پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 16 2024
کد خبر: ۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶
سرپرست معاونت توسعه مدیریت سازمان برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی:
عجب شیر ما - سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی از آغاز عملیاتی کردن برنامه‌های اصلاح نظام اداری در دستگاه‌های اجرایی استان خبر داد.

به گزارش عجب شیر ما، وحید جلالی امروز در گفت‌وگو با  فارس در تبریز اظهار داشت: با توجه به احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برنامه‌های اصلاح نظام اداری کماکان مثل سابق در حال پیگیری از دستگاه‌های اجرایی بوده و عملیاتی کردن برنامه‌ها آغاز شده است.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی دوره‌های آموزشی لازم را برای آشنایی با نحوه اجرای برنامه‌ها سپری کرده‌اند و این معاونت اجرای تمام برنامه‌ها را در دستگاه‌های اجرایی رصد کرده و راهنمایی‌های لازم را به کارشناسان مربوطه دستگاه‌ها ارائه می‌دهد.

جلالی با اشاره به تغییر ساختار تشکیلاتی شوراها و کارگروه‌های برنامه اصلاح نظام اداری و تشکیل کارگروه توسعه مدیریت دستگاه‌ها، اظهار داشت: علاوه بر بازدید میدانی طرح‌های نظرسنجی، تکریم ارباب رجوع و ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی برای عملیاتی کردن برنامه اصلاح نظام اداری اجرا می‌شود.

چالش‌های استان در زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید

این مسئول در ادامه یادآور شد: زمانی که دولت تدبیر و امید آغاز به کار کرد اغلب شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وضعیت نامناسبی داشتند و استان آذربایجان‌شرقی هم همانند کل کشور با چالش‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کرد.

وی از روند نزولی GDP، پایین بودن تولید ناخالص داخلی سرانه استان نسبت به کشور، کاهش سهم صنعت از GDP استان، افزایش نرخ بیکاری، تنزل بهره‌وری، کاهش تعداد مطلق شاغلان در فاصله سال‌های 85 تا 90، کثرت پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی در درست اجرا و نامناسب بودن فضای کار به عنوان مهم‌ترین چالش‌های استان در زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید یاد کرد.

ضرورت‌های تدوین سند تدبیر و توسعه استان

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی افزود: با توجه به چنین شرایطی تدوین یک برنامه جدید کاملا ضروری به نظر می‌رسید که باید علاوه بر بهره‌گیری از اسناد بالادستی و برنامه‌های تهیه شده از قبیل سند پایه توسعه، چشم‌انداز و برنامه پنجم بر اصولی چون مشارکت جویی، پاسخگویی و ارتقاء شفافیت تاکید ورزید؛ همچنین رعایت اصول توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی و نیز سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از الزامات تدوین سند بود.

جلالی خاطرنشان کرد: این برنامه که با عنوان سند تدبیر و توسعه استان آذربایجان‌شرقی مطرح شد با توجه به تجربیات ادوار گذشته و ناکامی‌های نظام برنامه‌ریزی جامع، مبتنی بر روش برنامه‌ریزی هسته‌های کلیدی (core planning) تنظیم شده و اگرچه این روش برنامه‌ریزی در ادبیات برنامه‌ریزی چندان ناآشنا نیست ولی به جرأت می‌توان ادعا کرد به شکل مدون و نظام‌مند اولین تجربه در سطح کشور است.

این مسئول با بیان اینکه اقدامات اتخاذ شده در کارگروه‌های مربوطه با رویکرد اتکاء به منابع مالی بخش غیردولتی تنظیم شده است، ادامه داد: به منظور ترسیم افق توسعه در شهرستان‌های استان این سند برای یکایک شهرستان‌های استان نیز تهیه شده و با توجه به استقبال مسئولان کشور از اجرای این برنامه مقرر شد به منظور ظرفیت‌سازی در سایر استان‌های کشور متادولوژی این روش برای تمام استان‌ها آموزش داده شود.

چالش‌های فرا روی سند تدبیر توسعه استان

وی در پایان، مواردی مثل تامین اعتبار برای عملیاتی کردن هسته‌های کلیدی، ظرفیت‌سازی و همراه کردن بخش غیردولتی و فرهنگ‌سازی در دستگاه‌های اجرایی و تغییر نگرش مدیران را از جمله چالش‌های فراروی سند تدبیر و توسعه استان برشمرد.

برچسب ها: اقتصاد ، تبریز ، تبریز
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: