سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 07 2024
کد خبر: ۱۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳
دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه
عجب شیر ما - دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه با اشاره به هدفگذاری 30 میلیارد دلاری حجم مبادلات از سوی سران دو کشور گفت: اتاق های بازرگانی ایران و ترکیه نشست های تجاری را با جدیت دنبال کنند.
به گزارش عجب شیر ما به نقل ازایرنا رضا کامی روز یکشنبه در نشست مشترک اتاق های بازرگانی ' گیره سون' ترکیه و تبریز در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز افزود: اتاق های بازرگانی ها و شورای مشترک دو کشور وظیفه سنگینی در این برهه زمانی برعهده دارند.
وی برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت های دو کشور را در دوران پساتحریم خواستار شد و گفت: همگرایی فعالان اقتصادی سود دو جانبه را در پی خواهد داشت.
وی ظرفیت های ایالت ساحلی گیره سون ترکیه را یادآور شد و افزود: این ایالت می تواند در افزایش مراودات تجاری و ترانزیت آذربایجان شرقی تاثیرگذار باشد.
وی معادن و ظرفیت های گردشگری ایالت گیره سون ترکیه و استان آذربایجان شرقی را زمینه سرمایه گذاری های مشترک بین فعالان اقتصادی دانست و بر گسترش روزافزون روابط تجاری دو استان تاکید کرد.
سرکنسول ترکیه در تبریز گفت: سفر دو روزه هیات 25 نفری از اتاق بازرگانی گیره سون به تبریز با تکیه بر اشتراک های فرهنگی دو کشور صورت گرفته است.
چاغلار فاهری افزود: سرکنسولگری ترکیه در تبریز برای گسترش روابط اقتصادی آماده بوده و در این راستا درهای کنسولگری برای اتباع ایرانی و ترکی باز است.
وی گفت: در آذربایجان شرقی امکانات و ظرفیت های مهمی برای سرمایه گذاری وجود دارد و ایالت گیره سون نیز از استان های صنعتی و ساحلی دریای سیاه با توانمندی های بالای اقتصادی است.
وی نسبت به سرمایه گذاری های مشترک در پی نشست های مشترک دو طرف ابراز امیدواری کرد و افزود: توانمندی های تبریز و گیره سون با هم افزایی می تواند منافع دو جانبه را در پی داشته باشد.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع گیره سون ترکیه هم گفت: تجارت با همزبان در اولویت قرار دارد و سفر اعضای اتاق بازرگانی گیره سون هدفمند صورت گرفته است.
'حسن چاکیر ملک اوغلی' بر لزوم جسارت و خطرپذیری در فعالیت های تجاری اشاره کرد و افزود: جسارت لازم را در اتاق های بازرگانی تبریز و گیره سون برای سرمایه گذاری های مشترک سراغ داریم اما تداوم نشست ها ضروری است.
رئیس اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی هم تبریز گفت: تقویت روابط در پی سفرهای تجاری برای کسب منافع دوجانبه اقتصادی مفید است.
صمد حسن زاده افزود: صنایع معدنی، ماشین سازی، تراکتوسازی، صنایع غذایی و صنایع دستی و پتروشیمی از مزیت های اقتصادی آذربایجان شرقی است.
وی گفت: تبریز به واسطه ظرفیت های گردشگری در سال 2018 میلادی به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی معرفی شده و سرمایه گذاری مشترک دراین بخش سودآور است.
وی افزود: صنایع دستی آذربایجان شرقی دارای شهرت جهانی است و 70 درصد فرش های دستبافت ایران در تبریز تولید می شود.
وی با اشاره به اینکه حجم روابط اقتصادی ایران و ترکیه در شان دو کشور نیست، گفت: رئیس جمهوری ترکیه در سفر به تبریز افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور تا 30 میلیارد دلار را پیش بینی کرده بود اما این رقم تا به امروز محقق نشده است.
وی افزود: مدیران واحدهای تولید و مسئولان نطام جمهوری اسلامی برای توسعه روابط اقتصادی ایران و ترکیه آمادگی دارند.
رییس ستاد سرمایه گذاری آذربایجان شرقی و مدیرکل امور اقتصاد و دارایی آذربایجان شرقی با اشاره به نقش سرکنسول ترکیه و نماینده وزارت خارجه ایران در تبریز در برگزاری این نشست ها گفت: 10 درصد از تجارت ایران از طریق آذربایجان شرقی انجام می شود.
رضا حسینی افزود: اراده مسئولان استان آذربایجان شرقی و سرکنسولگری ترکیه در تبریز افزایش مناسبت های تجاری و اقتصادی است.
وی افزود: آذربایجان شرقی ششمین استان ایران از لحاظ جمعیت است و در نزدیکی بازار 300 میلیون نفری کشورهای همسود / CIS/ قرار دارد.
وی گفت: این استان از بزرگترین پایگاه های بارگیری کالا در ایران بوده و با 54 شهرک صنعتی، یک منطقه آزاد تجاری - صنعتی و چهار منطقه ویژه اقتصادی زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری را دارا است.
وی افزود: این استان با برخورداری از امکانات حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی از مزایای مختلف برای سرمایه گذاری شامل معافیت های مالیاتی، صدور اقامت و حمایت های ویژه برخوردار است.
وی تامین امنیت سرمایه گذاری، امکان تملک زمین به نام شرکت تاسیس شده در ایران و امکان ثبت صد در صدی شرکت برای اتباع خارجی را از دیگر مزایای سرمایه گذاری در این استان به شمار آورد.
به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی در دوران پسا تحریم برقراری روابط اقتصادی با کشورهای مختلف دنیا به ویژه کشورهای همسایه و دارای میز صادرات در این استان را در دستور کار دارد و در این میان برقراری روابط اقتصادی با ترکیه به پشتوانه اشترک های فرهنگی از اولویت برخوردار است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: