جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۲۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰
عجب شیر ما - نمایشگاه دایمی فرش هریس به همت شهرداری و با هدف حذف واسطه گری در تجارت این کالای با ارزش هنری در این شهرستان گشایش یافت.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، فرماندار هریس روز شنبه در آیین افتتاح این نمایشگاه گفت: هدف اصلی از ایجاد این نمایشگاه ارج نهادن به این هنر دیرینه شهر هریس و حذف دلالان فرش از چرخه تولید تا فروش این محصول اصیل است.
صابر تقویمی افزود: طراح یا بافنده قالی هریس با الهام از طبیعت منطقه بصورت آگاهانه یا ناخودآگاه مکنونات قلبی و تعلقات خود را و بر تار و پود قالی آورده و اثری بدیع خلق می کند.
وی یادآوری کرد: یکی از طرح های قالی هریس نگاره های هندسی لچک و ترنج با حاشیه معروف به سماوری است که گونه هایی به نام های تاچ خاتون یا داش خاتون، ترنجی کف ساده، حاج عظیمی، ترنجی لوزی صمد خانی و تاجری از انواع آن است.
تقویمی ادامه داد: این قالی ها در اندازه های یک در یک و نیم، یک در یک، سه در چهار، 2در 2، 2.5 در 3.5 و 2 در 3 متر با رج شماره 15 تا 30 به بالا بافته می شود.
فرماندار هریس اظهارکرد: با ایجاد این نمایشگاه و با بررسی مختصر قالی هریس از جهات مختلف زمینه شناسایی هر چه بیشتر هنر این منطقه به مردم سایر مناطق کشور فراهم می شود.
تقویمی ادامه داد: در پی بررسی های به عمل آمده یکی از علل شهرت مردم این منطقه صنعت قالی بافی است که در صورت توسعه کارگاه های قالی بافی، تبدیل دارهای چوبی به فلزی، اصولی تر کردن روش تولید و رسیدگی به بهداشت محیط کارگاه ها و بیمه بافندگان و سرمایه گذاری برای تولید و احیای طرح های سنتی منطقه می توان باعث اشتغال و بهبود وضعیت زندگی مردم این منطقه شد.
شهرستان هریس با حدود 70هزار نفر جمعیت در 65 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد و به عنوان یکی از قطب های تولید قالی در استان محسوب می شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: