يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۱۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰
عجب شیر ما - مخترع مراغه ای پیشرفته ترین دستگاه ماساژ قلب جهان با عنوان دستگاه تمام اتوماتیک و خودکار ماساژ قلب با قابلیت ونتیلاتور احیای قلبی ریوی و اکسیژن رسانی، ترنسینت و هوشمند را تکمیل و به ثبت ملی رساند.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، داود مومن بهادر افزود: این دستگاه تکمیل کننده اختراع قبلی من در این زمینه به منظور احیا و درمان بیمارانی که دچار ایست قلبی شده اند، طراحی و ساخته شده و با ویژگی های خاص مانند قابلیت عبور هرگونه اشعه از آن، اجرای روش های انتوبه (لوله تراشه گذاری)، غیرانتوبه و زنان با حاملگی های بالای 20 هفته، نخستین دستگاه در نوع خود در جهان محسوب می شود.
مخترع مراغه ای یادآور شد: دستگاه جدید دارای قابلیت های منحصر بفردی بوده که طبق تاییدیه تحقیقات فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران، در آن کاملترین پتنت سی پی آر (احیای قلبی ریوی) در سطح دنیا ارائه شده است.
مومن بهادر، ادامه داد: این دستگاه دارای کدهای مخصوص بوده و هنگام ایست قلبی و نصب آن به اندام بیمار، کدها را به اورژانس کشورها اعلام و هماهنگی هایی نیز در این زمینه با وزارت بهداشت و درمان و اورژانس داخل و خارج از کشور انجام می دهد.
عضو مرکز تحقیقات قلب و عروق شهید رجایی تهران و شهید مدنی تبریز، گفت: این دستگاه پس از بسته شدن به بیمار، علایم حیاتی و الکترو کاردیو گرام (EKG – نوار قلب) بیمار را به صورت دیتا به مرکز اورژانس ارسال و به محض تماس با اورژانس و اعلام کد مخصوص دستگاه، علاوه بر اینکه گروه درمان بلافاصله به سمت بیمار حرکت می کنند، اطلاعات بیمار را نیز از طریق دیتا دریافت می کنند.
مومن بهادر، افزود: در صورت ضرورت ماساژ قلب و احیا با یک پیامک دستگاه اقدام به ماساژ قلب می کند و گروه پس از رسیدن بر بالین بیمار ونتیلاتور انتوبه در مدهای تنفسی AMV,CMV,ACV,CPR طبق رفرنس گازهای شریانی را ونتیله می کند.
وی گفت: این متد مطابق با رفرنس بوده و برای جلوگیری از گذشتن وقت طلایی احیا و هایپوکسی (کمبود اکسیژن - مرگ مغذی ) بیمار الزامی است.
مخترع مراغه ای، یادآوری کرد: این دستگاه دارای چهار چرخ هوشمند با امکان مسیریابی بوده که به محض تماس با مرکز اورژانس و درخواست احیا، مرکز با استفاده از پیامک، دستور حرکت را به دستگاه صادر و بیمار را به طور هوشمند به نقطه تماس تلفنی می رساند.
مومن بهادر، ادامه داد: طبق آخرین الگوریتم های احیا، دستگاه هر چهار متد کودکان، بزرگسالان انتوبه بدون توقف، غیر انتوبه (سیستم 30 یا 15 به 2 ) و زنان بالای 20 هفته حاملگی را به اجرا گذاشته و حداکثر فشار سیستولی به هنگام احیا برقرار می کند که این ویژگی ها دیگر قابلیت دستگاه و نحوه کارکرد آن است.
وی گفت: طبق رفرنس حداکثر فشار سیستولی یا برونده قلبی 50 تا 60 درصد تعریف و دستگاه هنگام کارکرد نقطه وسط رفرنس یعنی 55 درصد را ارائه می کند.
عضو علمی مجله هاروارد و دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه حاجت تپه ترکیه اضافه کرد: با تولید این دستگاه در صورتی که اورژانس و مراکز درمانی کشورها قابلیت هایی را به منظور بهره مندی از تمام قابلیت های آن ارتقا دهند، آمار مرگ و میر ناشی از ایست قلبی در سراسر جهان به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.
مومن بهادر، افزود: تحقیقات پیشرفته این دستگاه به مدت 54 ماه زیر نظر و راهنمایی های اساتید هیات علمی مرکز تحقیقاتی آموزشی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی، زیر نظر پروفسور مجید کیاور رئیس اورژانس، پروفسور حسینعلی بصیری رئیس کت لب و پروفسور نسیم نادری معاون پژوهشی این مرکز، هیات علمی مرکز تحقیقات، آموزشی و درمانی قلب و عروق شهید مدنی تبریز پروفسور دکتر رضایت پرویزی و پروفسور دکتر عباس افراسیابی انجام شده است.
این دستگاه دارای تاییدیه علمی از تحقیقات فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران و مرکز قلب شهید رجایی تهران و شهید مدنی تبریز بوده و به شماره 89039 ، شناسه گواهینامه 016555 الف / 89 و به طبقه بندی بین المللی A61F:A651 در اداره ثبت اختراعات کشور در 30 اردیبهشت سال جاری به ثبت رسیده است.
دستگاه قبلی این مخترع نیز طبق آخرین الگوریتم ها، رفرنس ها و قابلیت ها از جمله ماساژ قلب به همراه ونتیلاتور احیای قلبی- ریوی، رادیولوسنت یا ترنسینت امکان عبور اشعه و کارایی در آنژیوگرافی و اتاق عمل، کاپنوگراف اندازه گیری میزان دی اکسید کربن ریه ها بر اساس متابولیسم بدن و تشخیص هوشمندانه مرگ بیمار در اثر ایست قلبی یا ایست ریوی و بلافاصله شروع عملیات احیا به طور خودکار و هوشمند را دارد که بیماران 10 کیلوگرم تا افراد فوق سنگین 250 کیلوگرم را بدون محدودیت و بر اساس قطر قفسه صدری احیا می کند.
دستگاه قبلی این مخترع نیز به شماره 87958 و شناسه گواهینامه 034362 الف / 89 و به طبقه بندی بین المللی G06:A61 در اداره ثبت اختراعات کشور در هشتم اسفند 94 به ثبت رسیده است.
برچسب ها: اختراع ، مراغه ، ماساژ قلب
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: