پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۱۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷
کچوئیان
استاد دانشگاه تهران وجود حقوق‌های چند صد میلیونی در نظام اسلامی را ناشی از دور شدن مسئولان از ارزش‌های انقلابی دانست.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از تسنیم، حسین کچوئیان جامعه‌شناس و استاد دانشگاه تهران،با اشاره به مسئله حقوق‌های نامتعارف، اظهار داشت: تعبیر حقوق‌های نجومی تعبیر درستی برای این رخداد نیست، زیرا باعث می‌شود حقیقت و ماهیت مسئله گم شود.

وی با اشاره به اینکه بحث‌های متفاوتی در این زمینه مطرح شد، افزود: مدافعان دولت این اقدام را  قانونی می‌دانند، حتی اگر هم این طور باشد، این مسئله دزدی است. جای تعجب است که چرا در فضای عمومی کشور مطالب به طوری بیان می‌شود که این موضوع زشت و قبیح به نظر نیاید.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با اشاره به اظهارنظر مسئولان دیوان محاسبات در این زمینه، اظهار داشت: بعضی از مسئولان دیوان محاسبات اعلام کردند این موارد را به وزیر اقتصاد متذکر شدیم. این به این معنی است که آنها می‌دانستند بحث حقوق‌های مدیران در این سطح غیرقانونی‌ است. قطعا اگر در آن زمان پیگیری می‌شد، موضوع ادامه پیدا نمی‌کرد.

وی تصریح کرد: در مواجه با این حقوق‌ها چه در نفس و متن خود حقوق و چه در مورد پاداش و مزایا با آمارهای عجیب و غریبی روبرو هستیم که نشان می‌دهد یک نوع دزدی و غارت صورت گرفته است، همان‌طور که رهبری فرمودند عده‌ای حکومت و مسئولیت را برای خود طعمه‌ای فرض کردند.

کچوئیان با تاکید بر اینکه برای فهم بهتر موضوع باید چند مسئله را بررسی کرد، گفت: این نشان‌دهنده یک انحراف جدی در وضعیت حکومت‌داری کشور است، اگر وضعیت کشور را از ابتدای انقلاب تا زمان حاضر مقایسه کنیم میزان انحطاط و فساد را می‌توان درک کرد. در اوایل انقلاب مسئولان بعضا برای مسئولیت‌ها پول نمی‌گرفتند، این وضعیت در دوران جنگ هم وجود داشت.

استاد دانشگاه تهران در همین زمینه تصریح کرد: بعد از دوران جنگ این فسادی که از دوران آقای هاشمی شروع شد در ابعاد مختلف رشد کرد تا به وضعیتی که امروز دچار آن هستیم، به شکلی که افراد در این اوضاع و احوال نامناسب کشور بدون هیچ حیا و توجهی به مسائل کشور و مردم چنین اقداماتی را صورت می‌دهند، آن هم در شرایطی که قرار است اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند و مدام شعار آن سر داده می‌شود.

وی ادامه داد: در اخبار اعلام شد کشور عمان که کشوری سلطنتی است وقتی در موقعیت دشواری قرار گرفت اولین کاری که صورت داد کاهش حقوق‌های مدیران بود، این نشان می‌دهد اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور ما چقدر لازم است و به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

*ارزش‌های انقلابی در حقوق‌های چند صد میلیونی مورد هجوم قرار گرفت

کچوئیان تصریح کرد: حقوق‌های نامتعارف یک دزدی است، اگر هم به گونه‌ای مطرح شد که این حقوق‌ها معقول  است و کسی هم در قبال آن  واکنش جدی نشان نداد، نشانه تغییر ذهنیت‌ها در انقلاب است تا جایی که مسئولان دولت چنین واکنشی می‌گیرند و آن را معقول می‌دانند. اگر هم اعلام می‌شود تفاوت‌های قانونی در این حقوق‌ها بوده و مقامات چندان با حساسیت آن  را دنبال نکردند باز هم به دلیل تغییر ذهنیت‌هاست و گویای این است که ما از انقلاب خیلی دور شدیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مطرح شدن چنین مسائلی در کشوری اسلامی تعجب‌انگیز است، گفت: مطرح شدن این مسائل در کشوری اسلامی بسیار تاسف‌انگیز است. اعلام شده این موضوع و تذکر را به مسئولان دولت قبل هم اعلام کردند، این جای تعجب است در نظام اسلامی مسئولان روی این موضوع حساسیت نداشته و آن را پیگیری نکردند تا اینکه به این شکل افشا شد.

وی تصریح کرد: مقامات دولت ابتدا دنبال پنهان کردن این موضوع بودند، البته این رویکرد هنوز هم ادامه دارد. کسی این مسئله را دنبال نکرد تا اینکه رهبر انقلاب این موضوع را مطرح کردند. در این موضوع ارزش‌های اسلام و انقلاب مورد هجوم قرار گرفت که باید آن را بازسازی کرد.

کچوئیان با اشاره به اینکه دستگاه‌های نظارتی در این زمینه نقش خوبی ایفا نکردند، گفت: این‌طور که برخی مسئولان قضایی می‌گویند در برخی وزارتخانه‌ها چندین مدل از حقوق‌های چند میلیونی دیده شده، جای سوال است که دستگاه‌های نظارتی در این  بین چه کار می‌کنند و کجا رفتند؟

وی در ادامه افزود: چرا در طول مدتی که حقوق‌های نامتعارف وجود داشته، صدایی از نهادها و دستگاه‌های نظارتی در نیامد. به نظر من بخشی از این برخوردها و توبیخ‌ها باید با دستگاه‌های نظارتی صورت گیرد، اینکه می‌گویند چند مورد را مطرح کردیم یعنی چه؟ فقط وظیفه شما گفتن است؟ البته واقعیت این است که در این کشور بی‌قانونی خیلی وقت است زیاد شده، به عنوان مثال دانشگاه فرهنگیان سه سال است با سرپرست اداره می‌شود، در حالی که طبق قانون نباید این زمان بیش از 6 ماه طول می‌کشید.

*باید با دستگاه‌های نظارتی هم در مسئله حقوق‌های نجومی برخورد کرد

استاد دانشگاه تهران افزود: ظاهرا دستگاه‌های نظارتی وظیفه‌شان را  به درستی انجام نمی‌دهند و در این قسمت مشکل اساسی داریم. سازمان‌های نظارتی که این همه پول برای آنها هزینه می‌شود چه کار می‌کردند که اوضاع کشور به اینجا رسیده است. به اعتقاد بنده بخشی از این مسائل به دور شدن از حکومت‌داری درست و دور شدن از ارزش‌های انقلابی و اسلامی بر می‌گردد.

کچوئیان نحوه برخورد دولت با این مسئله را از دیگر موارد مربوط به حقوق‌های نامتعارف دانست و گفت: تا قبل از اینکه حضرت آقا این موضوع را مطرح کنند، تمام هم و غم دولت آلوده کردن دولت‌های دیگر و فرافکنی در این زمنیه بوده است. مطمئنا هر جای دیگر دنیا بود افراد برای چنین فاجعه‌ای خودکشی می‌کردند.

وی با اشاره به واکنش مدیرعامل بانک رفاه مبنی بر اینکه "بنده خطایی مرتکب نشده‌ام" افزود: چنین واکنش‌هایی فقدان اصول و قاعده را در رفتار برخی مقامات کشور ما نشان می‌دهد. به عنوان مثال پس از رای‌گیری مردم انگلستان درباره خروج از اتحادیه اروپا، نخست این کشور می‌گوید قانون ما اقتضا می‌کند که دیگر نباشیم، اما در این مملکت آدم‌ها برای زشتی‌های‌شان هم این‌گونه نیستند، تاکنون که اقدام مهمی در این زمینه نشده، البته بعد از سخنان رهبر انقلاب حساب‌هایی مسدود شد.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به بی‌عدالتی موجود در این زمینه تصریح کرد: برخی با بی‌حیایی تمام این قدر راحت به خودشان یک میلیارد وام داده و  مزایایی چون حق فراغت فرزندان و غیره را در فیش حقوقی خود جای می‌دهند، اما هیچ نوع عکس‌العملی از این افراد دیده نشد، چقدر افراد در جامعه ما به خاطر مبلغ کمی زندان و یا شرمنده خانواده هستند، اگر به قول امام علی(ع) آدم از این درد بمیرد حق است.

وی با اشاره به اینکه باید دید مسئولان در این زمینه چه خواهند کرد، تصریح کرد: این مسئله برای سه سال در کشور اجرا شده، لذا ریشه‌کن کردن آن مستلزم برخورد همه‌جانبه و ریشه‌ای است، به طوری که شخصی که دست به چنین اقدامی زده به قدری متضرر شود که دیگر نتواند سرش را بلند کند. در این موارد وضع‌مان از نظام کمونیستی چین هم بدتر است. آنجا به صورت سیستماتیک کسی جرات چنین کاری را ندارد، اما اینجا افراد با قبض‌های چند صد میلیونی برای فرزند خود تبلیغات انتخاباتی می‌کند تا او را وارد مجلس کنند.

کچوئیان با بیان اینکه یکی از راه‌های جلوگیری از فساد در نظام‌ها از بین بردن زمینه‌های فساد است، گفت: افشاگری باعث می‌شود مدیران و مسئولان بیشتر متوجه عواقب کارشان باشند، در آمریکا هکری سایت پنتاگون رو هک می‌کند و به او جایزه می‌دهند چون از نظر آنها سسیتم امن‌تر شده است، اگر حکومت‌داران ما دنبال اصل ماجرا و حل کردن ریشه‌ای ماجرا باشند به کارهای سخیف مانند متهم کردن این و آن و شناسایی افشاکنند‌گان روی نمی‌آوردند.

*دست افشاکنندگان را باید بوسید

وی ادامه داد: در این قضیه باید به کسانی که افشاگری کردند جایزه داد این‌گونه برخوردها نشان دهنده این است که قصد اصلاح بنیادی نیست و تنها دنبال رفع تکلیف‌اند، لذا نباید دنبال پرونده‌سازی برای کسانی که افشاگری کردند، بود. بلکه باید دستشان را هم بوسید چون فساد بزرگی را در کشور علنی کردند. فسادی  که از اقتصاد کشور تا روح و روان مردم و اعتماد کشور را از بین می‌برد.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه برخی در مواجهه با بحث حقوق‌های چند صد میلیونی کشور را به بخش خصوصی و دولتی تقسیم می‌کنند، گفت: برخی می‌گویند اشکالی ندارد که چنین روندی در بخش خصوصی رخ دهد که حرف بسیار نادرستی است چه کسی گفته انتفاعی که مردم از هم می‌برند قابل تفکیک به دولتی و خصوصی است، مگر می‌شود قوانین کشور را در بخش خصوصی با دولتی از هم جدا کرد. این مساله خود باعث فساد می‌شود.

وی در پایان سخنان خود گفت: تفکیک قوانین بخش خصوصی و دولتی راهکار درستی در این موضوع نیست، میزان حقوق در بخش خصوصی هم حدی دارد، حتی در نظام سرمایه‌داری هم حد افزایش حقوق مشخص است.در نظام اسلامی که تکلیف کار مشخص است اگر نظارتی صورت نگیرد این فساد بر می‌گردد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: