را تحت تاثير قرار داده است.

همچنين دولت ميتواند از برنامههاي در حال اجراي بخش خصوصي حمايت کرده و نتيجه بخشي آنها را تسهيل کند. اين روش، ساده ترين روش اشتغالزايي است. اين موضوع ميتواند روند اشتغالزايي را سرعت زيادي ببخشد

دولت در بحث اشتغال و توليد بايد دو قوه ديگر را با خود همسو کند تا عزم ملي براي مبارزه با بيکاري به وجود آيد و از ظرفيت رسانهها، صدا و سيما و دانشگاهها براي ترويج فرهنگ کار و کارآفريني استفاده کند.

جعفرشکوریان
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: