پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: ۲۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸
ابتکار:
عجب شیر ما - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه ۵۶ تشکل مردمی در استان آذربایجان‌شرقی وجود دارد، گفت: ما بر نگاه تخصصی سازمان‌های مردم نهاد تاکید داریم.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار در حاشیه راه‌اندازی مرکز هماهنگی، پایش و آینده پژوهی دریاچه‌ی ارومیه، در نشستی با گروه‌های مردم‌نهاد حفاظت محیط زیست، اظهار کرد: باعث خرسندی است که این مرکز با تجهیزات بسیار پیشرفته راه‌اندازی شده و توانمندی خوبی را در استان فراهم کرده و به لطف خدا نیز این توانمندی‌ها رو به افزایش است؛ امید است با همکاری مراکز پژوهشی و دانشگاهی و مراکز بین‌المللی رسالت خودش را به خوبی انجام دهد.

ابتکار اضافه کرد: احیای دریاچه ارومیه بخشی از اقدامات دولت تدبیر و امید بوده و با اینکه خیلی‌ها می‌گفتند دریاچه احیا شدنی نیست، اما رییس جمهوری با باور و با اتکا به برنامه‌ی جامع، این مسیر را با رویکرد امیدوارانه انتخاب کرده و به لطف خدا و تلاش‌های جامع علمی و نگاه‌های فراگیر نتیجه داد.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در حوضه‌ی آبریز دریاچه‌ی ارومیه، بیان کرد: لایروبی وسیع و اصلاح رودخانه‌ها و... در رسیدن آب به دریاچه موثر بوده و نقش مردم و جوامع محلی نیز در اصلاح الگوی کشت، کاشت نهال، ایجاد قرق، پرکردن چاه‌های غیرمجاز و همچنین اقدامات شرکت آب و فاضلاب در ایجاد تصفیه‌خانه‌ها و... در فرآیند احیای دریاچه ارومیه نقش ویژه‌ای داشته است.

وی با تاکید بر افزایش توان پنج برابری دریاچه ارومیه، گفت: سطح آب دریاچه از ۵۰۰ میلیون به دو و نیم میلیارد متر مکعب رسیده و اکنون نیز دوره‌ی تثبیت را می‌گذارند که سازمان‌های مردم‌نهاد در این خصوص نقش کلیدی دارند.

ابتکار با اشاره به سیاست‌گذاری‌های خوب دولت در راستای فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد، بیان کرد: فضا برای فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد کاملاً فراهم بوده و شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد نیز گام مهمی بود که در دولت تدبیر و امید راه‌اندازی شد.

وی افزود: بحث آزادی‌های مشروع و منشور حقوق شهروندی نیز در دولت تدبیر متجلی شد و تا حدی که در اختیارات دولت بود، فضا برای حضور نهادهای مدنی در همه‌ی ابعاد چه در دیده‌بانی، رصد و نقد دولت و چه در بحث مشارکت فراهم شده است.

ابتکار با تاکید بر اینکه ۵۶ تشکل مردمی در استان آذربایجان‌شرقی وجود دارد، گفت: ما بر نگاه تخصصی سازمان‌های مردم نهاد تاکید داریم، مسائل محیط زیست نیز گسترده، متنوع و تخصصی است و ضرورت دارد که در حوزه‌های مربوطه از جهت علمی و کاربردی متخصص شوند.

وی با اشاره به راه‌اندازی رسمی شبکه ملی سازمان‌های مردم نهاد ایران، تاکید کرد: این اقدام برای اولین بار مجوز خود را دریافت کرده و گامی رو به جلو برای نهادینه‌ کردن سازمان‌های مردم نهاد است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: ما در الگوی کشاوری سه تا چهار برابر میزان بهینه مصرف آب مصرف می‌کنیم که در نتیجه‌ی اجرای طرح‌های آبیاری بهینه، ۱۷ درصد در مصرف بهینه‌ی آب موثر بوده اما نه تنها در بخش کشاورزی بلکه الگوی مصرف آب در خانه نیز بهینه نیست. 

وی با اشاره به اینکه، یک سوم آب کشور که معادل ۲۷ و نیم میلیون متر مکعب است، هدر می‌رود، افزود: باید چارچوب‌های مصرف بهینه را در زندگی مورد توجه قرار دهیم؛ کمپین‌های خوبی نیز در راستای فرهنگ‌سازی شکل گرفته که کمپین نه به اسراف غذا یکی از این موارد است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: