پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 16 2024
کد خبر: ۱۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶
نماینده مردم کلیبر در مجلس:
عجب شیر ما - نماینده مردم کلیبر در مجلس گفت: مسئولان آب منطقه‌ای در رابطه با مسائل سد خداآفرین و عمارت پاسخگو باشند.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از فارس، قلی الله‌قلی‌زاده با بیان اینکه بزرگ‌ترین دغدغه کشور، مشکلات اقتصادی، اشتغال، بیکاری جوانان و مشکلات فرهنگی است، اظهار داشت: یقیناً این مشکلات با ترتیب دادن کمیسیون‌ها و نوشتن مقالات و حرف زدن‌ها حل نمی‌شود بلکه تنها هماهنگی و همدلی مسئولان در همه حوزه‌ها مؤثر است.

وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد مشکلات با هماهنگی‌ها مرتفع می‌شود، افزود: متأسفانه بزرگ‌ترین مشکل در کنار همه چالش‌ها نبود هماهنگی بین مسئولان است.

الله‌قلی‌زاده به مشکلات روستائیان اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه 35 درصد جمعیت استان روستایی بوده و در شرایط زندگی جمعیت روستایی بحث زاد و ولد با شهرها متفاوت است اما درگذشته با کم توجهی به محدوده‌‌ها که برای روستاها مشخص کرده‌اند، روستائیان را بالاجبار به‌سوی مهاجرت سوق داده‌اند.

عضو کمیسیون عمران مجلس، ادامه داد: متأسفانه الآن وقتی روستاها می‌خواهند توسعه یابند یا باید به بلندمرتبه‌سازی روی بیاورند که مستلزم شرایط خودش است یا اینکه روستاها در سطح توسعه یابند که این امر هم از یک‌ طرف منابع طبیعی، بنیاد مسکن، اداره راه و شهرسازی موانعی در این راستا ایجاد می‌کنند.

نماینده مردم کلیبر در مجلس بیان کرد: به عبارتی از یک‌ طرف می‌گوییم مهاجرت معکوس شود ولی در مقابل در روستاها هیچ امکاناتی به وجود نمی‌آوریم.

الله‌قلی‌زاده، در ادامه با بیان اینکه برخی مسائل علاوه بر اینکه در شهرستان‌های کلیبر و خداآفرین قرار دارد یک مسئله ملی است همانند سد خداآفرین و پایاب آن‌ که مسئولان در طرح اولیه 25 هزار هکتار سهم آذربایجان‌شرقی پیش‌بینی کرده‌اند و 50 هزار هکتار نیز در حوزه اردبیل پیش‌بینی کرده‌اند.

وی ادامه داد: علی‌القاعده اگر قرار باشد شبکه‌ای آب برای سد خداآفرین تأمین کند در اولویت اول بالادستی که آذربایجان‌شرقی محسوب می‌شود حق استفاده دارد و در ادامه مناطق پایین‌دستی‌ها، اما متأسفانه نزدیک به 10 هزار هکتار از سهم آذربایجان‌شرقی را در این زمینه کم کرده‌اند.

باغات و روستاهای آذربایجان‌شرقی زیرآب می‌رود

نماینده مردم کلیبر و هوراند در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: همچنین در سد عمارت نیز چنین شرایطی وجود دارد و برای آذربایجان‌شرقی سهمی قائل نشده‌اند درحالی‌که مخزن سد در استان آذربایجان‌شرقی قرار دارد و باغات و روستاهای این استان زیرآب می‌رود و بر همین اساس روستائیان و باغداران باید از این منطقه مهاجرت کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به این مسئله بزرگ‌ترین ایراد به مسئولان ذی‌ربط و وزارت نیرو این است که چه در شهرستان‌های کلیبر و خداآفرین و چه در مناطق دیگر روستاهایی که باغات و مزارع، خانه‌هایشان در محدوده آبمخزن سد‌ها قرار می‌گیرد برای این‌ها قیمت زمین را تعیین می‌کنند و بعد از آن زمین دیگری تعیین نکرده و نمی‌دهند در حالی‌ که این روستایی در آن زمین به‌صورت نسل‌ اندر نسل درآمد داشته است و امروز با دادن مبلغی به‌عنوان قیمت زمین بیشتر روستاها را به مهاجرت و حاشیه‌نشینی سوق می‌دهند، قبل از هر کاری باید برنامه‌ریزی کنند تا در پایاب سد زمین دهند تا درآمد دائمی زندگی روستائیان فراهم شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: