جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳
خیز بلند آذربایجان شرقی برای به فعلیت رساندن ظرفیت‌های بین‌المللی
عجب شیر - درخواست مقامات عالی جمهوری خودمختار نخجوان از جبارزاده برای تامین نیازهای دارویی و پزشکی و نیز درخواست شخص رئیس جمهور آذربایجان برای استفاده از توان علمی و تخصصی پزشکان ایرانی، به خوبی مبین ضرورت بهره‌برداری از توانمندی‌های استان در این حوزه مهم و سایر عرصه‌ها برای تحکیم روابط با کشورهای همسایه است.
مقامات جمهوری از استاندار آذربایجان‌شرقی چه خواستندمقامات جمهوری از استاندار آذربایجان‌شرقی چه خواستندمقامات جمهوری از استاندار آذربایجان‌شرقی چه خواستندمقامات جمهوری از استاندار آذربایجان‌شرقی چه خواستندمقامات جمهوری از استاندار آذربایجان‌شرقی چه خواستندمقامات جمهوری از استاندار آذربایجان‌شرقی چه خواستندمقامات جمهوری از استاندار آذربایجان‌شرقی چه خواستندمقامات جمهوری از استاندار آذربایجان‌شرقی چه خواستند

به گزارش عجب شیر ما به نقل از فارس، آخرین روزهای مهرماه سال 94، روزهای خبرسازی برای استان آذربایجان‌شرقی بود.

استاندار آذربایجان شرقی روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه برابر با 27، 28 و 29 مهرماه عازم جمهوری آذربایجان می‌شود تا شاید این سفر وی نقطه عطفی برای تداوم و گسترش مراودات تجاری، سیاسی و فرهنگی میان دو خطه هم زبان، هم فرهنگ و هم کیش باشد.

گویی مسئولان ارشد جمهوری آذربایجان سخت مشتاق دیدار با اسماعیل جبارزاده نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان آذربایجان‌شرقی هستند و برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای استقبال مطلوب و بهره‌مندی بیشتر از حضور وی تدارک دیده‌اند. جبارزاده که تسلط کاملی به زبان ترکی استانبولی و آذربایجانی دارد وارد کشور هم زبان می‌شود تا دعوت عالی‌ترین مقامات این کشور را به شایستگی پاسخ گوید.

دیدار با واصف طالب‌اف، رئیس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان

استاندار آذربایجان شرقی از طریق مرز جلفا وارد نخجوان شده و در بدو ورود مورد استقبال علیزاده سرکنسول آذربایجان در تبریز قرار می‌گیرد تا نخست با واصف طالب‌اف، رئیس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان دیدار و گفت‌و‌گو کند.

وی در این دیدار با اشاره به زمینه‌های فراوان همکاری بین این استان و جمهوری خودمختار نخجوان، اظهار می‌دارد: ما برای همکاری با برادران نخجوانی خود هیچ محدودیتی نداریم و آماده‌ایم در تمام زمینه‌ها مناسبات را گسترش دهیم؛ ضمن اینکه می‌دانیم استفاده از ظرفیت‌های همکاری مشترک نیازمند معرفی قابلیت‌ها و توانمندی‌های دو طرف است.

جبارزاده بر تشویق و ترغیب تجار و سرمایه‌گذاران تبریز و نخجوان برای همکاری‌های مشترک با یکدیگر تاکید و اضافه می‌کند: رفت و آمدها باید افزایش یابد تا زمینه‌های همکاری بهتر شناسایی شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به مزیت‌های سرمایه‌گذاری و تجارت در منطقه آزاد ارس، بر استفاده از فرصت همکاری و حضور تجار و سرمایه‌گذاران نخجوانی در این منطقه، استفاده از ظرفیت دسترسی به کشورهای آسیای میانه و روسیه از طریق جمهوری خودمختار نخجوان، توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری و استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل جهت صادرات کالاهای تولیدی و بخصوص محصولات باغی و کشاورزی از منطقه آزاد ارس به بازارهای منطقه را مورد تاکید قرار می‌دهد.

برپایی نمایشگاهی با عنوان نخجوان در تبریز

نماینده عالی دولت تدبیر و امید در آذربایجان‌شرقی علاقه‌مند است نمایشگاهی با عنوان نخجوان در تبریز برپا شود تا مردم بهتر بتوانند با توانمندی‌های این جمهوری آشنا شوند.

وی آمادگی استان آذربایجان‌شرقی را برای همکاری با جمهوری خودمختار نخجوان در همه زمینه‌ها به ویژه داروسازی، استاندارد تولیدات، فراورده‌های نفتی و صادرات میوه اعلام و تصریح می‌کند: اولویت نخست ما توسعه روابط با همسایگان است و ما علاقه داریم نیازمندی‌های خود را از طریق همسایگان تامین کنیم و در تامین نیازهای آنان نیز همکاری داشته باشیم.

واصف طالب‌اف، رئیس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان نیز در این دیدار با بیان اینکه تجار و سرمایه‌گذاران ما هیچ مشکلی برای همکاری با استان آذربایجان شرقی ندارند،می‌افزاید: ما به عنوان مسئولان دولت وظیفه داریم زمینه را برای این همکاری‌ها آماده کنیم.

طالب‌اف از آمادگی جمهوری خودمختار نخجوان برای صادرات برخی از کالاهای تولیدی این جمهوری به آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: نخجوان در زمینه تولید آب معدنی گازدار، گیاهان دارویی، محصولات دامی و مبلمان منزل توانمندی‌های خوبی دارد.

حضور در کنسولگری ایران در نخجوان

استاندار آذربایجان‌شرقی پس از دیدار با طالب‌اف در کنسول‌گری ایران در نخجوان حضور یافته و از تلاش‌های سرکنسول ایران در نخجوان برای فراهم کردن زمینه رفت و آمد هیئت‌های ایرانی و نخجوانی قدردانی می‌کند.

وی معتقد است این رفت و آمدها به نفع هر دو طرف است و بر اهتمام هرچه بیشتر مسئولان امر در این خصوص تاکید می‌کند.

منصور آیرم، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان نیز با اشاره به همکاری مناسب مقامات نخجوان در جهت توسعه مناسبات، می‌گوید: وظیفه داریم همه تلاش خود را برای ایجاد زمینه‌های همکاری و توسعه روابط به کار گیریم.

جالب‌ترین بخش سفر استاندار آذربایجان‌شرقی به نخجوان!

دانشگاه‌های خصوصی و علوم پزشکی نخجوان، بیمارستان دولتی، مرکز دیاگنوستیک و انبار دارو و همچنین مرکز فیزیوتراپی دوزداغی مقاصد بعدی سفر جبارزاده در جمهوری خودمختار نخجوان هستند.

وی در بازدید از دانشگاه خصوصی نخجوان با رئیس این دانشگاه دیدار و در گفت‌وگوهای دوجانبه بر گسترش همکاری‌های علمی و دانشگاهی بین آذربایجان شرقی و نخجوان تاکید می‌کند.

استاندار آذربایجان شرقی به همراه وزیر بهداشت جمهوری خودمختار نخجوان از انبار دارو بازدید و آمادگی شرکت‌های داروسازی تبریز را برای تامین نیازهای دارویی نخجوان اعلام می‌کند.

به نظر می‌رسد مرکز فیزیوتراپی دوزداغی که در 12 کیلومتری شهر نخجوان قرار دارد جالب‌ترین بخش سفر استاندار آذربایجان شرقی باشد. این مرکز که در زیر یک کوه نمکی قرار دارد، از 9 سالن تشکیل شده است که مبتلایان به بیماری‌های تنفسی و ریوی و روماتیسم و آرتروز طی سه تا چهار روز به شرایط ماندن در زیر زمین عادت می‌کنند. در طول مدت درمان، مراقبت‌های پزشکی به طور هماهنگ صورت گرفته و میزان استفاده از دارو به تدریج کمتر می‌شود.

غار دوزداغ به دلیل طراحی افقی، نبود ذرات معلق و عوامل آلرژی‌زا در هوا و داشتن تهویه طبیعی کارآمدتر از بقیه مراکز درمانی مشابه است و میزان موفقیت درمان افراد مبتلا به آسم در آن بیشتر از 85 درصد برآورد شده است.

پیشنهاد توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی در حوزه بهداشت و درمان بین آذربایجان شرقی و نخجوان

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه از دانشگاه علوم پزشکی، بیمارستان دولتی و مرکز دیاگنوستیک (تشخیص نارسایی) نخجوان بازدید و بر توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی و همچنین افزایش مناسبات آذربایجان شرقی و نخجوان در حوزه بهداشت و درمان تاکید می‌کند.

جبارزاده در ادامه سفر خود برای آشنایی با توانمندی‌های واحدهای صنعتی و تولیدی نخجوان سری هم به مرکز تجاری این جمهوری زده و از نمونه محصولات تولیدی جمهوری خودمختار نخجوان که در غرفه‌های مختلف این مرکز به نمایش گذاشته شده است دیدن می‌کند.

دیدار با الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان

استاندار آذربایجان شرقی دوشنبه شب جمهوری خودمختار نخجوان را به مقصد باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان ترک می‌کند تا  صبح سه‌شنبه 28 مهر ماه با الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان دیدار کند.

در این دیدار الهام علی‌اف، تقویت مناسبات با جمهوری اسلامی ایران را از اولویت‌های کشورش اعلام می‌کند و با اشاره به روابط خوب و برادرانه ایران و جمهوری آذربایجان در سال‌های اخیر می‌گوید: تقویت مناسبات و روابط حسنه با کشورهای همسایه به ویژه جمهوری اسلامی ایران از اولویت‌های جمهوری آذربایجان است.

رئیس جمهور آذربایجان می‌افزاید: دیدار چندین باره روسای جمهور دو کشور و گسترش مناسبات در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، انرژی و حمل و نقل در سال‌های اخیر نشان از اراده دو طرف بر تقویت مناسبات دارد و همان طور که آقای روحانی هم تاکید داشتند دو کشور وارد مرحله جدیدی از روابط دو جانبه در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، انرژی، حمل و نقل، تجارت و بهداشت شده‌اند که به نفع دو طرف خواهد بود.

وی خاطرنشان می‌کند: سالانه افراد زیادی از جمهوری آذربایجان برای معالجه به ایران می‌روند و من از پزشکان و اطبای ایرانی برای حضور در آذربایجان و معالجه اتباع آذری دعوت می‌کنم.

علی‌اف با اشاره به انجام تعدادی از پروژه‌های مشترک از جمله پروژه راه‌آهن ایران و جمهوری آذربایجان، اهمیت منطقه‌‌ای این پروژه‌ها را یادآور شد و نقش برجسته همکاری ایران و آذربایجان در جهت تقویت ثبات منطقه‌ای را نشانه حمایت مردم دو کشور از این همکاری‌ها می‌داند.

رئیس جمهور آذربایجان همچنین از دخالت کشورهای غربی در امور داخلی کشورهای منطقه نیز انتقاد و اضافه می‌کند: ما از سیاست عدم مداخله دیگران در امور کشورها حمایت می‌کنیم.

جبارزاده هم در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به جمهوری آذربایجان و با ابلاغ سلام گرم دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به مشترکات فرهنگی، مذهبی و تاریخی دو کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: روابط خوب تهران - باکو در سال‌های اخیر نشان از اراده رهبران دو کشور بر گسترش مناسبات بوده است.

استاندار آذربایجان شرقی ضمن دعوت از الهام علی‌اف برای سفر به تبریز به تشریح ظرفیت‌های صنعتی، اقتصادی، تجاری، گردشگری و درمانی استان آذربایجان شرقی می‌پردازد و گسترش مناسبات دو طرف را خواستار است.

استاندار آذربایجان شرقی و هیئت همراه همچنین در ادامه سفر خود به جمهوری آذربایجان با وزرای امور خارجه، اقتصاد و صنعت و حوادث غیر مترقبه این کشور دیدارکرد.

حضور در گنجه و بهره‌برداری از «خیابان تبریز» گنجه

اما استاندار آذربایجان شرقی چهارشنبه 29 مهرماه در آخرین روز سفر خود به جمهوری آذربایجان در شهر گنجه حضور می‌یابد تا شاهد به بهره‌برداری رسیدن خیابان تبریز در این شهر شود.

این خیابان که دو و نیم کیلومتر طول دارد به نشانه دوستی ایران و آذربایجان به نام تبریز نام‌گذاری شده است.

در مراسم افتتاح این خیابان سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو و جمعی از مردم شهر گنجه حضور داشتند.

ائلمار ولی‌اف، استاندار گنجه در این مراسم می‌گوید: هدف ما از نام‌گذاری این خیابان به نام تبریز نشان دادن توجه و محبت خود و مردم استان گنجه به مردم تبریز است و می‌خواهیم دوستی خود را نه در حرف بلکه در عمل به جمهوری اسلامی ایران ابراز کنیم.

 

اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم سلام گرم مردم تبریز را به مردم گنجه اعلام و بر گسترش ارتباطات بین دو استان تاکید می کند.

استاندار آذربایجان شرقی یک قطعه فرش بافته شده توسط هنرمندان قالی‌باف تبریز به والی گنجه اهدا می کند تا والی گنجه نیز یک جلد کتاب خمسه نظامی گنجوی و قطعه‌ای از صنایع دستی این شهر را به استاندار آذربایجان شرقی تقدیم نماید.

جبارزاده و هیئت همراه با حضور در بنای یادبود حیدر علی‌اف در گنجه، یاد و خاطره رئیس جمهور فقید آذربایجان را گرامی داشته و از مجتمع تفریحی و پارک حیدر علی‌اف، موزه باستان‌شناسی قلعه قاپیلاری، موزه تاریخی و مردم شناسی، مقبره و موزه نظامی گنجوی، امامزاده ابراهیم، مجتمع مهستی گنجوی، مقبره و کوچه جواد خان گنجه‌ای و مسجد شاه عباس و کارخانه خودروسازی گنجه بازدید کرده و بدین ترتیب سفر خود را به پایان می‌رسانند.

لازم به ذکر است در این سفر سه روزه رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز و نماینده وزارت امور خارجه در شمال غرب کشور دکتر جبارزاده را همراهی کردند.

***

آنچه رفت مهر تاییدی بر این مدعاست که سفر سه روزه استاندار آذربایجان شرقی و هیئت همراه وی به جمهوری آذربایجان فصل تازه‌ای را در توسعه مناسبات جمهوری اسلامی ایران با همسایه شمالی خود خواهد گشود.

این سفر و دیدارهای انجام شده حاکی از آن بود که مدیریت ارشد استان آذربایجان شرقی با پی‌گیری سیاست خارجی توسعه‌گرایانه در چارچوب راهبرد تعامل سازنده، به دنبال تحقق نگرش تعامل‌مدار دولت در عرصه بین‌الملل و ایفای نقشی متناسب با موقعیت ممتاز جغرافیایی-سیاسی خود در معادلات برون مرزی ایران اسلامی است.

 استاندار آذربایجان‌شرقی و هیئت همراه وی در شرایطی سفر به جمهوری آذربایجان را آغاز کردند که تبریز در دو سال اخیر به قطب تردد مقامات این کشور همسایه به ویژه در حوزه‌های تجاری و درمانی تبدیل شده است.

درخواست مقامات عالی جمهوری خودمختار نخجوان از جبارزاده برای تامین نیازهای دارویی و پزشکی و نیز درخواست شخص رئیس جمهور آذربایجان برای استفاده از توان علمی و تخصصی پزشکان ایرانی، به خوبی مبین ضرورت بهره‌برداری از توانمندی‌های استان در این حوزه مهم و سایر عرصه‌ها برای تحکیم روابط با کشورهای همسایه است.

این مسئله به ویژه زمانی اهمیت مضاعف می‌یابد که بدانیم هر گونه تلاش برای حضور در بازار رو به رشد پزشکی، فناوری و تجارت جمهوری آذربایجان با رقبای سرسختی مانند ترکیه مواجه است و هر گونه سستی در این مسیر می‌تواند فرصت‌های موجود را به هدر دهد.

دیدار استاندار آذربایجان شرقی با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در سفر به این کشور بار دیگر این واقعیت را آشکار کرد که مناطق مختلف کشورمان به دلیل همجواری با کشورهای متعدد از توان ویژه‌ای در تحقق برنامه‌های دستگاه دیپلماسی در هم‌افزایی با کشورهای همسایه برخوردارند.

همچنین اظهارات وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان مبنی بر تصمیم باکو برای حل مشکل روادید اتباع ایرانی با ایجاد سیستمی جدید، نشان می‌دهد که تبریز در دایره مناسبات و تعاملات رو به گسترش باکو و تهران جایگاه ویژه‌ای دارد که در تحرکات دیپلماتیک کشورمان در منطقه راهبردی قفقاز باید به درستی از آن استفاده شود.

همکاری مشترک دو کشور در تولید محصولات کشاورزی و صنعتی، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک برای ورود به بازارهای جدید جهانی و همچنین راهیابی به بازار بزرگ روسیه و آسیای میانه از طریق آذربایجان و نخجوان، افزایش رفت و آمد هیئت‌های اقتصادی و تجاری دو طرف، برگزاری هفته‌های فرهنگی مشترک، استفاده از ظرفیت‌های منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارس، تبادل استاد و دانشجو و همچنین فراهم کردن زمینه حضور پزشکان مجرب ایرانی در بیمارستان‌های دولتی آذربایجان از دیگر موضوعاتی بود که در سفر سه روزه استاندار آذربایجان شرقی به جمهوری آذربایجان با مقامات عالی‌رتبه این کشور مورد بررسی قرار گرفت.

بدیهی است تلاش برای عملیاتی کردن برنامه‌ها در این زمینه می‌تواند به هم افزایی تهران و باکو در مسیر توسعه همکاری‌های دو و چندجانبه با نقش‌آفرینی آذربایجان شرقی به عنوان بازیگر اصلی منجر شود.

در نتیجه، شناسایی و بهره مندی عوامل کارآمدی که این قابلیت و توانمندی را در چشم انداز توسعه مناسبات همه جانبه استان، امکان‌پذیر می‌سازند، موضوع بسیار مهمی در سیاست‌گذاری و توسعه پایدار است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: