پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۱۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
عجب شیر ما - نارندرا دامورداس مودی نخست وزیر هند که عصر یکشنبه در صدر هیات بلند پایه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به تهران سفر کرده است، دقایقی پیش در مجموعه تاریخی- فرهنگی سعدآباد تهران مورد استقبال رسمی دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، روحانی و مودی در این مراسم پس از پخش سرود ملی ایران و هند، از یگان تشریفات حاضر در محل سان دیدند. رییسان جمهوری دو کشور بلافاصله پس از استقبال رسمی وارد مذاکرات دوجانبه شدند و پس از آن مذاکرات مشترک هیات های عالی رتبه دو کشور با حضور روحانی و مودی برگزار می شود.
دیدار و گفت وگو با رییس جمهوری و مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران از مهم ترین برنامه های سفر رسمی نخست وزیر هند به تهران است و انتظار می رود در جریان دیدار وی و دکتر روحانی، علاوه بر موضوعات مرتبط با گسترش روابط دوجانبه در حوزه های مختلف، مسایل مربوط به صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.
امروز همچنین قرار است همزمان با حضور نخست وزیر هند، محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان نیز به تهران بیاید تا روسای جمهوری ایران و افغانستان و نخست وزیر هند در سعدآباد دیدار و توافقنامه سه جانبه و راهبردی بندر ترانزیتی چابهار را امضا ‌کنند.
سفر مودی نخستین سفر نخست وزیر هند به ایران در 15 سال گذشته است که به دلیل لغو تحریم ها علیه ایران، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
اسناد و موافقتنامه هایی که قرار است در جریان سفر نخست وزیر هند به تهران امضا شود، بیشتر در بخش های اقتصادی، سرمایه گذاری، تجاری، حمل و نقل و توسعه بنادر، فرهنگی، علمی و دانشگاهی است.
نخست وزیر هند در آستانه سفر تاریخی به ایران در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا با بیان این که فصل جدیدی در روابط ایران و هند در حال شکل گیری است، خاطرنشان کرد در این روابط جدید، چابهار به مرکز منطقه ای ترانزیت، انرژی و تجارت منطقه تبدیل می شود.
کارشناسان معتقدند سفر نارندرا مودی به تهران و امضای این اسناد همکاری، فصل نوینی از روند رو به رشد همکاری های تهران - دهلی نو را در ابعاد مختلف رقم خواهد زد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: