شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 04 2024
کد خبر: ۲۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴
مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی:
عجب شیر ما - مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه نرخ فوت ثبت شده در آذربایجان شرقی سومین استان کشور است که بسیار بالاتر از میانگین کشوری است گفت: علت افزایش واقعه فوت باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد و برای بهبود شاخص‌های آن تلاش شود.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از تسنیم، علی جعفری آذر صبح امروز در جلسه شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی استان که در استانداری برگزار شد، با اشاره به ابلاغیه وزیر کشور به استانداران کشور اظهار داشت: از این پس شورای راهبردی جمعیت در استان تشکیل می‌شود تا برای بهبود شاخص‌های ازدواج و جمعیت بیش از گذشته برنامه‌ریزی و اقدام کنیم. 

وی جمعیت استان را براساس سرشماری سال 90 بیش از 3 میلیون و 700 هزار نفر عنوان کرد و افزود: میزان جمعیت را برای سال 94 بیش از 3 میلیون و 831 هزار نفر پیش‌بینی کردیم که آمار دقیق آن در سرشماری اخیر احصا می‌شود. 

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی با اشاره به نرخ باروری در استان، گفت: در آذربایجان شرقی به ازای هر هزار نفر 18 درصد نرخ باروری داشتیم که سیستان و بلوچستان با نرخ 35 درصدی و گیلان با نرخ 12 درصدی به ترتیب بالاترین و پایین‌ترین نرخ را دارند. 

جعفری با اشاره به اینکه روند 5 ساله ثبت ولادت افزایش یافته است، ابراز داشت: در 5 ماهه نخست امسال نیز بیش از 30 هزار تولد ثبت شده که 52 درصد آنها پسر و 48 دختر هستند.

وی با بیان اینکه میزان ثبت تولد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.1 درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: نرخ باروری استان 1.7 است که همتراز با میانگین کشوری است و باید به 2.1 برسانیم تا جمعیت استان رو به پیری نرود.

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه نرخ فوت ثبت شده در آذربایجان شرقی سومین استان کشور است که بسیار بالاتر از میانگین کشوری است، گفت: علت افزایش واقعه فوت باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد و برای بهبود شاخص‌های آن تلاش شود.

 جعفری آذر با بیان اینکه در 5 ماهه نخست امسال بیش از 8 هزار و 900 فوت به ثبت رسیده که شاهد کاهش 3.1 درصدی فوت نسبت به مدت مشابه بودیم، خاطر نشان کرد: در ولادت، 52 درصد موالید مذکر بودند که در فوت، 56 درصد را مردان و 44 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه نرخ ازدواج ثبت شده در سال گذشته اردبیل بالاترین و تهران پایین‌ترین نرخ را دارد، تصریح کرد: آذربایجان شرقی استان شانزدهم کشور با 9.3 درصد و در تراز میانگین کشوری است.

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی با بیان اینکه در روند 5 ساله میزان ازدواج کشور با شیب نزولی از 874 هزار ازدواج در سال به 680 هزار ازدواج رسیده است، ادامه داد: در آذربایجان شرقی هم از 45 هزار ازدواج به 36 هزار ازدواج در سال کاهش یافته است.

جعفری آذر از کاهش 2.5 درصدی ثبت ازدواج در 5 ماهه امسال نسبت به 5 ماهه سال گذشته خبر داد و افزود: میانگین سنی ازدواج در مردان شهری 29 سال و روستایی 26 سال است که این میانگین در زنان شهری 24 سال و در زنان روستایی 20 سال است، ضمن اینکه بیش از 10 درصد ازدواج‌های سال گذشته کمتر از 15 سال است.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی در رتبه چهاردهم طلاق کشور قرار دارد، اظهار داشت: البرز بالاترین و سیستان و بلوچستان کمترین نرخ طلاق را به ازای هر هزار نفر دارند.

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: از سال 90 تا امروز با آمارهای ثبتی و غیر محاکمی با سیر صعودی مواجه بودیم و به 7 هزار و 800 در سال رسیده که آمار 5 ماهه سال افزایش 2.1 درصدی میزان طلاق‌ها را نشان می‌دهد. 

 جعفری با بیان اینکه از شهریور ماه ثبت ازدواج و طلاق به روز و الکترونیکی شده است، تاکید کرد: دفاتر ازدواج و طلاق موظف‌اند این وقایع را به روز ثبت کنند تا آمار دقیق در دسترس مسئولین تصمیم گیر قرار گیرد. 

وی با بیان اینکه به ازای هر یکصد ازدواج، 21 طلاق در استان به ثبت رسیده است، گفت: به عبارت دیگر به ازای هر 5 ازدواج یک طلاق ثبت می‌شود که 16 درصد طلاق‌های استان در سال اول و حدود 50 درصد طلاق‌ها برای ازدواج‌های کمتر از 5 سال است و باید برای 5 سال اول جهت استحکام زندگی و کاهش طلاق اقدام شود.

برچسب ها: ثبت احوال ، فوت ، تبریز
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: