سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 14 2024
کد خبر: ۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶
عجب شیر ما - فرش قرمز توسعه روابط سیاسی آذربایجان شرقی با کشورهای هدف، زیر پای تجار و تولیدکنندگان این استان در بازارهای بین المللی برای بازگرداندن صادرات خود به دوره پیش از تحریم و استفاده حداکثری ازفرصت های پیش روی پساتحریم است.
عجب شیر ما به نقل از ایرنا، این روزها استانداری آذربایجان شرقی میزبان هیات های تجاری بین المللی از قاره های مختلف دنیا و محور اتصال تجار و تولیدکنندگان این استان با همتایان خارجی است.
دراین میان نماینده عالی دولت تدبیر وامید در آذربایجان شرقی هم به اعزام هیات های تجاری ایرانی به سایر کشورها بسنده نمی کند و با سفرهای رسمی به برخی از کشورهای هدف، توسعه روابط سیاسی را در خدمت شکوفایی اقتصادی این استان قرار می دهد.
انتخاب استان های معین درکشورهای هدف ازجمله استان هوبی چین با 70 میلیون جمعیت برای ارتباط تعاملی با آذربایجان شرقی نیز مسیر روابط تجاری برای فعالان اقتصادی این استان را هموار می کند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آذربایجان شرقی می گوید: تولید و فروش محصول در بازارهای داخلی اشباع شده و لزوم تولید صادرات محور و بازاریابی های بین المللی نه فقط از سوی تجار و تولیدکنندگان، بلکه از سوی مسئولان دولتی استان نیز در حال پیگیری است.
' صمد حسن زاده' سفر استاندار و هیات همراه به نخجوان، باکو و گنجه و استقبال بی نظیر رئیس جمهوری و سایر مسئولان عالی این کشور از آنان را افتخارآمیز خو اند و افزود: در این سفر توسعه روابط تجاری بین آذربایجان شرقی و جمهوری آذربایجان بیش از پیش مورد تاکید قرار گرفت.
وی گفت: صادرات محصولات ایرانی به جمهوری آذربایجان، برگزاری نمایشگاه های مشترک بین تبریز و جمهوری آذربایجان و اعلام آمادگی این کشور برای واگذاری 18 هکتار زمین جهت احداث نمایشگاه دایمی آذربایجان شرقی در گنجه از نتایج این سفر به شمار می رود.
وی افزود: به عنوان دستاورد دیگر این سفر نیز مرکز تجاری با 15 سالن (450 فروشگاه در هر سالن) در نزدیکی باکو در اختیار بنکداران آذربایجان شرقی قرار می گیرد و تجار و تولیدکنندگان این استان می توانند از ظرفیت این مرکز برای فروش محصولات استفاده کنند.
وی با تاکید برضرورت افزایش کیفیت محصولات تولید شده در استان افزود: با تلاش استانداری آذربایجان شرقی پس از رفع تحریم ها برخی از کشورهای همسایه می تواند بازار مصرفی برای محصولات تولید شده این استان محسوب شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز می گوید: نشست سفیران کشورهای هدف این استان برای افزایش ارتباطات تجاری در سطح بین الملل از سوی مسئولان دولتی در حال پیگیری است.
حسین نجاتی افزود: استانداری زمینه لازم برای صادرات و ارتباطات تجاری فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی با بازارهای مصرف در کشورهای هدف را فراهم کرده است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی نیز معتقد است: اعزام تورهای صنعتی این شرکت به ویژه در خوشه های صنعتی به کشورهای آلمان، روسیه، چین، ایتالیا، و بلژیک تنها بخشی از ارتباطات تجاری تولیدکنندگان این استان در سال جاری است.
محمدعلی عسگری افزود: در زمان حاضر سیاست دولت در اختیار اقتصاد کشور قرار دارد و همین رویکرد به صورت چشمگیر در آذربایجان شرقی نیز قابل لمس است.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز می گوید: مجوزهای اعزام هیات های تجاری به کشورهای هدف در سطح استان صادر می شود و با توجه به روند مناسب ارتباطات سیاسی کشور در عرصه بین المللی، بازاریابی های بین المللی تسهیل شده است.
غلامعلی راستی افزود: رفع تحریم ها علاوه بر فراهم کردن فرصت بازاریابی برای تجار و تولید کنندگان آذربایجان شرقی در بازارهای هدف، زمینه تربیت تجار جوان را نیز برای این استان فراهم می کند.
از دید سرپرست نمایندگی وزرات امور خارجه در آذربایجان شرقی، تجار و تولید کنندگان باید از فرصت رفع تحریم ها و توسعه روابط سیاسی با کشورهای هدف، برای بازاریابی و صادرات استفاده کنند.
' اسماعیل بابایی راغب' افزود: دیپلماسی اقتصادی در محور نخست فعالیت های سفیران کشور قرار دارد و بهترین فرصت برای اعزام و پذیرش هیات های تجاری به وجود آمده است.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری آذربایجان شرقی نیز گفت: در زمان حاضر وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه ای نسبت به افزایش تحرک اقتصادی سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف دنیا دارد.
احمد محمدزاده افزود: ارتباطات سیاسی مسئولان دولتی نیز در اختیار افزایش تحرک اقتصادی و بازاریابی های بین المللی قرار گرفته است.
وی گفت: رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای هدف به زودی با میزبانی استانداری آذربایجان شرقی جهت بازاریابی های دوران پسا تحریم به این استان دعوت می شوند.
وی افزود: سفر هیات های مختلف تجاری خارجی به استان و هیات های متعدد تجاری استان به کشورهای هدف افزایش چشمگیر دارد.
وی گفت: به زودی در راستای افزایش بهره وری در سفر هیات های تجاری این استان به سایر کشورها، کارشناسان ارزی و حقوق بین الملل، هیات های بالای 50 نفر را همراهی خواهند کرد.
آذربایجان شرقی به عنوان یکی از استان های مهم صنعتی کشور در مسیر جاده ابریشم قرار دارد و دروازه مبادلات تجاری ایران با اروپا محسوب می شود.
فعالیت های اقتصادی تجار و تولید کنندگان این استان به واسطه توسعه روابط سیاسی ایران با کشورهای همسایه در طول تاریخ روند رو به رشدی را در تولید ناخالص ملی داشته است.
گزارش از: علیرضا فولادی
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: