پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: ۲۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷
معاون فرماندارعجب شیر با تاکید بر اتمام هرچخ سریع تر پایاب سد قلعه چای در این شهرستان گفت: با اتمام این طرح، 20 درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی می شود.
به گزارش ایرنا، رضا رحمت اللهی روز یکشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان عجب شیر اظهار کرد: وجود هفت هزار هکتار هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان در پایاب این سد، فرصت بسیار مناسبی برای توسعه کشاورزی و ایجاد فرصت های شغلی است.
وی ادامه داد: 19 کیلومتر از شبکه اصلی پایاب این سد لوله گذاری شده که تا پایان سالجاری به 22٫5کیلومتر خواهد رسید و باید تلاش کنیم تا پایان فصل کاری سالجاری، کشاورزان 2 روستای دیزج حسن بیگ و مهماندار از شبکه آبیاری و زهکشی اراضی پایاب سد بهره مند شوند.
رحمت اللهی با اشاره به اینکه کل وسعت پایاب سد قلعه چای 2 هزار و 300هکتار است افزود: تامین به موقع آب توسط شرکت آب منطقه‌ ای استان، امکان توسعه آبیاری تحت فشار در پایاب سدهای این شهرستان را فراهم می کند.
وی همچنین از اختصاص 40 میلیارد ریال اعتبار برای پایاب سد قلعه چای در سالجاری خبرداد و افزود: در سال گذشته از 37 میلیارد ریال اعتبار تخصیصی 15میلیار ریال محقق شد.
وی با بیان اینکه 52 درصد از آب مزارع این شهرستان از آب های زیرزمینی و 48 درصد از سد قلعه چای عجب شیر تامین می شود خواستار افزایش رهاسازی از آب سد برای اراضی شهرستان شد.
رحمت اللهی با بیان اینکه 29 میلیون متر مکعب آب کشاورزی از سد قلعه چای عجب شیر تامین می شود افزود: کاهش بارندگی و میزان ذخیره آب سد قلعه چای کفاف مصرف کشاورزی شهرستان را نمی کند.
وی با اشاره به اینکه در عجبشیر 972 چاه مجاز، 25 قنات و 105چشمه وجود دارد، گفت: 67 حلقه چاه حائز فرم یک و 251 حلقه چاه حائز فرم پنج در این شهرستان وجود دارد و تاکنون 170 حلقه از چاه ها این شهرستان تعیین تکلیف شده است.
معاون فرماندار عجب شیر با بیان اینکه حفظ و نگهداری از منابع آبی موجود در این شهرستان از جمله وظایف مهم دستگاه های حاکمیتی است، از نصب شمارشگرهای هوشمند بر روی چاه های آب و توزیع کارت های هوشمند بین بهره برداران خبر داد.
شهرستان عجب شیر دارای حدود 30 هزار هکتار اراضی کشاورزی بوده که از این میزان حدود پنج هزار هکتار به باغات اختصاص دارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: