پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: ۲۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
هر شهروندي حق دارد از امنيت جاني، مالي، حيثيتي، حقوقي، قضايي، شغلي، اجتماعي و نظاير آن برخوردار باشد.

هر شهروندي حق دارد از امنيت جاني، مالي، حيثيتي، حقوقي، قضايي، شغلي، اجتماعي و نظاير آن برخوردار باشد. هيچ مقامي نبايد به نام تأمين امنيت، حقوق و آزاديهاي مشروع شهروندان و حيثيت و کرامت آنان را مورد تعرض و تهديد قرار دهد. اقدامات غيرقانوني به نام تأمين امنيت عمومي بهويژه تعرض به حريم خصوصي مردم ممنوع است.

اسلام به عنوان يک دين فراگير که به همه ابعاد زندگي بشر توجه نموده است، دستورات صريح و شفافي براي روابط اجتماعي انسانها دارد و نه تنها به کمال معنوي انسانها توجه نموده است بلکه به چگونگي ساختن جامعهاي نمونه نيز توجه دارد. از جمله مسائل مهم حقوق شهروندي در اسلام توجه به کرامت انسانها به عنوان اشرف مخلوقات، ارزش حيات و زندگي افراد، برابري بدون توجه به نژاد، رنگ، پوست و ...، هدفمند نمودن خلفت انسانها و بيهوده نبودن زندگي انسان ميباشد.

حقوق شهروندي از جمله مفاهيم نو پديدي است که به طور ويژهاي به برابري و عدالت توجه دارد و در نظريات اجتماعي، سياسي و حقوقي جايگاه ويژهاي پيدا کرده است. مقوله «شهروندي» وقتي تحقق مييابد که همه افراد يک جامعه از کليه حقوق مدني و سياسي برخوردار باشند و همچنين به فرصتهاي مورد نظر زندگي از حيث اقتصادي و اجتماعي دسترسي آسان داشته باشند. ضمن اينکه شهروندان به عنوان اعضاي يک جامعه در حوزههاي مختلف مشارکت دارند و در برابر حقوقي که دارند، مسئوليتهايي را نيز در راستاي اداره بهتر جامعه و ايجاد نظم بر عهده ميگيرند، و شناخت اين حقوق و تکاليف نقش مؤثري در ارتقاء شهروندي و ايجاد جامعهاي بر اساس نظم و عدالت دارد.

از اين رو، زندگي اجتماعي مستلزم وجود روابط حقوقي بين افراد و گروههاي مختلف جامعه ميباشد و اين روابط اجتماعي ميبايست تحت نظم و قاعدهاي درآيد. چه آنکه، در صورت عدم وجود نظم و ضوابط در جامعه، زور، اجحاف و تزوير بر روابط بين افراد حاکم شده و اين موضوع موجب ايجاد هرج و مرج و نابساماني خواهد شد.

جعفرشکوریان

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: