يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۱
گزارش
عجب شیر ما - با صدور حکمی از سوی دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، جمشید تقی‌زاده به عنوان هفتمین مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد ارس منصوب شد.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از فارس، اکبر ترکان، جمشید تقی‌زاده را به عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ارس منصوب کرده است.

جمشید تقی‌زاده در تیرماه 93 به مدت سه سال به عنوان عضو غیرموظف هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس جایگزین شهاب‌الدین بی‌مقدار شده بود.

عیسی کلانتری، اروج محمدی، شهاب‌الدین بی‌مقدار و محمدمهرزاد دیگر اعضای هیئت مدیره منطقه آزاد ارس هستند.

* تغییرات مدیریتی منطقه آزاد ارس از آغاز تا امروز

میلانی، نماینده سابق تبریز نخستین مدیر منطقه آزاد ارس است که چند ماه پس از انتصاب به دلیل اعتراض به مصوبه محدوده منطقه آزاد ارس استعفا داد.

علی جلیلی که قائم مقام میلانی نیز بود، دوم اردیبهشت 1385 به عنوان مدیرعامل منطقه آزاد ارس انتخاب و بیش از 1٫5 سال در این سمت مدیریت کرد تا اینکه بیست و سوم مهرماه 1386 عباس رنجبر، فرماندار شهرستان مرند به عنوان مدیرعاملی منطقه آزاد ارس انتصاب شد.

عباس رنجبر بهمن 1389 صندلی مدیریتی منطقه آزاد ارس را به علیرضا مقیمی، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و نیاوران تحویل داد، اما مقیمی بیش از چند ماه نتوانست در این پست مدیریت کند که خرداد 1390 توسط مجتمع قضایی کارمندان دولت به دلیل مسائل مالی دستگیر شد و منطقه آزاد ارس چند ماه بدون متولی اداره شد و در این مدت صادق نجفی همزمان با داشتن پست مدیریتی بازرگانی آذربایجان‌شرقی سرپرستی اداره منطقه آزاد ارس را نیز به بر عهده داشت تا اینکه مهر 1391 به عنوان مدیرعاملی منطقه آزاد ارس انتصاب شد.

گفتنی است، مهرماه 92 بود که محسن عرب‌باغی به عنوان مدیرعامل منطقه آزاد ارس منصوب شد.

* برپایی جلسه معارفه مدیرعامل منطقه آزاد ارس طی هفته آینده

منطقه آزاد ارس در شمال‌غرب ایران در نقطه صفر مرزی در مجاورت با کشورهای ارمنستان، آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان استقرار یافته است.

براساس مصوبه هیئت وزیران در تاریخ 7/4/1384 به شماره 20708/ت530820 محدوده منطقه آزاد ارس شامل 9700 هکتار از اراضی منطقه می‌شد که براساس مصوبه جدید این هیئت محترم در تاریخ 14/9/1387، محدوده این منطقه به 51 هزار هکتار شامل بخش‌هایی از 2 شهرستان جلفا و کلیبر افزایش یافت.

این محدوده ابلاغی در بخش متصل، محدوده اصلی را از 9700 هکتار به 20500 هکتار افزایش داده است و در سه بخش منفصل نیز قسمتی از شهرستان کلیبر به وسعت 24 هزار هکتار (موسوم به قلی بیگلو) و اراضی اطراف سد خداآفرین به وسعت 6100 هکتار و محدوده گمرک نوردوز (مرز ایران با ارمنستان) به وسعت 240 هکتار جمعاً به وسعت 51000 هکتار کل محدوده منطقه آزاد ارس را تشکیل می‌دهد.

شهرستان جلفا در شمال غربی استان آذربایجان شرقی، از شمال به رودخانه ارس و جمهوری‌های نخجوان و ارمنستان و آذربایجان منتهی می‌شود، همچنین وسعت این شهرستان 1670 کیلومتر مربع است که شهرستان کلیبر حدود شرقی و شهرستان‌های مرند و اهر نیز همسایگان جنوبی این شهرستان محسوب می‌شوند.

براساس این گزارش، جلفا از زمان‌های پیش از میلاد به خاطر موقعیت جغرافیایی و استراتژی اهمیت خاصی داشته و از لحاظ فرهنگی و مدنی دارای شهرتی بس فراوان بوده است.

تاریخ جلفا را مورخین به قرن 5 قبل از میلاد ارجاع می‌دهند که در آن زمان اسم جلفا، جولاء (بافنده) بود و پس از مکان گزینی ارامنه جولا به جوغا تغییر کلمه داد، ولی پس از کوچاندن ارامنه توسط شاه عباس صفوی نام لاتین Jolfa به این مکان گزیده شد.

بر اساس این گزارش، در حکم جمشید تقی‌زاده، هفتمین مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد ارس آمده است: به استناد ماده (6) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و با توجه به تفویض اختیار ریاست محترم جمهوری، نظر به سوابق و تجربیات ارزشمند به موجب این ابلاغ به عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ارس منصوب می‌شوید.

برنامه‌ریزی و مدیریت در راستای تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی (گسترش و تسهیل صادرات و سرمایه‌گذاری و همچنین فراهم‌سازی زمینه‌های مناسب جهت انتقال فناوری‌های پیشرفته، حضور فعال در بازارهای منطقه‌ای و جهانی) و همچنین ارتقای سطح اشتغال و مشارکت جامعه و مردم در برنامه‌های توسعه و پیشرفت منطقه از مهم‌ترین وظایفی است که از جنابعالی انتظار می‌رود ضمن تعامل و هماهنگی با دبیرخانه شورا، اعضای محترم هیئت مدیره سازمان و بهره‌گیری از تجارب مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی موفق دنیا در انجام بهینه آن مساعی لازم را معمول دارید. 

جمشید تقی‌زاده مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد ارس به عنوان هفتمین مدیر منطقه ارس، پیش از این ریاست هیئت مدیره صندوق بازنشستگی کشوری، مدیریت تربیت‌بدنی استان‌های تهران و آذربایجان‌شرقی، عضویت در هیئت مدیره باشگاه ماشین‌سازی تبریز و شهردار و فرماندار میانه را بر عهده داشته است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: