چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 15 2024
کد خبر: ۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۶
یک کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد؛
عجب شیر ما - ناپایداری سیاست ها و عدم ثبات تصمیم های اقتصادی در کنار رکود حاکم بر اقتصاد باعث شده بازار سرمایه روند نزولی ادامه داری را تجربه کند.
ناپایداری سیاست ها و عدم ثبات تصمیم های اقتصادی در کنار رکود حاکم بر اقتصاد باعث شده بازار سرمایه روند نزولی ادامه داری را تجربه کند.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از سنا، احسان رضاپور نیکرو، عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آگاه گفت: سرمایه گذاران پس از رای کنگره به توافق هسته ای، انتظار کاهش ریسک های سیستماتیک و رشد بازار سهام را داشتند، اما نااطمینانی از برنامه‌های اقتصادی دولت موجب رکود در این بازار شده است.

وی با اشاره به اینکه تصمیم‌های اقتصادی بر صنایع حاضر در بازار و بنگاه های اقتصادی تاثیرگذار است، بیان کرد: بازار سرمایه از اقتصاد کشور جدا نیست و در صورتی که اقتصاد کشور از رونق برخوردار شود، به طور قطع بازار سرمایه نیز به دلیل سودآوری شرکت‌های بورسی تحت تاثیر قرار می‌گیرد و از رشد برخوردار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آینده اقتصادی کشور روشن است اما در شرایط رکود اقتصادی امروز شرایط برای تولید و فروش مهیا نیست، اظهار داشت: با وجود مثبت بودن چشم انداز اقتصادی در کشور اما از آنجایی که شرکت ها با کاهش تقاضا و فروش مواجه هستند شرایط مناسبی ندارند و بازار سهام متأثر از شرایط بنیادی شرکت ها بی رونق شده است.

رضاپور نیکرو تداوم ابهامات موجود در بازار سرمایه را از دیگر عوامل رکود بورس دانست و گفت: ابهامات موجود در بورس تهران مانند ابهامات سنگ آهنی‌ها، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و غیره هنوز در این بازار پابرجاست و در نتیجه سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که خرید خود را به زمان آینده منتقل کنند.

وی در پاسخ به این سوالی مبنی بر آنکه چه زمانی می‌توان منتظر رونق در بازار سرمایه بود، بیان کرد: تا زمانی که تصمیم‌های اقتصادی مهم در کشور در جهت خروج از رکود اتفاق اجرایی نشود و در عمل تأثیر خود را نگذارد و همچنین سیاست‌های انبساطی مانند کاهش نرخ سود بانکی یا کاهش نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها که به رشد نقدینگی در جامعه کمک می کند، اتفاق نیفتد، نمی‌توان انتظار داشت که وضعیت شرکت‌ها به طور اساسی و چشمگیر بهبود یابد.

رضاپور نیکرو در ادامه به پیامدهای کاهش نرخ تورم در کشور اشاره کرد و گفت: کاهش تورم بدون خروج از رکود می تواند زمینه ورشکستگی شرکت ها و بنگاه های اقتصادی را ایجاد کند که این موضوع به افزایش بیکاری در جامعه می‌انجامد، بنابراین بهتر است که تحریک طرف تقاضا در بازارها به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.
برچسب ها: بورس ، رضاپور نیکرو
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: