شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 11 2024
کد خبر: ۱۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی:
عجب شیر ما - مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی، با بیان اینکه به دلیل شرایط فعلی دریاچه ارومیه، تمام سدهای در حال مطالعه و نیمه کاره تعطیل شده است، گفت: باید به سمت مصرف بهینه و استفاده از تکنولوژی‌های نوین آبیاری حرکت کنیم.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از تسنیم، غلامرضا هاشمی عصر امروز در جلسه ستاد احیای ارومیه، با اشاره به اینکه کم‌آبی، حساسیتی برای اجتماعی شدن باور بحران آب ایجاد کرد، اظهار داشت: از دهه‌های گذشته تا زمان معاصر، منابع آب را بدون مدیریت و بدون اینکه برنامه‌ای برای بازگشت داشته باشیم، مصرف کردیم و اکنون مجبوریم مدیریت بحران کنیم.

وی با بیان اینکه برخی محصولات، آب زیادی مصرف می‌کنند ولی به فروش نرفته و بعضاً دور ریخته می‌شوند، افزود: برخی محصولات، اگر آب را به ارزش ریالی آن تبدیل کنیم، بسیار کمتر از ارزش ریالی آبی که مصرف می‌کند، به فروش می‌رود که نباید این‌گونه محصولات در حاشیه دریاچه ارومیه کاشته شده و در مناطق دیگر کشور به فروش برد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، با تاکید بر اینکه در دهه‌های اخیر، منطق خاصی برای توسعه پایدار نداشتیم، تصریح کرد: چرایی وضعیت دریاچه ارومیه، غلط بودن رویکرد توسعه بود، چراکه توسعه کشاورزی در حاشیه آن، باعث این موضوع شد و باید بازنگری اساسی صورت گیرد.

هاشمی با اشاره به اینکه باید در دهه اخیر در موضوع مصرف بهینه، هزینه می‌کردیم، ابراز داشت: افزایش سطح کشت در این موقعیت اصلاً صحیح نیست و باید به سمت مصرف بهینه و استفاده از تکنولوژی‌های نوین آبیاری حرکت کنیم. 

وی با بیان اینکه به دلیل شرایط فعلی دریاچه ارومیه، تمام سدهای در حال مطالعه و نیمه‌کاره، تعطیل شده است، خاطر نشان کرد: نباید در مورد سدها یک‌طرفه قضاوت کرد و باید واقعیت‌ها را هم دید که اگر برای تأمین آب شرب و بهداشتی، سدی ساخته نمی‌شد، امروز مردم ما در چه حال و روزی بودند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه برخی سدها نجات دهنده جان مردم و زندگی اجتماعی بوده‌اند، گفت: به عنوان مثال، سدهای خوزستان مانع تخریب سیل‌های سالانه و زیر آب رفتن شهر شدند، ضمن اینکه سدی مانند سد اهر هم چهره شهر و منطقه را تغییر داد و بسیاری از سدها هم در تامین آب شرب  بهداشتی نقش موثری داشته‌اند.

هاشمی، افزود: اگر، مطالعه کامل صورت گیرد و مسائل زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد، در مجموع سدسازی، تکنیک درستی است که در کشور اجرایی شده است.

وی، انتقاد از انتقال آب بین بخشی، به خاطر برخی مسائل اجتماعی و زیست محیطی را یادآور شد و تصریح کرد: بیش از 50 درصد آب تبریز از طریق انتقال تأمین می‌شود و این شهر، حتی یک روز هم تحمل توقف و قطع آب را ندارد. 

این مقام مسئول با بیان اینکه توسعه، باید بر اساس داشته ها انجام گیرد و نه اینکه اول درست کنیم و سپس به توسعه توجه کنیم، ابراز داشت: متأسفانه برخی شهرها و امکانات، ابتدا توسعه یافته و سپس به فکر تأمین نیازهای آن می‌افتیم.

هاشمی، باید در این شرایط آبی، آب شرب و بهداشت شهرها را تأمین کرد، اظهار داشت: البته 80 درصد آب مصرفی و بهداشتی می‌تواند به منابع آبی بر‌گردد ولی باید از آلوده شدن و خارج شدن آن از مسیر درست، جلوگیری کرد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: