سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 14 2024
کد خبر: ۱۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴
هرچند كه اعتیاد علل مختلفی می‌تواند داشته باشد ولی عمده ریشه آن فقر و بیكاری بوده و لازم است كه مسئولان و دست‌اندكاران گام‌های اساسی را در این زمینه بردارند.

در جامـــعه‌ای که جوانان دارای اشــــتغال نباشــــند و کاری برای برآورده کرد نیازهای معیشتی خودشان نداشته باشند و بدنبال آن حمایت و پشتیبانی از طرف والدین و نهادهای دیگر قرار نگیرد و همچنین دارای خانواده فقیر باشند موجب سرگردانی و ناامیدی آنان در زندگی شده و آنان را به سمت کارهای خلاف و انحراف از جمله خرید و فروش مواد مخدر جهت برآورده کردن نیازهایشان سوق خواهد داد.
بیکاری و فرار از مـــشکلات زندگی و عدم توانایی فرد از روبرو شدن با مسایل اجتماعی موجب می شود که جوان مواد مخدر را پناهگاهی برای خود تلقی کند و به آن پناه ببرد. در اکثر کشورها معتادان هر جامعه را افراد فقیر و بیکار تشکیل می دهند و این نشان دهنه رابطه مستقیم بین فقر و بیکاری با اعتیاد است.
در اثر عنایت خــــاصی که مسئولین امر از اوایل انقلاب نسبت به توسعه دانشگاهها و ترویج علم و دانش داشتند، جوانان ما، چه دختر و چه پسر، به طور گسترده به تحصیلات دانشگاهی و اخذ مدارک علمی تشویق شدند که در طول این مدت، فارغ التحصیلان فراوانی داشتیم. این مسئله اسباب افتخار ما را فراهم می کند، ولی مشکل این است آیا برای این فارغ التحصیلانی که از رشته های مختلف دانشگاهی در مقاطع فوق دیپلم، کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا فراغت پیدا کرده اند، امکان اشتغال، متناسب با تحصیلات آنها فراهم کرده ایم؟! با کمال تأسف باید گفت برای بسیاری از این دانشجویانی که فارغ التحصیل می شوند، امکان اشتغال وجود ندارد.
فرصت‌های شغلی ایجاد شده به اندازه‌ای نیست که جوابگوی این تعداد از فارغ التحصیلان دانشگاهی باشد؛ به همین دلیل، هر سال تعدادی از دانشجویان رشته‌های مختلف جذب بازار کار نشده و بیکار می‌مانند و این امر هر سال در حال توسعه است و بر تعداد بیکاران این قشر افزوده می شود.
نبود برنامه‌ریزی در ایجاد کارآفرینی و اشتغال پایدار موجب شده، شاهد وجود هزاران فارغ التحصیل بیکار در سطح جامعه باشیم. نخبگان کشور ایده‌های خوبی دارند که اگر به نحو شایسته به کار گرفته شود کشور به ثروت عظیمی دست خواهد یافت. و بنابراین باید برنامه ریزی بشود برای شغل جوانان، راه حل اساسی رونق است یعنی ما باید تولید را به حرکت در بیاوریم شما وقتی می‌بینید هر روز یک کارخانه‌ای تعطیل می‌شود حتی آن که شاغل است بیکار می‌شود، وقتی یک کارخانه جدید افتتاح می‌شود معنی اش این است که افراد جدیدی می‌توانند مشغول به کار بشوند.
وقتی ما در جامعه بتوانیم تولید را به حرکت در بیاوریم بحث اشتغال را هم می‌توانیم حل کنیم البته فناوری‌های نو می‌تواند اشتغال جدید برای ما ایجاد کند. از این رو باید دست نخبگان را گرفت و تسهیلاتی را برای آنان فراهم کرد که نه تنها سرمایه را از کشور خارج نکرده بلکه به تولید و اشتغالزایی کمک نمایند.
امروزه مشکل اشتغال جوانان یکی از دغدغه های مهم کشور است که امیدواریم نمایندگان مجلس در تصویب اعتبارات جهت حمایت از نخبگان و تولیدکنندگان  به منظور ورود هر چه سریع تر نیروهای انسانی جوان چاره‌ای بیندیشند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: