پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: ۲۲۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶
استاندار آذربایجان شرقی:
عجب شیر ما - استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به عملکرد دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته گفت: در گذشته شاهد کمبود هماهنگی و همکاری دانشگاه‌ها با ادارات و سازمان‌ها بودیم ولی امروز تمامی دستگاه‌ها موظف به استفاده از طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی در سطح استان هستند.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از تسنیم، اسماعیل جبارزاده ظهر امروز در آیین تجلیل از پژوهشگران برگزیده سال 95 استان آذربایجان شرقی که در دانشگاه تبریز برگزار شد با بیان اینکه هدف از برگزاری و تجلیل از پژوهشگران استانی، ایجاد ترغیب و تقویت این حوزه است اظهار داشت: تشویق و تجلیل از پژوهشگران باعث رشد سطح علمی در بین دانشجویان است.

وی افزود: افزایش روحیه علمی پژوهشگران در استان می‌تواند به ایده‌ها و طرح‌های تازه جامه عمل بپوشاند و استان را به منطقه‌ای مناسب برای پیشرفت علمی و عملی نزدیک سازد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه آسیب شناسی در حوزه پیشرفت پژوهشگران می‌تواند زمینه را برای پیشرفت آنان فراهم سازد خاطرنشان کرد: آسیب‌شناسی صحیح در زمینه فناوری‌های علمی و پژوهشی در استان باعث شده است رتبه دانشگاه‌های استان به مراتب بهبود یابد.

وی افزود: مدیریت صحیح و توجه ویژه به مسائل و مشکلات دانشگاه‌های باعث شده است تا دانشگاه‌های استان در بین دانشگاه‌های موفق کشور و جهان معرفی شوند.

جبارزاده با اشاره به عملکرد دانشگاه‌ها در سنوات گذشته، تصریح کرد: در گذشته شاهد کمبود هماهنگی و همکاری دانشگاه‌ها با ادارات و سازمان‌ها بودیم ولی امروز تمامی دستگاه‌ها موظف به استفاده از طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی در سطح استان هستند.

وی افزود: متاسفانه از 500 واحد تولیدی که در سطح استان فعالیت دارند، تنها 10 درصد از این مقدار از نیروهای پژوهشی و تحقیقاتی استفاده می‌کنند که در برنامه توسعه استانی، تمامی واحدهای تولیدی برای بهرمندی از طرح‌های علمی و پژوهشی زیر چتر دانشگاه‌های استان هستند.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر استفاده واحدهای تولیدی از علوم پژوهشی و تحقیقاتی، اذعان داشت: امروزه تمامی واحدهای تولیدی به استفاده از پروژه‌های تحقیقاتی توسط دانشجویان و پژوهشگران استانی توصیه می‌شوند.

وی افزود: اگر واحدی مکانی برای استقرار پژوهشگران و فعالیت علمی و پژوهشی در کارگاه خود نداشته باشد، باید از واحدهای تولیدی دیگر استفاده کرده تا از چرخه به روز بودن و استفاده از فناوری‌های علمی و پژوهشی عقب نماند.

جبارزاده با بیان اینکه در سیاست‌های دولت تدبیر و امید استفاده از پژوهشگران توصیه می‌شود، خاطرنشان کرد: در برنامه سند تدبیر و توسعه استفاده از پژوهشگران علمی از جمله تاکیدات بوده و باید برای اجرای تمامی برنامه‌ها از پژوهشگران زبده استانی استفاده شود.

وی افزود: علاوه بر سند تدبیر و توسعه، در برنامه توسعه استانی نیز استفاده از پژوهشگران یک اساس محسوب می‌شود و باید در تمامی طرح‌های عمرانی و اجرائی از نظرات آنان استفاده شود.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر کارآفرینی در دانشگاه‌های استان اذعان داشت: آن چیزی که یک دانشگاه نسل سومی نیاز دارد کارآفرینی در حوزه و منطقه خود بوده و دانشگاه‌های استان باید برای موفقیت در این زمینه برنامه‌های و اقدامات لازم را انجام دهند.

وی افزود: آن چیزی که دانشگاه‌های نسل اول و دوم را با مشکل مواجه می‌کرد عدم فعالیت در حوزه کارآفرینی بوده و اگر این اشتباه توسط دانشگاه‌های نسل سومی نیز تکرار شود، مطمئناً با مشکل مواجه خواهند شد.

جبارزاده با اشاره به اصلاح ساختار دانشگاه ها و عملی ساختن ایده‌های پژوهشگران و فعالان علمی، تصریح کرد: باید در نظر داشته باشیم تا تمامی دانشگاه‌ها را از لحاظ زیر ساختی با ایده‌های نوین همگام سازیم تا بتوانیم بیش از پیش موفقیت‌های چشم‌گیری بدست آوریم.

وی افزود: در بین دانشگاه‌های امروزی باید بدانیم چه هدفی را دنبال می‌کنیم و مسئول چه هدفی هستیم و در نظر داشته باشیم تا از تمامی پتانسیل‌ها برای موفقیت در آن هدف استفاده کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی با مقایسه کشورهای که از وجود نفت در کشور بهرمند هستند خاطرنشان کرد: نبود نفت در بعضی از کشورها باعث شده است تا آنان در تلاش و کوشش باشند و برای ایجاد حرکت در اقتصاد کشور کارکنند.

وی افزود: اما در کشور ایران که نفت به عنوان نعمت برای کشور محسوب می‌شود با بیکاری‌های به بار آمده باعث شده است به نقمت تبدیل شود.

جبارزاده اذعان داشت: در زمانی که میزان ذخایر نفتی ایران چیزی حدود 100 میلیارد دلار در سال برای کشور منفعت داشت، دانشگاه فقط در حوزه آموزش فعالیت داشتند.

وی افزود: در دانشگاه کشورهای غربی نصف هزینه‌ها و مصارف دانشگاهی توسط خود دانشگاه تأمین می‌شود که این نتیجه تجاری سازی علم در دانشگاه و درآمدزایی از این محل است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص وابستگی به نفت خاطرنشان کرد: آرزوی مقام معظم رهبری این است که کشور ایران به نفتی که در ایران است، وابسته نشود و امروز دولت تدبیر و امید تنها 25 الی 30 درصد از هزینه‌های دولتی را از این راه به دست می‌آورد.

وی افزود: آنچه که دولت در نظر دارد این است که بتواند به صورت خودکفا حرکت کند و به هیچ یک از صنوف و مواد وابسته نشود.

برچسب ها: جبارزاده ، استاندار
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: