پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: ۲۸۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸
روز 12 ارديبهشت در تقويم جمهوري اسلامي ايران، روز معلم نامگذاري شده است.

روز 12 ارديبهشت در تقويم جمهوري اسلامي ايران، روز معلم نامگذاري شده است.پس از پيروزي انقلاباسلامي و شهادت استاد مرتضي مطهري در روز 12 ارديبهشت ماه سال 1358 توسط گروهک فرقان، اين روز به عنوان روز معلم نامگذاري شد. استاد مطهري در روشنگري اقشار باسواد به ويژه قشر فرهنگي جامعه قدمهاي اساسي برداشته بود. همه ساله و در چنين روزي در کشورهاي مختلف جهان از مقام و نقش معلمان در جامعه تجليل ميشود.جوامع پيشرفته جهان اهميت آموزش عمومي را به عنوان يکي از مهمترين و شايد تنهاترين عامل توسعه اجتماعي دريافتهاند و سرمايه گذاريهاي عظيم و درازمدتي را روي آن انجام دادهاند.

روز معلم، روز بزرگداشت عشق و ايثار است. تجليل از کساني که علم را جرعه جرعه در جانها جاري ميکردند. خود لحظه لحظه ميسوختند و با دانش خويش، جامعه را ميساختند و فردايي باشکوه را نويد ميدادند. امروز، روز بزرگداشت کساني است که الف قدّشان، در راه تعليم خوبيها خميده شد. روز پاسداشت عزيزاني است که در سنگر علم و دانش، سربازاني با اخلاص و دانشمند تربيت کردند. امروز، روز ياد کردن از گمنامان آشناست؛ آنان که دفترهاي خاطرات از عطر يادشان آکنده است.

اگر بخواهيم در ميان اقشار اجتماع، سختترين مشاغل را نام ببريم، بدون شك، معلمي يكي از آنها خواهد بود. اين حرفه نقش مهمي در جامعهپذيري كودكان و نوجوانان ايفا ميكنند. معلمان چون كارمندان بايگاني با پروندههاي راكد سروكار ندارد، بلكه با انساني سر و كله ميزند كه از قضا در دوران رشد و تغيير و تحول است. سر و كله زدن با كودك و نوجواني كه يك لحظه يك جا بند نميشود مطمئنآ هنري است كه از عهده هركسي بر نميآيد.

بنابراين بايد در نظام و آموزش و پرورش، از شکل تدريس گرفته تا مسائل اقتصادي بازبيني صورت گيرد. به گمان من مشکل آموزش و پرورش ما، تنها مشکلي اقتصادي نيست، بلکه بايد به همه وجوه توجه شود.

جعفرشکوریان

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: