جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۱۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷
استاندار زنجان:
عجب شیر ما - استاندار زنجان گفت: نقش و جایگاه معلم در عرصه تعلیم و تربیت باید احیا و بازتعریف شود.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، جمشید انصاری در مراسم گرامیداشت مقام معلم و هفته آموزش در جمع دانشجو - معلمان دانشگاه‌های فرهنگیان پردیس الزهرا(س) و پردیس شهید بهشتی زنجان افزود: بازگشت جایگاه معلمان به گذشته موضوعی محقق نشدنی است چرا كه هیچ چیزی به جایگاه سابق خود برنمی گردد.
وی یادآورشد: امروزه با توسعه اطلاع رسانی تنها عنصر تاثیرگذار در شكل گیری شخصیت كودكان و تربیت این قشر معلمان نیستند اما در گذشته معلم موثرترین عنصر در شكل گیری شخصیت كودكان بود.
استاندار زنجان گفت: با گذشت زمان عناصر تاثیرگذار در شكل گیری شخصیت كودكان متعدد شده است و در گذشته آنچه كه از شبكه های رادیویی و تلویزیونی به نمایش گذاشته می شد، منجر به شكل گیری بخشی از شخصیت كودك می شد.
انصاری اظهاركرد: با پیشرفت های عرصه فناوری و اطلاعات، اثربخشی سابق صدا و سیما كاهش یافت و امروزه فضای مجازی و اطلاعات مختلف چنان تاثیرگذار است كه اگر بخواهیم بین عوامل مختلفی از قبیل مدرسه، معلم، ابزارهای سمعی و بصری، فضای مجازی و ابزارهای اطلاع رسانی كه شخصیت كودكان و نوجوانان را شكل می دهند تقسیم بندی كنیم، شاید بخش كوچكتری نسبت به گذشته به معلمان تعلق می گیرد.
وی ادامه داد: همانگونه كه معلم نمی تواند تمام ابعاد شخصیتی كودكان و نوجوانان را تحت تاثیر آموزه‌ها و رفتارهای خود قرار دهد نباید از معلم توقع داشت تمام مسئولیت تربیت فرزندان برعهده وی باشد.
استاندار زنجان با بیان اینكه كودكان از منابع مختلف، اطلاعات متفاوتی را می آموزند، گفت: بخشی از آموزه های كودكان در مدرسه و بخش دیگر نیز از طریق معلمان محقق می شود و این جایگاه و نقش، خود بخود دچار تحول و دگرگونی شده است.
انصاری یادآورشد: اگر بخواهیم تعریف دقیق تری به كار ببریم به جای بازیابی باید تعریف دوباره ای از نقش و جایگاه معلم به عمل آوریم و جامعه معلمان و فرهنگیان بیشترین نقش را می توانند در این باز تعریف داشته باشند چرا كه مسائل را از درون لمس می كنند.
وی با بیان اینكه باز تعریف نقش و جایگاه معلمان مساله‌ای ضروری است، اظهاركرد: به جای اینكه به طور مستمر بر طبل احیای جایگاه معلم بكوبیم و هیچ نتیجه‌ای نگیریم، به سمت باز تعریف جایگاه و نقش معلم در نظام تعلیم و تربیت و شكل گیری شخصیت كودكان برگردیم و سعی كنیم با تعریف دوباره و مناسب با شرایط كنونی این نقش را تقویت كنیم و به آثار و نتایج مثبتی از آن برسیم.
استاندار زنجان با ابراز امیدواری از اینكه دانشجو - معلمان با علاقه مندی، شغل معلمی را انتخاب كرده اند، گفت: هر شغلی كه علاقه و باوری در آن نباشد می تواند محلی برای تامین درآمد و معاش باشد اما هیچوقت رضایت خاطر انسان را جلب نمی كند.
انصاری با اشاره به داشتن رضایت خاطر از شغل معلمی افزود: معلمی نه به عنوان یك شغل بلكه باید به عنوان عشق و علاقه مورد انتخاب قرار گیرد كه در كنار لذت بردن از آن سختی معاش نیز قابل تحمل خواهد بود.
وی با بیان اینكه آموزش و پرورش بزرگترین دستگاهی است كه 40 درصد از كاركنان دولت را در خود جای داده است، یادآورشد: آحاد مردم 12 سال از زندگی خود را در این دستگاه و در كنار معلمان سپری می كنند و آینده كشور بر اساس آموخته‌های آنها در محیط ارزشمند مدرسه محقق می شود.
استاندار زنجان همچنین به مشكلات فرهنگیان اشاره كرد و گفت: هرچه دستگاه اجرایی بزرگ و مهم باشد مشكلات آن نیز بیشتر است.
انصاری خاطرنشان كرد: معلم در آموزش و پرورش موضوعیت ندارد، طریقت دارد چرا كه فرزندان ایران اسلامی با آموزش های معلمان توانمندی‌ها و استعدادهای خود را ارتقا می دهند تا آینده كشور را بهتر رقم بزنند.
استاندار زنجان گفت: آنچه موضوعیت دارد اصل آموزش و پرورش و كودكان و نوجوانانی است كه در این مجموعه مورد تعلیم و تربیت قرار می گیرند.
انصاری افزود: وقتی از مشكلات این دستگاه تعلیم و تربیت بحث می شود ابتدا باید حوزه‌هایی كه موضوعیت دارد و در مرحله دوم موضوع‌هایی كه طریقت دارد مورد بررسی قرار گیرد.
وی خاطرنشان كرد: متاسفانه هر وقت راجع به مشكلات آموزش وپرورش بحث می شود ابتدا مشكلات معلمان و آنهایی كه در این مجموعه با هدف طریقی مشغول هستند بر مشكلات این دستگاه غلبه می كند.
استاندار زنجان با بیان اینكه مردم صاحب نهادها و دستگاه‌ها‌ و موسسه های كشور هستند، گفت: تمام این دستگاه‌ به منظور پاسخگویی و رفع نیازهای مردم ایجاد شده است.
انصاری افزود: پاسخگویی به خواسته‌ها و نیازهای مردم در آموزش و پرورش اصل است كه زمینه شكوفایی فرزندان تاجایی كه استعداد دارند فراهم شود تا قابلیت ها و توانایی‌هایشان را به منصه ظهور برسانند.
وی با بیان اینكه مشكلات همه معلمان در همه استان‌های كشور یكی است، گفت: باید علت قرار نگرفتن دانش آموزان استان زنجان در رتبه برتر كنكور نسبت به سایر استان‌ها مورد بررسی قرار گیرد و راه حلی برای آن ارائه شود.
استاندار زنجان گفت: دانشجو - معلمان باید بتوانند با مطالعه های جانبی در خصوص آسیب شناسی محیط كار و ارائه راه حل هایی برای ارتقای كیفیت آموزشی كمك كنند.
انصاری تاكید كرد: این مطالعه و آسیب شناسی برای ارتقای كارآیی نظام مهم است.
در پایان این مراسم از مدرسان نمونه دانشگاه‌های فرهنگیان دختران و پسران استان زنجان و 55 نفر از دانشجو – معلمان این دانشگاه‌ها كه در جشنواره یادگیری و یاددهی با رویكرد دانش پژوهی و مسابقات علمی دانشجویان مقام‌های اول تا سوم را كسب كردند، تجلیل شد.
برچسب ها: استاندار ، معلم ، تعلیم ، تربیت
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: