شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 04 2024
کد خبر: ۲۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸
نخستين جلسه شوراي شهر تبريز طبق روال سالهاي گذشته همچنان با حاشيههايي برگزار شد. مهمترين دستور کار جلسه اين هفته شوراي اسلامي شهر تبريز بررسي نامه فرمانداري تبريز مبني بر وارد دانستن ايراداتي به لايحه بودجه شهرداري تبريز در سال 96 بود. بيشتر وقت اين جلسه به بررسي 12 ايراد وارده از سوي فرمانداري به لايحه بودجه اختصاص يافت که در نهايت 8 مورد از اين ايرادات در وقت قانوني مورد بررسي قرار گرفت و يکي از موارد نيز خارج وقت قانوني بررسي شد و سه بند بعدي به جلسه بعد شورا موکول گشت.

رانندگان خدمات شهري شهرداري تبريز، پشت درهاي شورا

مهمترين حاشيه اولين جلسه شوراي شهر تبريز در سال نو را ميتوان تجمع عدهاي از رانندگان خدمات شهري شهرداري تبريز در مقابل درب ورودي شوراي اسلامي شهر تبريز به شمار آورد که نسبت به اخراج خود معترض بودند. اين موضوع در صحن علني جلسه شوراي شهر نيز توسط  فريدون بابايي اقدم مورد اشاره قرار گرفت که با تذکر درسخوان از دستور کار شورا خارج شد.

بر اساس اين گزارش رانندگان خدمات شهري شهرداري تبريز که توسط پيمانکاران خدمات مناطق اخراج شدهاند، اين عمل را برخلاف مصوبه شوراي اسلامي شهر که سال گذشته به تصويب رسيده بود ميدانستند و به اين اخراجها معترض بودند.

يکي از رانندگان معترض در اين زمينه ميگويد: من قبلا به عنوان کارگر در مجموعه شهرداري مشغول به فعاليت بودم و پس از مدتي نسبت به فعاليت در حوزه خدمات شهري شهرداري تبريز اقدام کردم، با توجه به اين که گواهينامه مرتبط را نيز داشتم، در اين قمست به کار گرفته شدم و در نهايت پس از 11 سال همکاري با قمستهاي مختلف شهرداري، امروز با حکم اخراجم مواجه شدهام. بارها به معاونت موتوري شهرداري نيز مراجعه کردهام که پاسخ قانع کنندهاي دريافت نکردهام.

راننده ديگري نيز ميگويد: تنها خواسته ما اين است که شرايط برابر با ساير کارکنان شهرداري داشته باشيم. چه به لحاظ حقوق و مزايا و چه به لحاظ امنيت شغلي. چرا يک کارگر شهرداري ميتواند از خدمات مجموعه بهداشتي درماني امام رضا(ع) با تخفيف استفاده کند و رانندگان پيماني شهرداري که سابقا کارگر شهرداري بودهاند از اين امکان بيبهره هستند؟ چرا پيمانکار بايد 600 هزارتومان از مبلغ عيدي ما را پرداخت نکند؟

يکي ديگر از معترضين به وضعيت نابسامان خودروهاي خدمات شهري اشاره کرده و ميگويد: بسياري از خودروهاي خدمات شهري توسط پيمانکاران به درستي تعمير نميشود و عملا بسياري از اين خودروها فاقد جک و لاستيک زاپاس ميباشند. همين مساله نيز باعث شده است يکي از همکاران ما بالاجبار با تاير پنچر مسافتي را طي کند تا براي تعويض لاستيک اقدام کند که اين امر دستمايه پيمانکار براي برخي اخراجهاست. اگر يک بازرسي فني به درستي از اين خودروها به عمل آيد خواهيد ديد که بسياري از اين خودروها نياز به تعميرات اساسي دارند. در نهايت اين امر باعث شده است تا پيمانکاران پيشنهاد اجاره به شرط تمليک را به رانندگان بدهند که اين موضوع نيز مشکلات خاص خود را داراست.

 

از مصوبه شورا حمايت ميکنم

داود اميرحقيان، عضو شوراي اسلامي کلانشهر تبريز، در خصوص اعتراضات تعدادي از رانندگان خدمات شهري شهرداري تبريز اظهار داشت: من از مصوبه شورا مبني بر اعاده وضعيت سابق رانندگاني که قبلا داراي قرارداد با شهرداري بودهاند و شهرداري اين رانندگان را بدون درخواست خودشان به شرکتهاي پيمانکاري منتقل کردهاست، حمايت ميکنم. بر اساس اين مصوبه که در سال گذشته به تصويب شوراي اسلامي شهر تبريز رسيد، اين گروه از رانندگان ميبايست مجددا زير نظر شهرداري تبريز و به صورت مستقيم با شهرداري تبريز اقدام به همکاري کنند چرا که اين نيروها کارمندان شهرداري بوده و شهرداري تبريز عليرغم ميل باطني آنان، اين گروه از کارکنان را به شرکتهاي پيمانکار منتقل کرده است. نکته قابل توجه در اين بحث دو مورد است، اول آن که اين رانندگان ميبايست سابق بر اين با شهرداري تبريز داراي قرارداد بوده و در حال حاضر نيز در حال همکاري با شهرداري باشند و دوم اين که انتقال اين نيروها به شرکتهاي پيمانکاري نميبايست بر مبناي درخواست خود اين نيروها بوده باشد.

اين موضوع در جلسه امروز شورا نيز مورد بحث قرار گرفت که به دلايلي از دستور کار خارج شد. حقيقتاً معتقدم شوراي چهارم برنامهاي جدي براي رفع مشکلات مردم ندارد و اين بيبرنامگي در موضوع دستور جلسه نيز کاملا مشهود بود. بايد قبول کرد شاهد ضعف جدي در موضع حاکميتي شورا هستيم. اين مساله در بررسي لايحه بودجه سال 96 نيز قابل مشاهده بود، چرا که بر اساس واقعايت بودجه امروز شاهد ايرادات فرمانداري به بودجه سال 96 هستيم که اين امر نيز ناشي از عدم مديريت صحيح جلسات بررسي بودجه و مديريت شورا از سوي نهادهاي خارج از شورا ميباشد.

 

اخراج دسته جمعي امر پسنديدهاي نيست

محمد حسين جعفري، عضور شوراي اسلامي کلانشهر تبريز در اين باره اظهار داشت: در اين زمينه من امروز پيامکي از جانب يکي از رانندگان دريافت کردم و اين موضوع را طي يادداشتي به آقاي دبيري اطلاع دادم، تا اين موضوع پيش از بغرنج شدن مورد بررسي قرار گيرد که متاسفانه اين اقدام انجام نشد و همانطور که شاهد بوديم، در هنگام پايان جلسه تشنجي در خارج از صحن شورا به وجود آمد.

 بايد در اين زمينه بررسي کرد که آيا شرکتهاي پيمانکار خودسرانه نسبت به اخراج اين افراد اقدام کردهاند و يا با اطلاع  شهرداري، که در اين زمينه اعضاي شورا بي اطلاع هستند. بهتر اين بود رانندگان اخراجي اين مسائل را به اطلاع نمايندگان شورا که نمايندگان مردم هستند برسانند تا اين مساله مورد بررسي قرار گيرد.

معتقدم افرادي که سالها در اين زمينه مشغول به کار بودهاند و شهرداري نيز از عملکرد ايشان راضي است، بهتر است ابقاء شوند و اگر استثنائاً فردي داراي مشکل بوده به صورت موردي ميتوان به همکاري او پايان داد که اين امر بحث ديگري است ولي اخراج دسته جمعي امر پسنديدهاي نيست و اين موضوع بايد پيگيري شود. البته بايد در نظر داشت متاسفانه شوراي چهارم آنگونه که بايد توان مطالبه گري ندارد و همين امر موجب بروز اين قبيل مشکلات شده است.

 

نسبت به کارگران دلسوزتر از بيشتر عزيزان هستم

شهردار تبريز در جلسه شوراي اسلامي شهر تبريز و در پاسخ به اعلام تجمع رانندگان در صحن شورا از سوي فريدون بابايي اقدم گفت: اگر اين رانندگان مشکل اداري دارند به دفتر من بيايند، اينها عضو تعاوني هستند و شهرداري حق استخدام ندارد. از اول ارديبهشت ماه ما چارت جديد و ابلاغي شهرداري را اجرا خواهيم کرد و من براساس کدام قانون به پيمانکار بگويم فلان نيرو را نگه دار. قسم ميخورم که بنده نسبت به کارگران دلسوزتر از بيشتر عزيزان هستم.

 

سال نو و احوال نو

در پايان نبايد از ياد برد که سال 1396 از سوي مقام معظم رهبري (مدّ ظلّه العالي) به عنوان سال «اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال» نامگذاري شده است. از اين رو بهتر است براي دستيابي به توسعه و رشد اقتصادي در مسير منويات معظم له حرکت کرده و در سال نو تحولي در شيوههاي اجرايي و مديريتي ايجاد کنيم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: