سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 14 2024
کد خبر: ۱۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
معاون اداره کل میراث فرهنگی:
عجب شیر ما - معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت حدود 20 آموزشگاه صنایع دستی در استان گفت: مدیریت 75 درصد آین آموزشگاه ها بر عهده بانوان است که 83 درصد مربیان نیز زن هستند.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، فرشاد به آفرین روز سه شنبه در نشست هم اندیشی زنان کارآفرین در حوزه های صنایع دستی و گردشگری در تبریز به منظور بررسی و رفع موانع فعالیت بانوان کارآفرین، اظهار کرد: با این حال تنها 10 درصد از بانوان استان برای دریافت پروانه تولید کارگاهی اقدام می کننند و این میزان با توانایی های آنان قابل قیاس نیست.
وی با تأکید بر توانایی های بالقوه زنان استان در بخش های مختلف صنایع دستی و گردشگری، اظهار کرد: عملکرد بانوان استان در حوزه های مختلف، نشانگر توانایی بالقوه این قشر است و برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت، اجرای کارگاه های توانمند سازی بانوان، آموزش هنرهای سنتی و صنایع دستی و برگزاری نمایشگاه آثار و تولیدات بانوان می تواند، این توانمندی ها را فعال سازد.
به آفرین با اذعان به اینکه زنان در این حوزه آنچنان که باید و شاید نتوانسته اند در جایگاه واقعی خود قرار گیرند، ادامه داد: 60 درصد آمار ثبت نام برای دریافت پروانه تولید انفرادی استان، متعلق به زنان است.
وی با اشاره به اینکه برخی مسائل فرهنگی در استان مانع از حضور فعال و تمام عیار زنان در عرصه های اجتماعی می شود، خاطر نشان کرد: در این نشست قرار است تمام موانع موجود از نزدیک رصد و برای رفع آن ها چاره اندیشی شود.
وی افزود: یکی از این موانع و مشکلات مربوط به دریافت وام و تسهیلات خود اشتغالی بانوان و کمبود نقدینگی کارآفرینان در این حوزه است.
فریده حقیقی، مشاور امور بانوان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز در این نشست با اشاره به نامیدن سال 1395 بنام سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل توسط مقام معظم رهبری بیان کرد: به منظور استفاده بهینه از توانایی های زنان و دستیابی به توسعه اقتصادی، باید نقش کارآفرینان را در توسعه همه جانبه به ویژه توسعه اقتصادی تقویت کرد.
وی با اشاره به اهمیت جایگاه آموزش تاکید کرد: تنها راه برون رفت از رکود اقتصادی افزایش سطح دانش وآگاهی کارآفرینان دانست.
مشاور میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران هدف از برگزاری چنین نشستی را بیان دغدغه های چندین ساله زنان شاغل و کارآفرین در حوزه های صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد و ادامه داد: اینکه امروز برای نخستین بار بعد از سال ها شاهد برگزاری نشستی به منظور ارزیابی دغدغه های زنان کارآفرین هستیم، نشان از تعامل مدیران آذربایجان شرقی با یکدیگر است.
فریده حقیقی افزود: متأسفانه برخی از مدیران یا انگیزه ای برای تعامل با سایر دستگاه ها به منظور همکاری در راستای اهداف مشترک اقتصادی و اجتماعی ندارند، یا در جایگاه تخصصی خود نیستند و به دلیل ناآگاهی از مسائل، نمی توانند به چاره اندیشی بپردازند.
وی توانمندسازی و دانش افزایی فعالان و کارآفرینان حوزه گردشگری را تنها راه تحقق شعار سال' اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل' دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی موجود و لزوم قطع وابستگی به اقتصاد نفتی، باید با توانمند کردن بخش های دیگر جامعه، بتوانیم گردش اقتصادی کشور را رونق دهیم، اما با وجود منابع و تسهیلات لازم برای حمایت از سایر صنایع در کشور، تاکنون موفق به این امر نشده ایم و ریشه این مسأله را باید در عوامل انسانی و سوء مدیریت ها جستجو کرد.
حقیقی با تأکید بر آموزش دانش بنیان و نحوه بازاریابی برای فروش محصول و خدمت به بانوان فعال در این حوزه، توانایی زنان کشور و به خصوص آذربایجان شرقی را بسیار بالا عنوان کرد و تنها تفاوت زنان کارآفرین با مردان را نبود تضمین و پشتوانه مالی در بانوان دانست.
وی با بیان اینکه نبود تضمین برای دریافت تسهیلات و عدم مدیریت مالی، بزرگترین دغدغه زنان فعال در حوزه صنایع دستی و گردشگری است، بر تشکیل انجمن زنان کارآفرین و هم چنین تشکیل تعاونی دانش بنیان در آذربایجان شرقی تاکید کرد و افزود با تشکیل انجمن های زنان کارآفرین و آموزش فرصت های کسب و کار و رویکردهای نوین کارآفرینی صاحبان فن باید بطور خوشه ای در بطن جامعه حضور یابند.
وی اضافه کرد: با تشکیل این دو نهاد، زنان شاغل و کارآفرین می توانند در قالب این تشکل غیر دولتی ضمن دریافت تسهیلات از حمایت های انجمن در قالب تأمین، تولید، توزیع و فروش بهره مند شوند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: