پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۲۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
يکي از نهادهايي که همزمان با انقلاب اسلامي ايران به وجود آمد، شوراي نگهبان است.

يکي از نهادهايي که همزمان با انقلاب اسلامي ايران به وجود آمد، شوراي نگهبان است. اين شورا بر اساس قانون اساسي وظايف متعددي بر عهده دارد اعم از تطبيق قوانين و مقرارت با شرع انور اسلام و قانون اساسي کشور، تائيد صلاحيت نامزدهاي انتخاباتي و نيز نظارت بر انتخابات و تائيد انتخابات. با اين همه شايد بتوان مهمترين وظيفه اين نهاد را تطبيق قوانين و مقررات با قانون اساسي و مباني اسلامي به شمار آورد. چرا که قانون اساسي درواقع ميثاق ملّت با نظام مقدس جمهوري اسلامي است و اسلام نيز به عنوان ديني که تک تک احکام و ارزشهاي آن با جان ايرانيان سرشته است از اهميت والايي نزد مردم برخوردار است.

اين نهاد در طي سالهاي گذشته از انقلاب اسلامي به بهترين نحو پاسدار اين دو ارزش بوده است و بر همين مبنا نيز توانسته تا به امروز حوزه تقنيني کشوره را به نحو مطلوب اداره کرده و از تصويب قوانيني که ممکن است حکمي از احکام اسلام و يا اصلي از اصول قانون اساسي را خدشه دار کند، پيشگيري به عمل آورده است و از اين رهگذر حقوق اساسي ملّت را حفظ کرده است.

چرا که ممکن است نهادهاي تقنيني با اثر پذيري از جو جامعه و اقدامها هيجاني نسبت به تصويب قوانيني اقدام کنند که شايد در کوتاهمدت توقعات جامعه را برآورده سازد ليکن در بلند مدت براي کشور مشکل ساز باشد.

اين نهاد با دارا بودن ديدي منطقي و تسلط به مباني حقوقي و شرعي که نشأت گرفته از ترکيب اعضاي آن است، مانع از تصويب چنين قوانيني شده و در نهايت استمرار اصول اين انقلاب را تضمين کرده است. تداوم اين مسير را ميتوان تضمين کننده رشد و اعتلاي سيستم تقنيني و نظارتي کشور به شمار آورد.

جعفرشکوریان

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: