يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 12 2024
کد خبر: ۱۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱
در نشست هم اندیشی سازمان نظام مهندسی معدن با دکتر فرهنگی مطرح شد:
عجب شیر ما - در راستای بررسی مشکلات حوزه معدن و رسیدن به راهکارهای اجرایی در این حوزه نشست هم اندیشی میان سازمان نظام مهندسی معدن با حضور دکتر محمد حسین فرهنگی، نماینده مردم شریف حوزه‌های تبریز، آذرشهر و اسکو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار عجب شیر ما، در این نشست فریدون جعفری ضمن انتقاد از وضعیت معادن در استان اظهار داشت: کشور ما به عنوان یکی از دارندگان عمده ذخایر معدنی به شمار می‌رود و بر همین مبنا نیز انتظار داریم با اکتشافات جدیدی که در دست اجراست، در میان 10 کشور دارای ذخایر معدنی جهان قرار گیریم. استان آذربایجان شرقی نیز به لحاظ ذخایر رتبه اول کشوری را از نظر ذخایر تخمینی به خود اختصاص داده است به نحوی که در حدود 12 درصد کل ذخایر معدنی کشور در این استان قرار دارد.

وی مهمترین منابع معدنی استان را مس، نفلین سینیت دانست و افزود: مهمترین اولویت نظام مهندسی معدن استان کانی‌های فلزی از جمله مس، آلومینیوم و طلاست که استان آذربایجان شرقی رتبه اول منطقه‌ای را به لحاظ برخورداری از منابع نفلین سینیت داراست.

رئیس نظام مهندسی معدن آذربایجان شرقی با انتقاد از عملکرد دولت جدید در حوزه معدن استان افزود: در دولت قبل طرح مجتمع ذوب مس سونگون در سال 1388 مورد تصویب قرار گرفت و بنا بر این طرح مجتمع ذوب مس سونگون می‌بایست تا سال 1391 به بهره برداری می‌رسید. با روی کار آمدن دولت جدید گزارشی ارائه مبنی بر عدم توجیه این طرح ارائه شد و بر همین اساس نیز طرح مجتمع ذوب مس سونگون متوقف شده و ماشین آلات این واحد به مجموعه خاتون آباد منتقل شده است. یکی از دلایلی که صنایع مس ایران در این زمینه مطرح کرده است، کمبود کنسانتره برای مجموعه‌های مس سرچشمه و خاتون آباد است که البته این استنتاج کاملا اشتباه است، چرا که با توسعه فاز سوم اکتشاف و استخراج مس سونگون عملا امکان تامین کنسانتره مورد نیاز این واحدها به همراه مجتمع ذوب مس سونگون وجود داشت.

وی ادامه داد: نظام مهندسی معدن آذربایجان شرقی نیز بنا بر ضروریات بخش معدن استان و امکان ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بالا در این حوزه به تمامی ابهامات موجود در این گزارش به طور مستدل پاسخ داده و این پاسخ‌ها را در قالب یک مجموعه به استانداری و مسئولین ذیربط ارائه دادیم که متاسفانه آنچنان که باید مورد توجه مسئولین قرار نگرفت. بر همین مبنا نیز می‌توان گفت تصمیم تعطیلی پروژه احداث این مجتمع بیشتر یک تصمیم سیاسی بوده است که در مجموعه صنایع مس ایران و با حمایت افرادی در دولت یازدهم اتخاذ شده است.

جعفری با اشاره به افزایش روزافزون تقاضا برای آلومینیوم افزود: سالانه مبالغ بالایی برای واردات آلومینا به کشور هزینه می‌شود در صورتی که اگر بخشی از این مبلغ برای استخراج و فرآوری اختصاص یابد طی چند سال می‌توان در تولید آلومینیوم به خودکفایی رسید و با توجه به نیاز روزافزون کشور به آلومینیوم در سال 1404 ما باید سالانه مبلغی بیش از یک میلیارد دلار برای واردات آلومینا هزینه کنیم. درصورتی که با استخراج و فرآوری آلومینیوم در کشور می‌توان ضمن جلوگیری از خروج ارز، اشتغال زایی بالایی در سطح استان و کشور ایجاد کرد.

در ادامه مهندس غدیرزاده دبیر با انتقاد از وضعیت ضعیف اکتشاف معادن در استان افزود:متاسفانه ساز و کار مزایده و صدور گواهی بهره برداری از معادن به گونه‌ای است که بخش خصوصی رغبتی برای ورود در این حوزه ندارد. چرا که شاهد هستیم هر سال سازمان صنععت معدن و تجارت امتیاز بهره برداری از معادن را به مزایده می‌گذراد و هنگامی که برندگان مزایده اقدامات لازم را انجام می‌دهند با مشکلات فراوانی از سوی سازمان‌هایی مانند محیط زیست مواجه می‌شوند و در نهایت عطای بهره برداری از معادن را به لقایش می‌بخشند.

دکتر فرهنگی نیز در پایان جلسه ضمن مفید دانستن این قبیل نشست‌ها افزود: بخش معدن یکی از بخش‌هایی است که می‌تواند کشور را در مسیر توسعه قرار دهد. از این رو باید جهت گیری صنایع ما به گونه‌ای باشد که بتواند ارتباط تنگاتنگی با بخش معدن داشته باشد و از این منظر هر دو بخش صنعت و معدن شکوفا شوند.

وی افزود: در حوزه معدن می‌بایست از برخورد صنفی با موضوعات پرهیز شود و سعی بر این داشت تا مسایل اساسی و توسعه استان مد نظر قرار گیرد. بنده نیز با همین رویکرد وارد کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی شدم تا بتوانم بخشی از این مسایل را که دغدغه شخصی من نیز می‌باشد پیگری کنم. در این راستا همکاری سازمان نظام مهندسی معدن استان در راستای بهبود وضعیت بخش معدن استان بسیار کارساز است و سعی بر این داریم تا بتوانیم احکامی در برنامه توسعه ششم منظور کنیم که بر مبنای این احکام بخش عمده مشکلات این حوزه مرتفع گردد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: