سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 14 2024
کد خبر: ۲۸۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷
فلسفه وجودي شورا عبارت است از آگاهي يافتن از نظرات گوناگون براي رسيدن به بهترين راي و نظر و اين عمل حکم واجب را دارد. رويکرد بشر به مشورت و تبادل نظر با صاحبان فکر و تجربه، پيشينه اي به قدمت زندگي او دارد.

فلسفه وجودي شورا عبارت است از آگاهي يافتن از نظرات گوناگون براي رسيدن به بهترين راي و نظر و اين عمل حکم واجب را دارد. رويکرد بشر به مشورت و تبادل نظر با صاحبان فکر و تجربه، پيشينه اي به قدمت زندگي او دارد. انسانهاي دورانديش براي حل مشکلات و راه يابي به نظرهاي درست در حيطه ي زندگي فردي واجتماعي همواره با افراد خردمند مشورت ميکنند و از راي و نظر آن ها براي گشودن گره ها بهرمند ميشوند .

شوراها تجليگاه مردم سالاري و ديني به مفهوم واقعي کلمه و نمونه حاکميت مردم بر سرنوشت خويش است. در قانون اساسي شوراها افزون بر شرکت در فرآيند تصميم گيري و سياست گذاري از اختيارات و نيز وظائف اجرائي برخودارند. شوراهاي اسلامي شهر و شهرداري بعنوان دو بازوي نظارتي و اجرايي نظام مديريت شهري نقش موثر و اساسي در روند اداره شهر ايفاد ميکنند.

با توجه به اينکه شوراهاي اسلامي شهرکارآمدترين ابزار حکومت محلي براي مديريت شهري و در راستاي نهادينه شدن مشارکت مردم درساختارهاي تصميم گيري محلي هستند توسعه نقش آنها در امور مديريت شهري و شهرداري ضرورت غير قابل انکاري دارد از جمله مسائلي که شوراها ميتوانند در آن نقش داشته باشند نظارت بر اجراي طرحها و پروژههاي عمراني بهداشتي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و رفاهي شهر و سرعت بخشيدن اجراي اين پروژهها است که در اصل 110 قانون اساسي به آن اشاره شده است.

ازطرفي در حقيقت پيشرفت و توسعه هر جامعه و کشوري منوط به بهره مندي از عقل و خرد در حيات جمعي است. اگر نگاهي اجمالي به علل و عوامل عقب ماندگي کشورهاي توسعه نيافته بيفکنيم به جرات ميتوان گفت يکي از علل اصلي آن سلطه انسانهاي مستبد و بي کفايت و عدم بهره برداري از سازوکارهاي عقل جمعي و مديريت مشورتي است.

جعفرشکوریان

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: