پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۲۱۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲
هر جامعه به تبع روند شکل گیری خود دارای ارزش‌های فرهنگی ویژه‌ای است که در طول سال‌ها و بر اساس کنش و واکنش‌های متعدد اعضای آن جامعه در طی قرون، به وجود آمده است.
هر جامعه به تبع روند شکل گیری خود دارای ارزش‌های فرهنگی ویژه‌ای است که در طول سال‌ها و بر اساس کنش و واکنش‌های متعدد اعضای آن جامعه در طی قرون، به وجود آمده است.
جامعه ایرانی نیز به تبع فرهنگ و تاریخ غنی و پربار خود، دارای فرهنگی منحصر به فرد است که علاوه بر بعد ملّی و میهنی دارای آمیزه‌های دینی مستحکمی نیز می‌باشد.
این ویژگی فرهنگی که رهبر معظّم انقلاب اسلامی (مدّ ظلّه العالی) از آن به عنوان الگوی  ایرانی - اسلامی یاد کرده‌اند، ویژگی ممتازی است که در قرون متمادی کشور ما را یکپارچه در برابر خطرات و تهدیدات حفظ کرده است.
پیوند مستحکم میان ویژگی‌های فرهنگی مورد اشاره موجب شده است هرگاه خطری متوجه یکی از این دو ویژگی و رکن فرهنگی شده است، دیگری مانع از وارد آمدن صدمه  به آن شود. همچنان که بُعد اسلامی این فرهنگ باعث خاتمه بخشیدن به فتنه‌هایی مانند ماجرای خلق دموکرات، ماجرای پیشه ‌وری و امثال آن شده است و در  بسیاری از موارد مانند ماجرای کشف حجاب این پیوند عمیق فرهنگی بار دیگر ارزش‌های اسلامی را احیاء کرده است.
در عصر حاضر دشمنان این مرز و بوم با دریافتن این ویژگی فرهنگ  ایرانی - اسلامی سعی بر این  دارند تا همزمان به هر دو رکن این فرهنگ ضربه وارد کنند و با استفاده از انواع تبلیغات رسانه‌ای در راستای تضعیف بنیان‌های فرهنگی جامعه گام بر ‌دارند. از این رو رسانه‌های کشور به عنوان سربازان خط مقدم جبهه جنگ نرم می‌بایست در راستای تقویت این بنیان‌ها و بالاخص رکن  مذهبی فرهنگ ایرانی - اسلامی گام بردارند. چرا که معنویات را می‌توان عامل اتحاد یک جامعه به شمار آورد.
باید در نظر داشت اعتقادات دینی نه تنها به منزله  «حبل المتین» و راه نجات مردم یک جامعه به شمار می‌رود، بلکه مانع  بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است که می‌تواند شالوده جامعه را دچار سستی کند.
در این بین تغییر رویکرد فرهنگی دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه فرهنگ و توجه ویژه به این مقوله نه تنها می‌تواند  راهگشای رسانه‌ها در حوزه جنگ نرم باشد بلکه به منزله حمایتی است از کسانی‌که به اعتلا و سربلندی این کشور  می‌اندیشند.
در نهایت باید در نظر داشت بقای هرجامعه به شکل متعالی آن در گرو حفظ و اعتلای ارزش‌های فرهنگی  جامعه است.  در جامعه ایرانی  نیز با توجه به ساخت جغرافیایی و گوناگونی اقوام در سطح کشور، تقویت هر دو بنیان به عنوان یکی از ضرورت‌های غیر قابل اجتناب در راستای حفظ بنیان اجتماع به شمارمی‌رود.
در این بین نباید فراموش کرد، بر اساس آنچه تاریخ کشورمان نشان داده ‌است، در برابر فتنه‌های مختلف فرهنگ ایرانی - اسلامی بوده است که بقای جامعه ایرانی را تضمین کرده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: