پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۲۸۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱
در گفت و گوي اختصاصي با کريم صادق زاده مطرح شد:
به گزارش خبرنگار روزنامه عجب شیر - مهندس کريم صادق زاده عضو هيات رئيسه و سخنگوي شوراي اسلامي شهر تبريز در دوره پنجم مي باشد. ايشان رئيس هيئت مديره کانون کارگران بازنشسته شهرستان تبريز، نائب رئيس هيئت مديره کانون کارگران استان آذربايجان شرقي، رئيس اتحاديه پيشکسوتان جامعه کارگري استان و مشاور عالي کانون عالي کارگران بازنشسته تامين اجتماعي کشور را در رزومه کاري خود دارد. گفتگوي اختصاصي با مهندس صادق زاده داشته ايم که در اين گفت و گوي صميمانه وي پاسخگوي بسياري از سوالات بودند که برخي از مهمترين اين موارد در ادامه آمده است:
چه برنامه هايي براي رشد اقتصادي در توسعه تجارت بنگاههاي کوچک و متوسط در نظر داريد؟
تا پيش از انقلاب صنعتي، توليد تحت تسلط واحدهاي کوچک و متوسط قرار داشت، معرفي نوآوري هاي فناورانه و مکانيزاسيون منجر به بروز تغييرات قابل توجهي در روش هاي توليد گرديد و سهم سرمايه فيزيکي در دستيابي به صرفه هاي مقياس اهميت بيشتري يافت بايد توجه داشت که تنها پيوستن به زنجيره ارزش جهاني، ضامن توسعه تجارت و صادرات نمي باشد بلکه برخورداري از رقابت پذيري به معناي طراحي، ساخت و بازار يابي محصولاتي که بتواند به نحو پايدار در بازار هاي هدف جاي خود را باز کند و بازدهي پايداري را عايد بازارهاي توليد خود سازد، اهميت دارد. در اين خصوص مولفه هاي مختلفي از جمله برخورداري بنگاه  از مديران قدرتمند و بهره مند از راهبردهاي کسب و کار، ايجاد انطباق با استاندارد هاي کمي بين المللي به منظور تسهيل فرآيند جايگيري در زنجيره هاي ارزش جهاني، دسترسي به منابع مالي و امکان برنامه ريزي براي سرمايه گذاري هاي آتي، برخورداري از نيروي انساني کارآمد به منظور احراز آمادگي براي جذب فناوري هاي خارجي و ورود به فعاليت هاي دانش محور و دسترسي به نهادها و مشتريان خارجي  موثر هستند.

عدم تحقق رشد اقتصادي را در چه مي بينيد؟
متأسفانه اقتصاد ايران چابک نيست و بهره وري هم وجود ندارد.در صورتيکه اقتصاد بايد کوچک شود و فضاي کسب و کار و سرمايه گذاري به بخش خصوصي سپرده شود . مهم ترين اهداف دولت ها رسيدن به رشد اقتصادي و فراهم کردن خدمان عمومي و تحقق عدالت اجتماعي است. براي تحقق اين اهداف وظايف دولت ها بايد در کنار وظايف مردم و نهادهاي غير دولتي مشخص گردد و براي تحقق برنامه ها، بايد بودجه ريزي انجام شود و با تخصيص منابع، وظايف دولت ها از قوه به فعل و به مرحله اجرا در آيد. درمان بيماري هاي اقتصاد ايران از جمله تورم، بيکاري، کاهش بهره وري و رشد پايين اقتصادي را بايد در سند جستجو کرد.

از نظر شما  عوامل تأثير گذار در بهبود فضاي کسب وکار چيست؟
از جمله عوامل تأثير گذار در بهبود فضاي کسب و کار، قوانين و مقررات و همچنين برنامه ريزي مجلس و نهادهاي نظارتي در اقتصاد را مي توان نام برد. در سطح جهاني يازده شاخص وجود د ارد که در فضاي کسب و کار تأثيرگذار است و البته برخي عوامل بومي هر کشور در اقتصاد آن کشور تأثير دارد. برآيند سه عامل در بهبود فضاي کسب و کار تأثير گذار است که استراتژي، نوع نگاه کشورهاي خارجي اقتصاد و نيز نحوه برخورد کشورهاي تأثيرگذار در دنيا از جمله اين عوامل است.عامل موثر دوم، عوامل داخلي مانند تصميمات دولت، مجلس و قوه قضائيه و فعالان اقتصادي است و همچنين فرهنگ و قانون اساسي و اعتقادات و مسائل فرهنگي و فضاي عمومي کشور عامل سوم تأثيرگذار در بهبود فضاي کسب و کار است. اقتصاد ما از نظر کسب و کار شرايط مناسبي ندارد و کشور ما در بين کشورهاي جهان از نظر فضاي کسب و کار رتبه 136 است. در بهبود فضاي کسب و کار، اجراي قانون بسيار موثر است. در کشور ما بيمه و ماليات و برخي از قوانين و مقررات فعالان اقتصادي را تحت فشار قرار داده که اين امر منجر به زمين گير شدن توليد شده است. در حال حاضر توليد کنندگان ما نمي توانند به موقع به بازارهاي جهاني برسند و نزديک به 300 روز طول مي کشد تا هزينه هاي آنها برگردد که اين امر منجر به بالا رفتن هزينه هاي توليد شده است. افزايش هزينه هاي توليد منجر به کاهش سرمايه گذاري و نيز لطمه به اشتغال شده است در حاليکه امروز نياز اصلي جامعه، اشتغال است.

چه برنامه هايي براي عمران و زيبايي شهر تبريز در سال 2018 در نظر داريد؟
تبريز 2018 فرصت طلايي و کم نظيري است که به عنوان پايتخت گردشگري کشورهاي جهان اسلام معرفي شده است و مي تواند سهم مهم و بسزايي در اشتغال زايي و درآمد زايي براي شهرمان داشته باشد. متأسفانه آن طور که لازم و نياز بود اقداماتي در گذشته در اين مورد انجام نشده است و ما به ياري خدا سعي خواهيم کرد که با اقدامات سريع ميزبانان شايسته اي براي مهمانان گرامي باشيم. اتمام پروژه هاي ناقص از قبيل ميدان بزرگ آذربايجان، مقبره الشعراء، سالن همايش هاي بين المللي از مهم ترين برنامه هاي ماست. بدون ترديد توسعه فضاي سبز و پارک ها از اولويت ها مي باشد. زيبا سازي محيط شهري و خيابان ها و ساماندهي آنها از ديگر اقدامات ضروري است. در اينجا لازم مي دانم که از عموم همشهريان تضا کنم که همه با هم تلاش کنيم و هر شهروند، يک ميزبان شايسته را به معناي واقعي جامعه عمل بپوشانيم.

نظر شما در مورد جذب سرمايه گذار خارجي در ايران چيست؟ و چه تاثيري در بهبود فضاي کسب و کار دارد؟
براي اشتغال زايي و رونق کسب و کار هزار ميليارد تومان منابع نياز است، حداقل 700 ميليارد تومان از اين اعتبار بايد از طريق سرمايه گذاري خارجي تأمين شود. بايد پسا برجام را فرصتي طلايي براي بازنگري ايران در عرصه جهاني دانست. با اين حال سيستم بانکي، بيمه اي، اداري و سرمايه گذاري ما با داشتن قوانين و مقررات دست و پاگير هنوز آمادگي بين المللي شدن را ندارد و مي توان گفت اگرچه شرايط لازم فراهم شده ولي شرايط کافي مهيا نيست. بايد قبول کنيم که بيشتر موانعي که بر سر راه توسعه در کشور وجود دارد، داخلي و خود ساخته است. سرمايه گذار خارجي، مديريت، بازار، فرهنگ سازماني، تکنولوژي، امنيت و پول به همراه مي آورد و ما مي توانيم با استفاده از تجربيات ساير کشورها مثل هند که شرط ورود سرمايه گذار خارجي را انتقال تکنولوژي ظرف 10 سال است و پياده سازي آن در کشور اقتصاد را از رکود نجات دهيم.

چه اقداماتي  براي ارائه خدمات بهتر و بيشتر حمل و نقل عمومي داريد؟
واقعيت اين است که يکي از مهم ترين چالش هاي شهر ما وضعيت نا مطلوب سيستم حمل و نقل عمومي است. فرانسه و لندن بيش از يک قرن است که از مترو استفاده مي کنند ولي ما در قدم اول مانده ايم. براي ما راه اندازي مترو از نان شب هم واجب تر و حياتي تر است و براي اين امر مهم اعضاي محترم شورا با حساسيت و جديت بيشتري موضوع را دنبال مي کنند تا انشاءالله در اولين فرصت به سرانجام برسد. توسعه اتوبوس هاي برقي و يا وارد کردن تاکسي هاي جديد در اين راستا بوده و اميدواريم که دراسرع وقت بعد از تامين منابع مالي لازم خدمات بهتري را به همشهريان گرامي ارائه کنيم، که قدم اول را با افتتاح بازسازي اتوبوس ها و همچنين خريد 75 دستگاه اتوبوس با سيستم هاي جديد را آغاز کرديم که اين حرکت اصولي با پيگيري شوراي شهر ادامه خواهد داشت.

آيا شوراي شهر نظارتي بر حفظ و کاربري درست ابنيه تاريخي شهر تبريز دارد؟
بناهاي تاريخي هر شهر در حقيقت شناسنامه هاي آن شهر هستند. تبريز جزو شهر اولين ها بوده و بنا بر اسناد معتبر تاريخي، تاريخ کهن و پرباري دارد. البته متأسفانه همانطوريکه عرض کردم در اثر کم لطفي ها و نامهرباني هايي که شده به طور مثال مجموعه عظيم مقبره الشعراء که محل دفن بيش از 400 شاعر و اديب فرهيخته مي باشد و استاد بزرگوار، استاد شهريار نيز مدفون هستند و نياز است همه همت کنند تا اين مکان تاريخي سريعا مورد بهره برداري قرار گيرد.

شوراي پنجم را در مقايسه با شوراهاي قبلي چگونه ارزيابي مي کنيد؟
متاسفانه در شوراي چهارم اتفاقات تلخ و ناشايستي افتاد که پرونده قضايي آن ها تا امروز هم نهايي نشده است اما شوراي پنجم متفاوت از شوراهاي قبلي خواهد بود. يکي از نقاط قوت شوراي پنجم اين است که اعضاي آن افراد فرهيخته و آشنا به تاريخ شهرشان بوده و بسيار علاقمند به بازسازي و مرمت و نگداري ابنيه تاريخي شهرشان هستند. و با کمک ديگر دستگاه هاي مرتبط گام هاي بسار مفيدي در اين زمينه خواهند برداشت، چرا که خودتان هم بهتر مي دانيد که وجود هر مکان تاريخي، يعني فراهم شدن زمينه اشتغال زايي و درآمد زايي.

نظر شما در مورد مناطق حاشيه نشين چيست و راهکار شما براي اين امر چيست؟
بيش از 450 هزار نفر از همشهريان ما در مناطق حاشيه نشين و منازل بسيار سست و غير استاندارد زندگي مي کنند. يکي از مسائلي که که بنده را بسيار آزار مي دهد اين منازل اين عزيزان هستند اخيرا طرحي به باز آفريني شهري با همت و اداره رياست محترم جمهوري درچند شهر آغاز شد که محوريت اصلي کار هم در چنين مناطقي است. واقعيت اين است که براي حل مشکل حاشيه نشيني و بافت هاي فرسوده همه بايد پاي کار بيايند ضرورت دارد که استاندار محترم، نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي، وزراي مرتبط، شهرداري تبريز و خود ما به عنوان اعضاي شورا بايد به همدلي و همزباني و با اقدام و عمل اين چهره بسيار زشت و آزار دهنده شهرمان را براي هميشه حل کنيم. اگر خداي ناکرده زلزله نسبتا قوي بيايد فاجعه انساني رخ خواهد داد تا فرصت هست بايد اين معضل و مشکل حل شود.

لطفا در مورد اتاق بيمه پاکبانان توضيح بفرمائيد؟
در ماه هاي اخير شاهد بوديم که چند نفر از پاکبانان شريف در حين انجام کار به دليل تصادف، يا فوت کرده اند و يا دچار مصدوميت شديد شده اند. يکي از کارهايي که مغفول مانده و اقدامي نشده است تشکيل اتاق بيمه پاکبانان مي باشد مشاهده مي کنيم که بعضي از اوقات 22 ماه است که بيمه تکميلي پاکبانان پرداخت نشده است و مسائلي از اين قبيل. به ياري خداوند متعال و با همکاري ديگر اعضاي محترم شورا و با همراهي مديران شهرداري اين موضوع را به سرانجام خواهيم رساند، بطوريکه کارگران و پاکبانان از نظربرخورداري از حقوق قانوني و مسلم شان دغدغه و طبق روال قانوني از نظر موضوعات مربوط به بيمه نگراني نخواهند داشت.

يکي از مطالبات فعالان رسانه اي و مطبوعاتي استان و تشکلهاي صنفي مرتبط همچون خانه مطبوعات و انجمن صنفي و انجمن مديران مطبوعات داشتن مجتمع رسانه اي و مطبوعات مي باشد و در سطح شهر تبريز نيز برخي مجتمع ها و اماکن وجود دارد که توسط شهرداري احداث و در حال حاضر بلااستفاده مانده است و مي توان از آنها براي احداث مجتمع رسانه اي استفاده کرد، نظر حضرتعالي در اين خصوص چيست؟
سوال بسيار خوبي بود. مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسي از اهميت ويژه اي برخوردارند و بدون داشتن رسانه هاي مستقل نمي توان در توسعه شهري موفق عمل کرد. رسانه ها بازوان فرهنگي شوراي اسلامي شهر و شهرداري هستند و شهرداري و شوراي اسلامي شهر وظيفه دارد در راستاي ايجاد شرايط خوب براي جريان آزاد اطلاع رساني تلاش نمايد و با ايجاد امکانات رفاهي در جهت تسهيل کار رسانه اي کمک کند. ايجاد مجتمع رسانه اي و مطبوعات هم يکي از مطالبات بحق فعالان رسانه اي است و شوراي اسلامي شهر و شخص بنده آمادگي لازم را براي عملياتي نمودن اين امر با کمک ساير اعضاي محترم و شهردار محترم دارم. درحال حاضر در سطح شهر تبريز برخي اماکن تحت مديريت شهرداري وجود دارد که مي توان از آن فضا براي احداث مجتمع مورد نظر استفاده کرد. تشکلهاي صنفي مطبوعات همچون خانه مطبوعات، انجمن صنفي روزنامه نگاران و انجمن مديران مسئول، بايد در اين خصوص پيشنهادات خود را به شوراي اسلامي شهر اعلام نمايند تا ان شالله اعضاي شوراي اسلامي شهر نيز با بررسي پيشنهادات، نسبت به عملي نمودن آن اقدام نمايد. در آخر از مسئولين استان بويژه نماينده محترم ولي فقيه در استان و امام جمعه تبريز دکتر آل هاشم  و همچنين نمايندگان مجلس و استاندار محترم استان آذربايجان شرقي و کليه مديران کل ادارات و سازمان ها که در جهت حفظ و رشد و توسعه و پيشرفت استان شبانه روز تلاش مي کنند تشکر و سپاسگذاري نمايم که در اين عرصه هرچه در توان داشتند انجام دادند.

گفتگو: جعفر شکوریان


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: