سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 14 2024
کد خبر: ۱۸۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶
عضو شورای شهر تبریز
عجب شیر ما - عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: به تقدم و تأخر اولویت های شورای شهر و شهرداری منتقدم و شورا نیز اصطلاحاً شورایی نمی‌کند بلکه رئیس آن با پروژه «چوخ ممنون» جلوی نظارت را گرفته است
به گزارش عجب شیر ما به نقل از مهر، موضوعات اخیر پیش آمده در شهرداری و شورای شهر تبریز و در پی آن وارد شدن انتقادات جدی به عملکرد این دو مجموعه در سال های اخیر بهانه ای برای گفت و گو  با محمد حسن اسوتچی یکی از اعضای شورای شهر تبریز و همین منتقدان عملکرد شورا و شهرداری تبریز شده است که در ادامه می خوانید.

* نظر خود را درباره‌ عملکرد شورای شهر چهارم و شهرداری بیان کنید؟

احساس می کنم اگر ۵۰ درصد شهروندان با سایر نهادها ارتباط داشته باشند و به آن ها مراجعه نمایند، شهرداری جایی است که می‌توان گفت همه یا حداقل ۹۰ درصد شهروندان با آن سر و کار دارند زیرا موارد مربوط به شهرسازی، ترافیک، زباله و تخلف ساختمانی از مواردی مبتلابه اکثر شهروندان است که در حیطه اختیارات شهرداری بوده و حتی تأمین خانه آخرت مردم نیز به نوعی مرتبط با شهرداری است که اگر کسی خواستار ایجاد رضایت در مردم نسبت به نظام باشد آن جا بهترین جا است و اگر خدای نکرده کسی بخواهد ضربه هم بزند، در آن جا بستر مهیا است.

وسعت برخورد شهرداری با مردم زیاد بوده و ارزیابی منصفانه هم مستلزم این است که بودجه شهرداری در دوره های مختلف و عملکرد انجام شده بر مبنای آن با یکدیگر مقایسه شود و به عنوان کسی که بیش از دو دهه با شهرداری در ارتباط هستم، انصاف حکم می کند که بگویم همه شهرداری‌ها در دوره ‌های مختلف پای کار بوده اند،

مثلاً در زمان آقای درویش‌زاده که البته شورای شهری هم در آن زمان وجود نداشت، عملکرد شهرداری از نظر فعالیت های عمرانی و احداث سازه هایی مانند پل و زیرگذر آنقدر بود که آقای  درویش زاده در بین مردم به "زیرگذرزاده" معروف شده بود. یا مثلاً در دوره‌ شورای شهر سوم و شهرداری آقای نوین، طبق ادعای خود شهرداری وقت، ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلومتر مسیرگشایی انجام شده است. البته همان طور که پیش تر گفته شد مقایسه‌ عملکرد شهرداری در دوره‌های مختلف نیازمند توجه به بودجه‌ی آن ها و کار های انجام شده بر مبنای آن بودجه است.

یکی از مواردی که درباره عملکرد شهرداری فعلی همه به آن معترف هستند، تسریع در انجام پروژه هاست که جای تقدیر دارد و البته باید دید این تسریع به ازای چه چیزی انجام می‌گیرد و آیا برای بازپرداخت وام‌های دریافتی در اجرای این پروژه ها نیز فکری شده است زیرا اگر تسریع انجام شده به خاطر جلوگیری از خوردن تعدیل است، در صورتی که بازپرداخت وام ها هم به مشکل بخورد همان عواقب را خواهد داشت.

* اخیراً انتقادات جدی تری به عملکرد شورا و شهرداری وارد کرده اید، دلیل این نقدها در چیست؟

یکی از مشکلاتی که در مجموعه‌ شهرداری وجود دارد، بدهی‌های این مجوعه به اشخاص حقیقی است به طوری که مجموع بدهی‌های شهرداری ۱۴۴ میلیارد است که ۴۴ میلیارد از این دیون مربوط به اشخاص حقیقی بوده و این در حالی است که جلسات شورا با قرائت قرآن و حدیث شروع می شود، آقای شهردار در جمع کارکنان شهرداری از حکمت های نهج البلاغه نقل می کند ولی کسی پول طلبکاران را پرداخت نمی کند.

من که نباید به یاد شهردار بیندازم تا بدهی های شهرداری را پرداخت کند بلکه زمانی که بودجه بسته می شود اول باید فکری به حال بدهی ها کرد و شهرداری همان‌قدر که روی ایجاد فضای سبز تأکید دارد، باید نسبت به پرداخت مطالبات طلبکاران هم حساسیت داشته باشد.

* موضوع تیم داری شهرداری در لیگ برتر هم از دیگر انتقادات شما بوده است، چرا؟

زیرا کارگری که شهر را تمیز می کند و باعث می شود تا شهردار از سازمان بهداشت جهانی لوح تقدیر بگیرد، لنگ دو میلیون وام است در حالی که چند وقت قبل اخباری از پرداخت ارقام میلیاردی برای خرید یک بازیکن مطرح شد و در حالی به بهانه‌ رضایت مردم و نشاط جوانان، برای تیم ماشین سازی هزینه های هنگفت می کنند که ما دو سال قبل وام دو میلیونی برای کارگران خدمات شهری شهرداری تصویب کرده ایم ولی از یک هزار و ۷۰۰ نفر تنها به ۸۷۰ نفر وام پرداخت شده است.  

مثال دیگری که در این زمینه وجود دارد پرداخت وام به کارکنان شهرداری است، حدود یک و نیم سال قبل تصویب شد که با توجه به پرداخت وام ۵۰ میلیونی به مدیران، ۲۰ میلیون تومان هم با سود چهار درصد به کارکنان وام پرداخت شود اما متأسفانه این مصوبه در بایگانی شهرداری مانده و عملی نشده است.

وقتی اقداماتی از این دست انجام می شود نشان می دهد که مدیریت ما متعادل نیست و من نیز به تقدم و تأخر اولویت های شورای شهر و شهرداری منتقدم و شورا نیز اصطلاحاً شورایی نمی‌کند و رئیس آن با پروژه «چوخ ممنون» (خیلی ممنون) جلوی نظارت را گرفته است.

* عملکرد فرهنگی شورای شهر و شهرداری را چگونه ارزیابی می کنید؟

به مقوله فرهنگ از دید دیگری می نگرم و معتقدم برای حل مشکلات فرهنگی باید ابتدا بدهی طلبکاران و حقوق معوقه کارگران و کارمندان پرداخت شود و اصل کار فرهنگی برای شهرداری که متولی عمران شهر است رسیدگی به همین موارد است.

کار فرهنگی برای شهرداری پرداخت حق و حقوق مردم و پول زمین هایی است که تملک کرده است، کار فرهنگی این است که قول‌هایی را که در مورد پروژه ها و زمان افتتاح آن‌ها می‌دهیم زیر سوال نرود، کار فرهنگی این است که رانندگان ماشین‌های جمع آوری زباله به اندازه کارگرانی که همراه آن ها کار می کنند پول بگیرند، کار فرهنگی این است که وقتی صحبت از اقتصاد مقاومتی می شود، هزینه ها را کاهش داد و بدهی ها را پرداخت کرد، کار فرهنگی این است که شخصی با فوق لیسانس برنامه‌ریزی شهری و تنها به این خاطر که پارتی آشنا ندارد، مجبور نباشد در مجموعه شهرداری رفتگری کند.  

متأسفانه برای ما نیز غیر از داد زدن چاره ای نمانده است و در شهرداری کار نهادهای دیگر مانند اوقاف یا تربیت بدنی را هم انجام می دهیم ولی از کارهای اصلی خود غافل می مانیم و باید گفت تحت الشعاع قرار گرفتن وظایف اصلی شهرداری در واقع کار ضد فرهنگی است.

* و موضوع اصلی این روزهای شورای شهر: تحلیل شما از ریشه دستگیری های اخیر چیست؟ این فسادها از کجا به وجود آمده اند؟

شهرداری مجموعه‌ای خدماتی و عمرانی است و زمینه های فساد در آن بالای ۸۰ درصد علل مدیریتی دارد و به مسائل سیاستگذاری منوط می شود.

بستر باید طوری فرهم شود که زمینه‌های فساد از بین برود و بدهی ها خود یکی از زمینه های فساد است زیرا اگر فرد طلب ۲۰۰ میلیونی خود را از شهرداری دریافت نکند، خود به خود زمینه فساد فراهم می شود.

حراست و بازرسی شهرداری باید لیست طلبکاران از شهرداری را درآورند و به دنبال آن ها بروند تا پولشان را پرداخت کنند و آقای شهردار هم به جای سخن گفتن از حکمت‌های نهج البلاغه باید وظایف خود را انجام دهد و آقای رئیس شورا نیز اگر بنا به گفته خود در یکی از جلسات، خواستار برخورداری از فیوضات شب قدر هستند باید وظیفه خود یعنی نظارت را انجام دهند.

اگر رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز در مقابل سهم خواهی ها می ایستاد و نظارت دقیقی انجام می داد این مسائل پیش نمی آمد و شاید ۵۰ درصد زمینه های فساد از بین می‌رفت.

* حرف آخر؟

در آخر بحث امیدوارم بعد از گذشت ۲۱ سال از فرمایشات مقام معظم رهبری درباره‌ ملاک های شهر اسلامی، گوشه ای از این فرمایشات در پروژه‌های مربوط به تبریز ۲۰۱۸ خود را نشان دهد.


برچسب ها: اسوتچی ، دبیری ، شورای شهر
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: