دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 13 2024
کد خبر: ۲۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸
عجب شیر ما - رئیس امور آب عجب شیر با بیان اینکه متوسط افت سالانه سطح آب های زیرزمینی شهرستان حدود یک متر بوده، گفت: در اثر برداشت های بی رویه و همچنین کاهش نزولات آسمانی، سطح آب های زیرزمینی این شهرستان در سال های اخیر 6 تا هفت متر کاهش یافت.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، صفرعلی امیرنیا از کسری 17 میلیون متر مکعبی آب در شهرستان عجب شیر خبرداد و افزود: از مجموع 978 چاه مجاز مصارف کشاورزی در شهرستان 20 میلیون مترمکعب آب استحصال و برداشت می شود و 300 حلقه چاه نیز کیفیت خود رو از دست 110چاه غیر مجاز نیز در 2 سال گذشته پرشده و 30 پرونده نیز در حال رسیدگی است.
وی از رها سازی آب سد قلعه چای جهت مصرف کشاورزی به میران 29 میلیون متر مکعب در سال جاری خبر داد و گفت: این میزان آب در اراضی کل شهرستان و روستاهای بالا مصرف می شود.
امیرنیا اضافه کرد: تاکنون 26.5 میلیون متر مکعب آب از سد قلعه چای برداشت شده و 15 میلیون مترمکعب نیز در راستای احیا دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.
رئیس امور آب شهرستان عجب شیر گفت: همچنین 20 کیلومتر نقاط حادثه خیز و خطر ساز و همچنین جهت روان سازی آب برای احیای دریاچه ارومیه در رودخانه قلعه چای و قروچای لایروبی شده است.
امیرنیا عمده مشکل اساسی در شهرستان را عدم اجرا و تکمیل پایاب سد قلعه چای برشمرد و اظهار کرد: برای حل این مشکلات 38 میلیارد ریال در سالجاری که به صورت اسناد خزانه ای است اختصاص یافته و تخصیص اول آن معادل 15میلیارد ریال انجام شده است.
وی یکی دیگر از مشکلات اساسی شهرستان در زمینه آب را کشت محصولات پر مصرف از جمله پیاز و عدم استفاده مطلوب از روش های نوین آبیاری عنوان کرد.
امیرنیا همچنین از فعال بودن 27 شرکت تعاونی آببران و ساماندهی شرکت های تعاونی آببران خبر داد و گفت: ترغیب و هدایت کشاورزان از یک سو و بهبود و تسریع در فرآیند اداری صدور مجوزها و نظارت ها از سوی دیگر، در تسریع و تسهیل اجرای آبیاری تحت فشار توسط کشاورزان موثر است.

برچسب ها: آب ، عجبشیر
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: