شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۲۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶
عجب شیر ما - رقابت پرشور و رنگین 590 کاندیدای پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستادر تبریز از امروز به اوج خود رسید و تب تبلیغات را در این شهر داغ کرد، مردم نیز خواسته یا ناخواسته با این شرایط آمیخته شده‌ بودند.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از فارس، این روزها در کنار تنور داغ انتخابات ریاست دولت، انتخابات شوراها نیز در حال برگزاری است و با توجه به ماهیت محلی انتخابات و حساسیت‌های بومی و محلی مورد توجه خاص قرار گرفته اما متاسفانه گرایش به شعارهای دور از ذهن و خارج از مسؤولیت شوراها موجب آسیب به تبلیغات شده است.

انتخابات شوراها که یکی از اصول مترقی قانون اساسی کشور محسوب می‌شود و نشانه‌ای از دموکراسی در اداره شهرهاست، این روزها شور و شوق مثال‌زدنی به انتخابات داده است.

هر چند بسیاری عقیده دارند برگزاری انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری با یکدیگر و همچنین برگزاری انتخابات میان دوره‌ای در برخی از حوزه‌های انتخابی کشور با یکدیگر کمی بی‌سلیقه‌گی در برگزاری انتخابات بوده است اما برگزاری این انتخابات تحولی را طی روزهای اخیر در زمینه تبلیغات شهری در شهرها و روستاها ایجاد کرده است و در بحث ایجاد شور انتخاباتی در جامعه تاثیرگذار بوده است.

 تبلیغات شهری ریاست جمهوری در شهرهای کم جمعیت بسیار کمرنگ انجام شده است و حتی یک پوستر نیز از برخی از کاندیداها نیز در بسیاری از شهرها نیز نمی‌توان دید اما با شروع تبلیغات شوراهای اسلامی شهر رو روستا، جلسات و پوستر چسبانی‌های شبانه‌روزی با شروع تبلیغات شوراهای اسلامی شهر و روستا رنگ و بومی جدید به خود گرفته است و هر یک از کاندیداها سعی می‌کنند خود را برای حضوری پر رنگ‌تر آماده کنند.

با به صدا درآمدن زنگ تبلیغات پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در تبریز که از دیروز، تبلیغات امروز به اوج خود رسید و خیابان‌های اطراف مصلای تبریز کف‌پوش کاغذی رنگارنگ به خود دید.

طرفداران نامزدها از چند ساعت قبل از آغاز نماز جمعه در اطراف خیابان‌های مصلای امام خمینی (ره) محل اقامه نماز جمعه تبریز مستقر و به تبلیغات گسترده نامزدهای خود اقدام کردند.

براساس این گزارش، در عرض کمتر از چند ساعت رنگ خیابان‌های اطراف مصلای تبریز به یک باره تغییر یافت و به خیابان‌هایی با پوشش کاغذهای رنگی تبدیل شد.

رقابت پرشور و رنگین 590 کاندیدای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در تبریز امروز به اوج خود رسید و تب تبلیغات را در این شهر داغ کرد، مردم نیز خواسته یا ناخواسته با آن درگیر شدند.

گزارش فارس حاکی است، از نکات جالب تبلیغات امروز تبریز پخش بروشور و زندگینامه برخی از کاندیداها توسط خودشان بود که شهروندان تبریزی بعد از گرفتن و نگاه به چهره این نامزدها خنده‌ای کرده و آنان را مجبور به گفت‌و‌گو می‌کردند و این نامزدها با این امر فرصتی برای تبلیغات چهره به چهره پیدا می‌کردند.

این گزارش می‌افزاید، یکی مثل متفکران نشسته و به اصطلاح به آینده تبریز مطلوب می‌اندیشید،‌ دیگری تک انگشتی بر گونه‌اش زده و انگار حسرت‌ آبادانی و پیشرفت شهر را می‌خورد، یکی پشت میزی شکیل مزین به پرچم ایران عکس گرفته و از پرستیژ مدیریتی حرف می‌زند و دیگری با چاپ تصاویری از کودکان کوچه و خیابان‌های حاشیه شهر و اشخاص مملکتی که همواره فرصتی برای اخذ آرای کاندیداهاست، شعار حمایت از اقشار مستضعف و حل مشکل حاشیه‌نشینی را فریاد می‌زند.

‌یکی لبخندی ملیحانه بر لب نشانده و اشاره به شعارهای بزرگش می‌کند و دیگری با گرفتن عکسی در حال غضب، اعتراض خود به وضع موجود را بیان می‌کند.

آلبومی که برای لحظه‌ای هر چند کوتاه عابران پیاده را در جلوی خود متوقف می‌کند اما این آلبوم تا چه حد گویای واقعیت‌هاست؟ عکس‌های پررنگ و لعاب آن تا چه حد می‌توانند مردم را که در واقع انتخاب‌کنندگان نهایی‌اند به سمت انتخابی صحیح رهنمون سازند؟

مردم عامه چطور می‌توانند در میان این همه رنگ و لعاب چهره‌ها از تخصص،‌ تعهد، ‌تجربه، صداقت و یکرنگی افرادی که امروز برای تصدی کرسی نمایندگی شورا این چنین رنگ و رو عوض کرده‌اند، آگاه شوند؟

امروز در خیابان‌های اطراف مصلای امام خمینی(ره) در واقع تونلی از طرفداران کاندیداها تشکیل یافته بود که هر شهروند تبریزی که وارد این تونل می‌شد،در پایان این تونل با انبوه تبلیغات و ‌عکس‌های رنگارنگ کاندیداها مواجه می‌شد و برخی از شهروندان آنان را به نشانه اعتراض به زمین می‌ریختند و برخی آن‌ها را دسته‌بندی می‌کردند و می‌گفتند در خانه بررسی می‌کنیم.

الصاق عکس به همراه شکلات  و دعاهای مختلف همراه با عکس کاندیدای مورد نظر نیز از شیوه‌های دیگر دومین روز تبلیغات کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر تبریز بود.

آلبومی که برای لحظه‌ای هر چند کوتاه عابران پیاده را در جلوی خود متوقف می‌کند اما این آلبوم تا چه حد گویای واقعیت‌هاست؟ عکس‌های پررنگ و لعاب آن تا چه حد می‌توانند مردم را که در واقع انتخاب‌کنندگان نهایی‌اند به سمت انتخابی صحیح رهنمون سازند؟ مردم عامه چطور می‌توانند در میان این همه رنگ و لعاب چهره‌ها از تخصص،‌ تعهد، ‌تجربه، صداقت و یکرنگی افرادی که امروز برای تصدی کرسی نمایندگی شورا این چنین رنگ و رو عوض کرده‌اند، آگاه شوند؟

تبلیغات الکترونیکی و بازار SMS نیز داغ بوده و اشعار استاد شهریار نیز در این میان در امان نبوده و کاندیداها برای کسب رای بیشتر به سراغ این استاد نیز رفته‌اند.

امروز در خیابان‌های اطراف مصلای امام خمینی(ره) در واقع تونلی از طرفداران کاندیداها تشکیل یافته بود که هر شهروند تبریزی که وارد این تونل می‌شد در پایان این تونل با انبوه تبلیغات و ‌عکس‌های رنگارنگ کاندیداها مواجه می‌شد و برخی از شهروندان آنان را به نشانه اعتراض به زمین می‌ریختند و برخی آنها را دسته‌بندی می‌کردند و می‌گفتند در خانه بررسی می‌کنیم.

امروز تبلیغات کاندیداها به مرحله‌ای رسیده بود که برخی نامزدها در خیابان‌های شهر به همراه دختران و پسران قدم می‌زدند و تبلیغات چهره به چهره می‌کردند، آن دیگری پوستری دست من می‌دهد اما خواهش می‌کند حداقل جلوی من به زمین و سطل اشغال نریزم.

تلاش احزاب، گروه‌های سیاسی و نیز دستگاه‌های دولتی برای ترغیب مردم به حضور حداکثری در انتخابات در قالب الصاق بنرهای کوچک و بزرگ در سطح میادین و معابر مهم شهر نیز از نکات جالب توجه و در عین حال ستودنی است.

امروز تبلیغات کاندیداها به مرحله‌ای رسیده بود که برخی نامزدها در خیابان‌های اطراف مصلای قدم می‌زدند و برخی نیز در کنار شهروندانی که به پوسترها نگاه می‌کردند، ایستاده و با خنده اعلام می‌کرد این پوستر چقدر شبیه من است وقتی نظر مردم را جلب می‌کرد، می‌گفت رای فقط به من.

حضور خانوادگی اعضای کاندیداها در اطراف مصلای امام خمینی (ره) تبریز از نکات جالب توجه شیوه تبلیغات بود به طوریکه مادر بزرگ در اطراف ورودی بانوان و پدر بزرگ در ورودی برادران مستقر شده و نوه‌ها و بچه‌های کاندیدای مورد نظر در حال بخش  تبلیغات بودند.

در یک مورد بچه 6 ساله فرزند یکی از کاندیداها گریه‌‌نان پیش پدر آمده و خطاب به وی گفت: بابا چیکار کنم از من نمی‌گیرند، تبلیغات آن‌هایی را می‌گیرند که شیرینی پخش می‌کنند و پدر فرزندش را به آغوش گرفته و وی را آرام می‌کند.

پیرزنی که به سختی راه می‌رود به سمت من حرکت می‌کند و عکس تک رنگ و کوچکی می‌دهد و  می‌گوید: مادر ما پول نداریم تبلیغات گسترده کنیم به پسرم رای دهید مطمئن باشید شیر حلال دادم بهش، اختلاس نمی‌کنه.

با حرکت دوباره جوانی جلویم را می‌گیرد و می‌گوید: حداقل پوستر را بگیر دلم را نشکن و من هم پوستر را گرفته و به حرکت خود به سمت نماز جمعه ادامه می‌دهم.

مورد جالب توجه دیگر اینکه، عده‌ای با چسباندن عکس کاندیدا در جلو و پشت پیراهن و حرکت در خیابان‌های اطراف تبریز شیوه‌های دیگری از تبلیغات کاندیداهای شوراها را در تبریز رقم زدند.

استفاده برخی کاندیداها از دختران آرایش کرده و پخش بروشور در برخی چهارراه‌ها از دیگر موارد تبلیغات برخی کاندیداها بود.

این روزها علاوه بر گسترده شدن سفره‌های شام و نهار در منازل و تبلیغ برای کاندیدای مورد نظر، تالارها میزبان بسیاری از کاندیداها به همراه جمعی از افراد و طرفدارانشان هستند.

حالا این روزها سفره‌هایی پرهزینه در جاهای مختلف پهن می‌شود تا کاندیداها از این طریق بتواند گزارشی از برنامه‌های آینده خود را در جمع مطرح کند.

هزینه‌های هنگفت و میلیونی این روزها به اوج خود می‌رسد و با آغاز تبلیغات رسمی، این برنامه‌ها بیشتر می‌شوند.

انگار هرچه روزهای تقویم می‌گذرد و نشان می‌دهد که انتخابات نزدیک و نزدیکتر می‌شود، رقابت برای گستراندن سفره‌های شام و نهار تبلیغاتی بیشتر می‌شود.

سفره‌های انتخاباتی تنها برای قشر خاصی پهن نمی‌شود بلکه این روزها مردم عادی و محله به محله، به این سفره‌ها دعوت می‌شوند تا با کاندیداها بیشتر آشنا شوند.

البته در کنار این سفره‌های پرهزینه، وعده و وعیدهایی هم داده می‌شود که کاندیدای مورد نظر در صورتی که انتخاب شود، هر آنچه که بتواند انجام دهد.

از همه اینها که بگذریم، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی نیز این روزها از هر زمانی پر رونق‌تر و به اوج خود رسیده است.

 امسال شهرداری تبریز با تعبیه مکان‌های مشخص اما فراوان مانع چسباندن تبلیغات بر دیوار، اماکن عمومی،دیوارهای اماکن شخصی و مردم شده که جای تقدیر دارد اما باز متاسفانه برخی کاندیداهای که قرار است از حقوق ملت دفاع کنند، در اماکن خصوصی مردم نوشته‌هایی با اسپری می نویسند.

آشفتگی در تبلیغات پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی کلانشهر تبریز به حدی رسیده که تمام کاندیداها در محل‌های تعبیه شده برای تبلیغات عکس‌ها را روی هم می‌چسبانند، برخی مواقع چند جوان تمام محل مورد نظر را عکس می‌چسبانند و چند جوان با فاصله چند متر ایستاده و منتظر هستند آنها کار خودشان را تمام کنند، جلوی چشم آنان روی تمام عکس‌های آنان دوباره عکس می‌چسبانند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: