سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 07 2024
کد خبر: ۱۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۱
دبیر زکات آذربایجان شرقی
عجب شیر ما - دبیر زکات آذربایجان شرقی گفت: پیش بینی می شود در سال جاری 157 میلیارد ریال زکات واجب از کشاورزان این استان جمع آوری شود.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، حجت الاسلام قاسم محمدزاده، روز پنجشنبه در جمع عاملان زکات مراغه افزود: طبق برنامه ریزی های انجام شده، 756 روستای این استان در عمل نسبت به زکات فعال هستند که پیش بینی شده که کشاورزان این روستاها حدود 128 میلیارد ریال زکات واجب پرداخت کنند و 67 درصد این مبلغ نیز در همان روستاها با اولویت امور محرومان هزینه خواهد شد.
وی اظهار کرد: جمع آوری زکات فطره هر شهرستان نیز بر اساس جمعیت و ضریب نفوذ محرومیت آن مشخص شده و پیش بینی می شود 29 میلیارد ریال زکات فطره مردم جمع آوری شود.
دبیر زکات آذربایجان شرقی با بیان اینکه پرداخت به موقع و کامل زکات به عنوان یک فریضه واجب دینی نیازمند فرهنگ سازی در بین مردم است، یادآور شد: حضور مجاهدانه و بسیج گونه روحانیت در عرصه فرهنگ سازی در خصوص پرداخت زکات فطره ضروری است.
حجت الاسلام محمدزاده، با بیان اینکه ورود جدی سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان عضو شورای زکات به این امر، از دیگر محورهای فرهنگ سازی عمل به این فریضه الهی است، ادامه داد: اعتماد کشاورزان به کمیته امداد امام خمینی (ره) موجب افزایش انگیزه کشاورزان در عمل به این فریضه می شود.
وی گفت: مردم این استان در سال گذشته 114 میلیارد ریال زکات پرداخت کرده اند که این میزان توسط 27 هزار مودی زکات (پرداخت کننده زکات) پرداخت شده است.
حجت الاسلام محمدزاده، افزود: زکات واجب در این استان شامل گندم، جو، کشمش و احشام برای مقلدان آیت الله مکارم شیرازی و یک چهلم مال التجاره برای مقلدان آیت الله سیستانی است.
مسئول زکات کمیته امداد امام خمینی (ره) مراغه نیز در این آیین گفت: در سال گذشته مردم این شهرستان زکات واجب را در دو بخش شامل بیش از 30 تن گندم به ارزش 300 میلیون ریال و 120 جهیزیه به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون ریال پرداخت کرده اند.
حجت الاسلام مرتضی مهری، با بیان اینکه علاوه بر آن 85 تن سیب درختی به مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون به عنوان زکات مستحبی در قالب ثمره طیبه جمع آوری شد، افزود: بیش از 60 درصد این میزان در خود روستاها هزینه شده است.
وی اظهار کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده، انتظار می رود امسال پرداخت زکات در این شهرستان تا 60 تن گندم، 140 سری جهیزیه و 100 تن سیب افزایش یابد.
شهرستان مراغه با 250 هزار نفر جمعیت در 147 کیلومتری جنوب تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: