جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: ۱۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه:
عجب شیر ما - دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: ۸۰ درصد عامل خشک شدن دریاچه، سوء استفاده مردم و دولت از حق آبه‌های دریاچه است که اولین قربانی خشک شدن دریاچه، تبریز خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تحقیقات نشان می‌دهد، فشار خون مردم تبریز به دلیل استنشاق ریزگردهای نمکی دریاچه، افزایش یافته است، خاطر نشان کرد: در شمالغرب دریاچه نیز در آخرین تحقیقات، مشخص شده است که انواع سرطان‌های پوستی افزایش یافته، ضمن اینکه میانگین سردی زمستان و گرمی هوای تابستان، بیش از 2.5 درجه افزایش یافته و معلوم نیست چه تغییرات ژنتیکی با این اتفاق رخ دهد.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از تسنیم، عیسی کلانتری صبح امروز در مراسم کلنگ زنی مدول دوم فاضلاب تبریز، با اشاره به اینکه کشور ما از نظر بی آبی، کمبود آب و سیاست‌های اسراف گونه در دنیا جزو کشورهای نخست است، اظهار داشت: هیچ کشوری به اندازه ایران، بیش از 90 درصد آب‌های تجدید پذیر خود را استفاده نمی‌کند، 4 کشور بیش از 40 درصد استفاده می‌کند ولی ایران با 96 درصد مصرف، در رتبه اول قرار دارد.

وی با بیان اینکه کارشناسان، مصرف بی رویه آب را فریاد می‌کشیدند ولی مصرف کننده و سیاست گذار، عملکرد خود را تغییر نمی‌دادند، تصریح کرد: در دوره وزارت چیت چیان، وزارت نیرو، سیاست‌های سد سازی و عرضه محور را کنار گذاشت و تقاضا محور آب ارائه می‌دهد.

همه دست به دست هم داده‌ایم که کشور را به کویر تبدیل کنیم!

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه 130 درصد از منابع زیرزمینی خراسان شمالی، 110 درصد از منابع آب‌های تجدیدپذیر کرمان و 70 درصد از منابع آبی دریاچه ارومیه را استفاده می‌کنیم و این در حالی است که مراکز توسعه بین‌المللی هشدار می‌دهد هیچ کشوری نباید بیش از 40 درصد این منابع را مورد استفاده قرار دهد، تصریح کرد: همه دست به دست هم داده‌ایم که کشور را به کویر تبدیل کنیم!

کلانتری با تاکید بر اینکه رئیس جمهور، احیای دریاچه ارومیه را سیاست اصلی دولت عنوان کرده و همه دستگاه‌های اجرایی را برای اجرای این سیاست‌ها مکلف کرده است، ابراز داشت: 80 درصد عامل خشک شدن دریاچه، سوء استفاده مردم و دولت از حق آبه های دریاچه است که اولین قربانی خشک شدن دریاچه، تبریز خواهد بود.

افزایش فشار خون مردم تبریز به دلیل استنشاق ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه احیای دریاچه ارومیه بیش از 7 میلیارد دلار سرمایه گذاری یک سویه دولتی می‌خواهد، ادامه داد: احیای دریاچه ارومیه، علی رغم محدودیت‌های مالی خزانه، اولویت اول دولت است که در سال گذشته، 1100 میلیارد تومان برای احیای دریاچه تزریق شد که 2400 میلیارد تومان هم امسال اختصاص می‌یابد.

نیاز سالانه دریاچه ارومیه 3 میلیارد و 700 میلیون متر مکعب آب است

کلانتری، نیاز سالانه دریاچه ارومیه را 3 میلیارد و 700 میلیون متر مکعب آب عنوان کرد و افزود: 2.6 میلیارد متر مکعب باید از رودخانه‌ها وارد دریاچه شود که امروز کمتر از 900 میلیون متر مکعب است.

وی با اشاره به اینکه علی رغم کاهش بارندگی، 1.2 میلیارد متر مکعب، آب ورودی، افزایش یافته است، گفت: این در حالی است که سال گذشته 700 میلیون وارد شده بود ولی امسال 1.9 میلیارد متر مکعب آب وارد دریاچه شد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه، 50درصد آب تامینی دریاچه ارومیه را از طریق زرینه رود عنوان کرد و اظهار داشت: بخش عظیمی از آن، قبل از رسیدن به دریاچه، تبخیر شده و چیزی به دریاچه نمی‌رسید که با وصل شدن به سیمینه رود، 700 میلیون متر مکعب از این طریق وارد دریاچه شد.

وی افزود: 440 میلیون متر مکعب نیز از سدها تأمین شد که باید از طریق کاهش مصرف آب کشاورزی، بخش دیگری از نیاز آب دریاچه را تأمین ‌کنیم.

16درصد مصرف آب کشاورزی را کم کردیم ولی 17 درصد، عملکرد افزایش یافته است

کلانتری، با اشاره به اینکه در دو سال گذشته، 16درصد مصرف آب کشاورزی را کم کردیم ولی 17 درصد، عملکرد افزایش یافته است، تصریح کرد: این نشان می‌دهد که در گذشته و حتی امروز، هم آب را هدر می‌دادیم و هم محصول را تلف می‌کردیم که باید این روند به سرعت اصلاح شده و آب باقیمانده به دریاچه ارومیه سرازیر شود.

وی با بیان اینکه اگر خود مردم نخواهند، احیا صورت نمی‌گیرد، خاطر نشان کرد: اگر مردم و کشاورزان نمی‌خواستند و دولت نمی‌آمد سرمایه گذاری کند، اکنون باید بیش از 7 میلیون نفر منطقه را ترک می‌کردند.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه، با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس 1.2 میلیون نفر مهاجرت کردند که کشور با کلی بحران مواجه شد، ابراز داشت: با خشکیدن دریاجه ارومیه باید این همه مهاجرت صورت گیرد که با هزینه کرد 7 میلیارد دلاری، یک تصمیم استراتژیک گرفته شد تا دریاچه احیا شود و از هزینه 1000 میلیارد دلاری بعدی جلوگیری شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: