يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 12 2024
کد خبر: ۱۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸
پزشکیان:
عجب شیر ما - نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو و نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت مداخله به موقع و هدفمند منطقه ویژه ربع رشیدی تبریز برای رفع مشکلات مربوط به فناورری در این استان گفت: اطلاعات لازم در مورد مشکلات فناوری باید در دسترس این منطقه قرار گیرد.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، مسعود پزشکیان در دیدار با مدیر این منطقه افزود: کلیه داده های سیستم باید در اختیار این منطقه باشد تا از فعالیت های موازی در این حوزه پرهیز شود.
وی گفت: برای نمونه اگر امروز کارخانه داروسازی در استان ایجاد می شود، باید این منطقه اطلاعات کاملی در این خصوص داشته باشد تا اگر امکان تبدیل این مجموعه به شرکت دانش بنیان وجود داشته باشد این کار به موقع انجام شود.
وی افزود: اگر کار مشابهی در نقطه دیگری از استان انجام می شود باید با هماهنگی باشد تا از موازی کاری پرهیز شده و فعالیت ها به حرکتی همسو تبدیل شود.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی، وجود داده های صحیح و کامل را لازمه برنامه ریزی دانست و خاطرنشان کرد: اگر داده های ما در حوزه علم وفناوری و سرمایه گذاری درست باشد در این صورت نه تنها دانشگاه ها بلکه صاحبان سرمایه نیز جهت گیری های خود را با یکدیگر همسو خواهند کرد.
وی توجه به فناوری های کاربردی و لزوم تجاری سازی را نیز ضروری دانست و وظیفه منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی را در این خصوص مورد تاکید قرار داد و افزود: صرف وجود نوآوری نخواهد توانست به کشور کمک کند و ما باید به سمت تجاری سازی و بازاریابی حرکت کنیم.
وی گفت: اگر بعد از مرحله تجاری سازی، بازاریابی درستی انجام نشود بهترین نوآوری ها محکوم به شکست خواهند بود.
پزشکیان فعالیت هدفمند منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید چرخه عمل درستی برای این منطقه تبیین شود زیرا در غیر این صورت در اواسط راه از ادامه مسیر بازخواهد ماند.
وی ادامه داد: اگر امروز در انرژی هسته ای حرفی برای گفتن در دنیا داریم برای این است که همه حاکمیت، زمان و هزینه خود را صرف کرده است.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی در آذربایجان شرقی گفت: این منطقه در مدت اندکی توانسته است در سطح کشور مطرح شود و این اعلام موجودیت قابل توجه است.
پزشکیان با اشاره به اینکه تبیین مزایا و منافع این منطقه برای تمامی مسئولان و مدیران مربوطه و مجمع نمایندگان استان ضروری است، افزود: وضعیت موجود و آینده این منطقه باید به صورت شفاف مشخص شود.

*** ایجاد نظام دانایی محور، ارزش افزوده دانش بنیان را در پی دارد
مدیر منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی با اشاره به اینکه در حال حاضر نهادها و عواملی که می توانند اقتصاد دانایی محور را پشتیبانی کنند، در کشور وجود ندارد، گفت: ایجاد نظام دانایی محور، ارزش افزوده دانش بنیان را در پی دارد و این منطقه به دنبال این ارزش افزوده است.
علی جهانگیری افزود: مناطق ویژه علم و فناوری در اواخر دولت اصلاحات تحت عنوان کریدورهای فناوری تصویب شد و در دولت بعدی آیین نامه ها تغییر یافت و نام کریدور را به مناطق ویژه علم وفناوری تغییر دادند.
وی گفت: طی سفر دولت گذشته منطقه ویژه علم وفناوری در تبریز نیز مصوب شد اما درعمل کاری انجام نشد و در نتیجه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، راه اندازی این منطقه در اواخر سال 1393 شمسی به تصویب رسید.
جهانگیری با اشاره به اینکه توسعه فناوری در این مجموعه به قدرت ادامه دارد، گفت: از جمله اقدام های برجسته این منطقه برگزاری نمایشگاه و جشنواره فناوری ربع رشیدی است به طوری که در سال گذشته این نمایشگاه با حضور بیش از 900 طرح برگزار شد و امسال نیز درصدد برگزاری کردن این نمایشگاه با تاکید بر کیفی گرایی هستیم.
نماینده تام الاختیاراستاندار در حوزه فناوری با اشاره به فعالیت بیش از 10 ستاد فناوری در استان اظهارکرد: یکی از مهمترین اقدام های منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی ایجاد ستادهای فناوری است که به صورت تخصصی فعالیت می کنند و ما درصدد ایجاد هم افزایی در این ستاد ها هستیم.
مدیر منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی خاطرنشان کرد: دانشگاه ها در زمان حاضر جزیره ای عمل می کنند و تحقیق آنها تغییری در حال صنعت به وجود نمی آورد و خروجی آن در اقتصاد ما محسوس نیست.
جهانگیری ادامه داد: منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی ایجاد شده است تا این خلع ها شناسایی شده و نسبت به رفع آنها از طریق هم افزایی اقدام شود؛ این نظام بدون سرمایه گذاری های فیزیکی می تواند ایجاد شود و از این مسیر ما می توانیم به اهدافمان برسیم.
وی با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری گفت: تنها مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی توجه به اقتصاد دانش بنیان است زیرا در این مسیر نیاز به سرمایه گذاری جدید نیست و باید به این باور برسیم که فناوری راه حل برون رفت از مشکلات فعلی است.
به گزارش ایرنا توسعه شرکت های دانش بنیان در زمان حاضر که مورد توجه مسئولان دولتی است، مصداق ثروتی است که از علم به دست می آید و پاسخی منطقی برای چالش دیرینه ' علم بهتر است یا ثروت ' به شمار می رود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: