دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۲۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸
عجب شیر ما - امام جمعه عجب شیر با بیان اینکه وقف باید بر اساس و متناسب با نیازهای روز جامعه باشد گفت: وقف، یکی از راهکارهای کاهش مشکلات جامعه است.
به گزارش عجب شیر ما به نقل ازایرنا، حجت الاسلام محمود شربیانی روز شنبه در جلسه شورای یاوران وقف این شهرستان اظهار کرد: نیات واقفان را باید به سمت نیازهای ضروری جامعه از جمله حوزه بهداشت و درمان، معالجه بیماران خاص و ازدواج جوانان سوق دهیم.
وی گفت: وقف باید در جهت نیازهای اصلی جامعه هدایت شود تا مردم نیز به این کار نیک ترغیب شده و بخشی از اموال و سرمایه خود را در این راه مصرف کنند.
حجت الاسلام شربیانی از وقف به عنوان هدیه ابدی برای خدمت به جامعه اسلامی یاد کرد و گفت: هم اکنون بسیاری از نیت های واقفان به سمت موضوعات خاصی سوق داده می شود که در برخی موارد نمی تواند نیازهای ضروری جامعه و مردم را جوابگو باشد.
امام جمعه شهرستان عجب شیر همچنین بر حفظ و توسعه بقاع متبرکه از سوی اوقاف تاکید کرد و گفت: بقاع متبرکه مکانی امن و آرامش بخش برای مردم هستند و حفظ آنها مهم و اولویت دار است.
فرماندار شهرستان عجب شیر نیز در این جلسه گفت: تجلیل از واقفان باید در دستور کار اداره کل اوقاف قرار گیرد زیرا این امر در گسترش و نهادینه کردن فرهنگ وقف در جامعه بسیار موثر است.
سید شمس الدین مراثی افزود: باید این گسستی که بین اوقاف و انجمن های خیریه وجود دارد کاسته شود و با اطلاع رسانی خوب و تشویق افراد، باید در راستای توسعه فرهنگ وقف در سطح شهرستان و در میان مردم قدم برداریم.
وی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در جهت ترویج فرهنگ وقف گفت: آحاد مردم و خیران می توانند به صورت مشارکتی در این سنت الهی شرکت کرده و از اجر معنوی آن بهره مند شوند.
وی اظهار کرد: استمرار و جاودانگی وقف آن را از سایر صدقات و خیرات متمایز کرده و یکی از راه های انفاق خالصانه در راه خدا بوده که به اموال انسان بقا می بخشد.
رئیس اداره اوقاف و امورخیریه عجب شیر نیز در این جلسه تعداد موقوفات شهرستان را 34 مورد برشمرد و یادآور شد: از این تعداد 29 مورد موقوفات متصرفی و پنج مورد نیز موقوفات غیرمتصرفی است و دو بقعه متبرکه شامل امامزاده سید ابوالقاسم و امام زاده داود(ع) در این شهرستان به ثبت رسیده است.
عبدالله گلشن با بیان اینکه در شهرستان عجب شیر بیش از 95درصد از کل موقوفات متصرفی دارای سند مالکیت 6 دانگ تک برگی هستند افزود: این اسناد با همت اداره ثبت واسناد واداره پست و کارشناس مربوطه اوقافی این شهرستان اخذ شده است.
وی افزود: وقف برای امور قرآنی، اشتغال جوانان، زوج های جوان، پژوهش، آموزش و امور فرهنگی از مهم ترین نیازهای امروز جامعه است که مردم می توانند در این حوزه ها اقدام به وقف کنند.
گلشن همچنین از راه ‌اندازی مرکز مشاوره وقف در این شهرستان خبر داد و گفت: با ابداع روش های نوین برای ترویج فرهنگ وقف، این امکان برای عموم مردم فراهم می شود تا علاقه مندان به وقف جدید در زمره واقفان خیراندیش قرار گیرند.
وی با بیان اینکه وقف به عنوان یکی از کارآمدترین شیوه های احسان و نیکوکاری در رفع مشکلات و نیازهای جامعه بشری مطرح است، افزود: این مرکز با برخورداری از فناوری های نوین و مشاوران آگاه به مسائل وقف به علاقه مندان خدمات مشاوره ارایه می دهد.
وی به ابلاغ دستورالعمل راه اندازی این مرکز از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف به روش های نوین، برداشتن موانع اداری انجام وقف های جدید، تسریع در روند تحقق وقف، تنظیم وقف نامه و ثبت آن در دفاتر رسمی و سامانه جامع اطلاعات، مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه و ارائه مشاوره های تخصصی در زمینه وقف به مراجعه کنندگان سازمان از اهداف راه اندازی این مرکز به شمار می رود.
گلشن با اشاره به اینکه نیات برخی افراد برای وقف هنوز در اموری مثل مسجد سازی و حسینیه سازی که هم اکنون در شهرستان از اولویت برخوردار نیست، خلاصه می شود، گفت: با تنوع بخشیدن بیش از پیش به نیات، باید وقف های جدید را بیش از گذشته در جامعه گسترش دهیم و این چشمه جاویدان را با نیازهای روز جامعه منطبق کنیم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: