شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱
در گفتگوی اختصاصی با مهندس مدبر، شهردار منطقه 8 تبریز مطرح شد:
تبریز، شهر اولین‌ها و یکی از پرجاذبه ترین شهر‌های ایران که با دارا بودن تاریخ و فرهنگی غنی، اهمیتی غیر قابل انکار را داراست، با توجه به جایگاه تاریخی این شهر و قرار گرفتن بخش اعظم جاذبه‌های تاریخی تبریز در محدوده منطقه 8 شهرداری تبریز و نیز انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018، مصاحبه‌ای با مهندس علی مدبر، شهردار منطقه 8 تبریز انجام داده‌ایم که ماحصل آن به شرح زیر از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد.
منطقه 8 یکی از قدیمی ترین مناطق شهر تبریز و مرکز شهر به شمار می‌رود، برنامه‌های شهرداری فرهنگی تاریخی منطقه 8 در راستای میزبانی از گردشگران خارجی در سال 2018 چیست؟
شهر تبریز بر اساس شاخص‌هایی به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شده است، از جمله این شاخص‌ها می‌توان به داشتن آب و هوای مناسب، وجود بافت تاریخی مناسب و شاخصه‌های فرهنگی است. بر همین اساس نیز شهرداری فرهنگی-تاریخی منطقه 8 سعی دارد تا ضمن انجام اقدامات عمرانی و اصلاحی، هویت ایرانی-اسلامی و بافت تاریخی منطقه را به عنوان میراثی ارزشمند حفظ کند.
یکی از مهمترین اقداماتی که در این راستا در دست انجام است، راه اندازی موزه مشاغل بازار تبریز است که به امید خدا این موزه طی سه ماه آینده افتتاح خواهد شد. سعی بر این بوده است تا در این پروژه مشاغل سنتی بازار تبریز به نحوی که برای عموم بازدید کنندگان قابل استفاده باشد، معرفی شده و ضمن حفظ تاریخ و پیشینه بازار بزرگ تبریز، به حفظ مشاغل سنتی بازار و هویت بازار تبریز نیز توجه شود. این پروژه دارای اهمیت ویژه‌ایست چرا که اولین موزه بازار در سطح  جهان به شمار می‌رود و از این رو گامی است در راستای حفظ عنوان شهراولین‌ها برای شهر تبریز.
از دیگر پروژه‌هایی که شهرداری منطقه 8 در دست اجرا دارد می‌توان به ساماندهی باغ گلستان اشاره کرد. همانگونه که مستحضر هستید باغ گلستان در گذشته یکی از مراکز تفریحی مهم شهر به شمار می‌رفته است که بنا به دلایلی از قبیل گسترش مراکز تفریحی و پارک‌ها در محلات؛ توسعه شهر و دسترسی آسان تر به مراکز تفریحی خارج از محدوده شهری امروزه اهمیت خود را از دست داده است، همچنین با حذف حصار این پارک، باغ گلستان امروزه به محل تجمع افراد دستفروش و دوره گرد بدل شده است، از این رو شهرداری فرهنگی-تاریخی منطقه 8 سعی بر این دارد تا ضمن بهسازی این پارک، تندیس شمس تبریزی در این پارک نصب شود، که این تندیس با ارتفاع 36 متر یک سازه فلزی پیچیده است که در نوع خود در کشور کم نظیر است. همچنین شهرداری منطقه 8 در راستای بهبود فضای این پارک در نظر دارد حصار کشی اطراف این پارک را انجام دهد و از این طریق جایگاه پیشین پارک را بازگرداند.
از دیگر برنامه‌های این شهرداری برای استقبال از گردشـــگران در ســــال 2018، بازسازی و مرمت درب‌های قدیمی از جمله درب باغمیشه است. همچنین بهسازی و نوسازی بازار سماورسازان، از دیگر برنامه‌های شهرداری منطقه 8 به شمار می‌رود. بازسازی درب‌های قدیمی بازار تبریز ازجمله درب بازار امیر، بازار کفاشان و بازار قندفروشان نیز در برنامه‌های این شهرداری قراردارد.
یکی دیگر از شاخصه‌های مهمی که در این منطقه مد نظر شهرداری است، گسترش پیاده راه‌هاست، با توجه به ظرفیت بالای گردشگری در این منطقه و ضرورت ایجاد فضای مناسب برای شهروندان و گردشگران، شهرداری فرهنگی تاریخی منطقه 8 گسترش پیاده راه‌ها را مد نظر دارد. همانگونه که مستحضر هستید در سال گذشته پیاده راه مقصودیه به بهرده برداری رسید. در راستای ادامه این روند ایجاد پیاده راه تربیت غربی  و خیابان پاساژ (مابین خیابان گلستان) در برنامه شهرداری منطقه 8 قراردارد. در همین راستا کف سازی بازار تبریز از 4 ضلع نیز در سال جاری اجرایی خواهد شد.
در راستای حفظ بناهای تاریخی و اصلاح پیاده راه‌ها نیز پروژه‌هایی از قبیل ساماندهی میدان صاحب الامر (عج)، مغازه‌های سنگی (داش مغازه‌لر)، نوسازی نمای ساختمان‌های تاریخی و بهسازی بافت فرسوده از قبیل خانه کلکته چی و برخی اماکن مانند داروانه علوی را در دست بررسی و اجرا داریم تا بتوانیم جلوه شهر را بیش از پیش آماده پذیرایی از گردشگران کنیم.
یکی دیگر از پروژه‌های مهم شهرداری فرهنگی - تاریخی منطقه8 تبریز میدان ساعت تبریز است که بر اساس طرح شهرداری، میدانی 2 هکتاری به میدان اصلی شهرداری الحاق خواهد شد که علاوه بر ایجاد فضای مناسب برای برگزاری تجمعات در مناسبت‌هایی همانند سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، فضای مناسبی برای استفاده شهروندان و گردشگران نیز به وجود آید.
همچنین در ادامه این فعالیت‌ها از سرگیری اجرای پروژه آیسان را دربرنامه داریم که بر اساس توافقات حاصله اجرای این پروژه از سرگرفته خواهد شد و به امید خدا یکی از پروژه‌های مطرح و کاربردی شهر به شمار خواهد آمد. بهسازی فضای سبز در محلات و نیز در اطراف ارک تبریز نیز از دیگر برنامه‌های شهرداری منطقه 8 تبریز است. در راستای اقدامات فرهنگی نیز برنامه‌هایی از قبیل چاپ کتاب، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، اصلاح معابر و مسیر‌های خودروهای عمومی را دردست اقدام داریم.

بازار تبریز به عنوان یکی از شاخص‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر تبریز به شمار می‌آید، بعضا شاهد تجمع دستفروشان و سد معبر در این منطقه هستیم، برنامه شهرداری تبریز برای ساماندهی این افراد چیست؟
رفع سدمعبر، بحث پیچیده‌ایست. هرچند در نگاه اول جلوگیری از سد معبر به عنوان یکی از وظایف شهرداری برشمرده می‌شود با این همه به دلیل حساسیت‌های اجتماعی و ابعاد پیچیده این موضوع، شهرداری نمی‌تواند به صورت قهری با این پدیده برخورد کند. از سوی دیگر باید در نظر داشت ساماندهی دستفروشان در مناطقی مانند بازار تبریز نیازمند تخصیص فضای وسیعی برای این امر است که با توجه به بهای بالای زمین در این منطقه عملا از توان شهرداری منطقه خارج است. با تمامی این مشکلات شهرداری فرهنگی-تاریخی منطقه 8 تبریز در راستای بهبود وضعیت معابر و در عین حال ساماندهی دستفروشان طی چند مرحله اقدام به ایجاد بازارچه‌های فصلی نموده است و در نظر دارد با مکان یابی در نقاطی که تداخلی با عبور و مرور شهری نداشته باشند، محل‌هایی را برای ساماندهی دستفروشان در نظر بگیرد.

شهرداری در سال‌های اخیر اقدام قابل تقدیری در نصب مجسمه‌هایی در سطح شهر کرده‌است، آیا این اقدامات ادامه خواهد داشت؟
شش سال پیش این بحث برای اولین بار در شهرداری منطقه 8 مطرح گردید و خوشبختانه این امر مورد استقبال شهروندان فهیم و هنردوست تبریزی قرار گرفت، نمونه‌هایی از این مجسمه‌ها طی سال‌های اخیر در پیاده گذر تربیت و مقصودیه نصب شده اند و در آخرین مورد نیز مجسمه عرضه نویس در خیابان دارایی نصب شده است. شهرداری فرهنگی تاریخی منطقه 8 در نظر دارد ضمن حفظ وضعیت موجود با گسترش پیاده راه‌ها در سطح شهر و یا شناسایی محل‌های مناسب این کار را ادامه داده و ضمن معرفی مشاغل سنتی در سطح شهر، وجهه معابر شهر تبریز را بهبود بخشد.

در زمینه فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به شهروندان در سال 2018 و استفاده از خدمات واقعیت افزوده چه برنامه‌هایی دارید؟
همانطور که پیش‌تر نیز عرض کرده در زمینه امور فرهنگی، اقداماتی از قبیل چاپ کتاب، بروشور و جزوه را در دست داریم، با توجه به این که اساسا تبریز یک شهر فرهنگی است، می‌توان انتظار داشت در پذیرایی از گردشگران خارجی دچار مشکل چندانی نباشیم، با این همه در راستای استقبال هر چه بهتر از گردشگران، تلاش خواهیم کرد در این زمینه اقدامات آموزشی و فرهنگی بهتر و بیشتری انجام دهیم.
در زمینه استفاده از خدمات واقعیت افزوده نیز معاونت‌های مربوطه در شهرداری اقداماتی را مد نظر دارند که به حول و قوه الهی این اقدامات عملی شده و بهره گیری از جاذبه‌های گردشگری و استفاده از اطلاعات را برای گردشگران آسان تر خواهد کرد.

ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تبریز نیاز به بهسازی و نوسازی دارد، آیا در این زمینه بین این شهرداری و سازمان اتوبوسرانی تبریز و حومه هماهنگی به عمل آمده است؟
همانطور که می‌دانید حمل و نقل عمومی تحت نظارت سازمان واحد اتوبوس رانی تبریز و حومه است، لذا در زمینه نوسازی و بهسازی اتوبوس‌ها این شرکت می‌بایست اقداماتی را انجام دهد. با این همه شهرداری تبریز نیز در راستای بهبود وضعیت این ناوگان و استفاده بهتر و آسان تر شهروندان از یک سو و نیز بهبود ظاهر شهر از سوی دیگر در برنامه دارد پایانه‌های اتوبوسرانی را ساماندهی کند. برای نمونه سعی داریم پایانه ارتش شمالی را به پایانه خاقانی منتقل کنیم. در این راستا جلسه‌ها و رایزنی‌هایی انجام شده است که انشاء ا... با ساماندهی این قبیل موارد خدمات بهتری به شهروندان ارائه دهیم و در عین حال شهر را برای پذیرایی از گردشگران در سال 2018 آماده کنیم.

در پایان اگر سخنی با خوانندگان و شهروندان تبریزی دارید، بفرمایید.
شهرداری به عنوان خادم مردم شمار می‌رود، با این همه به تنهایی نمی‌تواند به تمامی مشکلات شهری رسیدگی کند و بخشی از این مشکلات نیازمند همکاری مردم و شـــهروندان اســــت، برای نمونه شهروندان می‌توانند با نریختن زباله در سطح شهر و معابر، علاوه بر کمک کردن به شهرداری در زمینه تنظیم شهر، به زیبایی محیط پیرامون و سلامت محل زندگی خود کمک کنند. شهرداری تبریز آماده است برای استقبال از سال 2018 در راستای همکاری با صاحبان خانه‌های تاریخی همکاری کرده و به شرط مرمت اقدام به تغییر کاربری این اماکن کند. در نهایت شهروندان تبریزی شهرداری را از خود و خادم خود بدانند و ضمن همکاری با شهرداری، سعی بر این داشته باشند شهری بهتر و زیبنده عنوان اولین‌ها بسازیم.
برچسب ها: علی ، مدبر ، شهردار ، منطقه 8
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: