پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: ۲۱۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳
عجب شیر ما - همزمان با تاسوعای حسینی مردم آذربایجان شرقی با یادآوری چگونگی شهادت یار باوفای سید الشهدا، حضرت ابولفضل العباس (ع) خون گریستند.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، در نهمین روز از ماه محرم الحرام سال 61 هجری قمری امام حسین (ع) و یارانش با دعوت خیل عظیم نامه های کوفیان به امید برقرای حکومت اسلامی و ایجاد عدالت در جامعه و جلوگیری از تحریف دین جدش رسول اکرم (ص) بعد از اتمام مناسک حج و زیارت خانه خدا از مکه راهی کربلا شد.
اما زر و زور و تزویر یزید و یزیدیان، مردم سست ایمان کربلا را از وفای به عهد بازداشت و آنها را گروه گروه به سمت لشکر کفر کشاند و وقتی حسین (ع) وارد کربلا شد به جز خودش و همراهانی کم فریاد رسی ندید.
خستگی راه، تن رنجور، کودکان نحیف و تشنه، لشکر را مجبور به اتراق در دشت سوزان کربلا و بر پا کردن خیمه ها دور از نحر فرات کرد.
حسین با لشکری قلیل که هر کدام در شجاعت و ایمان خود یک لشکری بودند، تنها 2 راه پیش روی دید؛ بیعت با یزید و حکومت نامشروع کفرش و یا انتخاب شهادت و نوشیدن شربت آزادگی ، که در این بین حسین مرگ با عزت را بهتر از تن دادن به زندگی ذلت بار دانست.
و این گونه بود که حسین و یاران اش خود را برای رهیدن از زندان تن و رسیدن به بهشت برین مهیا کردند.
مردم آذربایجان شرقی که به دلیل عشق و علاقه وصف ناپذیر به ائمه معصوم(ع) و به ویژه اولاد فاطمه زهرا (س) شهره جهانی دارند، دیشب و امروز با حضور در هیات های مذهبی و دسته های حسینی با یادآوری دلاورمردی های علمدار کربلا بر سر و سینه زدند و شفاعت وی را خواستار شدند.
آئین عزاداری خیابانی در تبریز و سایر شهرهای استان همزمان با تاسوعای حسینی با حضورعاشقان اباعبدالله برگزار شد.
بازار تاریخی و مسقف تبریز هم به عنوان مامن اصلی و محور عزاداری های مردم این شهر، امروز با حضور دسته های حسینی از محلات مختلف، شور حسینی به خود گرفته است.
دسته های حسینی برای ورود به بازار تبریز نوبت بندی شده اند و بر این اساس در روز تاسوعا دسته های کوچه باغ، خیابان، مارالان، باغمیشه، چوسدوزلار، جامیش آوان، سیلاب، چرنداب، راسته کوچه، لیل آباد، دوه چی، قره آغاج، انتظاریون، حکم آباد، نوبر، ابوذر، دلخون، ام زین الدین، سرخاب، امیره قیز، شهید قاضی، میرچوپان، ورجی و ششگلان با حضور در این بازار تاریخی عزاداری می کنند.
به گزارش خبرنگاران ایرنا از شهرستان های 21 گانه آذربایجان شرقی، آیین های عزاداری در شهرها، بخش ها و روستاهای استان همچنان در حال برگزاری است و مردم مومن و ولایتمدار استان با حضور در امام زاده ها، مساجد و تکیه ها در سوگ مصیبت های اباعبداله الحسین و شهادت 72 تن از یاران صدیق اش نوحه سرایی می کنند.
آذربایجان شرقی با داشتن افزون بر یک هزار و 700 هیات مذهبی یکی از استان های مهم در عزاداری های مذهبی به شمار می رود که این تعداد هیات حسینی نشان دهنده عمق علاقمندی مردم این خطه به برگزاری آیین های مختلف دینی است.
برچسب ها: عاشورا ، تاسورا ، تبریز
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: