چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۱۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰
رئیس دانشگاه تبریز عنوان کرد
عجب شیر ما - رئیس دانشگاه تبریز گفت: 13 دانشگاه از ایران در جمع دانشگاه‌های تاثیرگذار جهان قرار دارد که رتبه چهارم متعلق به دانشگاه تبریز است و از 200 دانشمند برتر دنیا، یک درصد متعلق به دانشگاه‌های کشور است.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از فارس،  محمدرضا پورمحمدی در این مراسم، ضمن تبریک روز معلم و بزرگداشت مقام والای علم و دانش اظهار داشت: ما پیرو مکتبی هستیم که در آن، آموزش نه محدودیت مکانی دارد و نه قید زمانی، همچنانکه تفاوت طبقاتی و جنسیتی در آن وجود ندارد و هیچ مکتبی مانند مکتب اسلام به علم بها نداده است و لذا رسالت پیامبر ما با «اقرا باسم ربک‌الذی خلق» آغاز شده است و خداوند متعال پس‌از دستور ایمان به خود، مقام منزلت عالمان را اولی ذکر می‌کند.

وی افزود: افتخار می‌دانیم در عصر شکوفایی علم و دانش و فرهیختگی زندگی می‌کنیم و از این رو با مطالعه تاریخچه دانشگاه می‌توان دریافت که جمعیت دانشجویی کشور در ظرف 37 سال 27 برابر و تعداد دانشگاه‌ها 11 برابر شده است؛ در حالی که تعداد جمعیت 2 برابر شده است و این اهمیت دادن علم را در سال‌های اخیر نشان می‌دهد.

پورمحمدی در ادامه با تاکید بر اینکه ما در تمام زمینه‌های علم و فناوری و تکنولوژی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌ایم، تصریح کرد: امروز پیشرفت علمی کشور 4 برابر کشورهای پیشرفته دنیاست، اگر ما با قافله علمی دنیا فاصله داریم، به خاطر عقب‌ماندگی‌هایی است که سال‌های گذشته اتفاق افتاده است.

به گفته وی، روزگاری در این کشور تولید دانش کمتر از 4 دهم درصد بود ولی الان 1.6 دهم درصد دانش دنیا متعلق به ایران است و جایگاه علمی ایران در بین کشورهای جهان رتبه 16 است. امروزه از ایران 13 دانشگاه در جمع دانشگاه‌های تاثیرگذار جهان هستند که رتبه چهارم متعلق به دانشگاه تبریز است و از 200 دانشمند برتر دنیا، یک درصد متعلق به دانشگاه‌های ایران است.

پورمحمدی، با اشاره به جایگاه علمی دانشگاه تبریز گفت: در سال 1393 جایگاه 531 را در بین دانشگاه‌های دنیا داشتیم که در سال 1394 رتبه 492 را به خود اختصاص دادیم و این جای افتخار ‌دارد و سال 93 در بین دانشگاه‌های جامع رتبه ششم را داشتیم که امروز به رتبه پنجم ارتقاء یافته است و کسب رتبه دوم کشور و 19 آسیا بر اساس گزارش لایدن از دیگر افتخارات این دانشگاه است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به برخی از کارهای صورت گرفته در حوزه‌های آموزشی گفت: نزدیک 17 رشته بازنگری و تجدید نظر شده و تلاش جدی برای اصلاح وضعیت استخدامی هیات علمی و اصلاح هرم دانشگاه صورت گرفته است و ظرف یک سال نزدیک 100 نفر هیات علمی وضعیت استخدامی‌شان از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی و یا از رسمی پیمانی به رسمی آزمایشی تغییر پیدا کرده و همچنین تعداد اساتید ارتقاء یافته به دانشیاری 60 نفر و 32 نفر استاد تمام شده‌اند.

رئیس دانشگاه تبریز افزود: در حوزه پژوهش نیز متوسط مقاله به ازای هر هیات علمی 17/2 در مجلات معتبر علمی داخلی و خارجی بوده که مجموعا 2 هزار و 150 مقاله از سوی اساتید دانشگاه تبریز منتشر شده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های حوزه دانشجویی نیز گفت: در حوزه دانشجویی، تقریبا صد درصد دانشجویان پوشش خوابگاهی دارند و طرح تاک(تنوع، انتخاب، کیفیت) در دو سلف سرویس اجرا می‌شود و در زمینه خدمات مشاوره‌‌ای، بهداشتی و ورزشی کارهای خوبی صورت گرفته که افتتاح ژیمناژیوم دختران اختصاصی از آن جمله است.

رئیس دانشگاه تبریز در ادامه افزود: در حوزه معاونت اداری و مالی نیز کارهای قابل توجهی صورت گرفته است و بخش عمده‌ای از پروژه‌های در حال اجرا تمام شده و پروژه‌های مرند و اهر و میانه امسال تمام خواهد شد و همچنین تلاش‌های جدی در حل مشکلات مربوط به معارضان املاک دانشگاه انجام شده و مستندسازی اراضی دانشگاه در حال اتمام است.

وی همچنین در خصوص شعار سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال « اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری شده است، گفت: ما اعتقاد داریم که شعار« اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» در حقیقت شعار اقتصاد و علم دانش بنیان است و تولیدات علمی بیشترین ارزش افزوده را می‌توانند در این میان داشته باشند و باید از تمام ظرفیت‌های موجود برای تبدیل دانشگاه به دانشگاه درآمدزا استفاده کنیم و در این راستا از ایده‌ها و راهکارهای اساتید استقبال می‌کنیم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز، نیز در این مراسم، با تاکید بر اینکه معلمی شغل انبیا است و بر همین اساس باید اساتید و معلمان به داشتن چنین شغل و حرفه‌ای افتخار کنند، گفت: انبیا معجزات زیادی داشته‌اند و از این رو امروزه معجزه شما اساتید و معلمان تعلیم و تربیت درست نسل امروز است. 

حجت‌الاسلام محمد انوری در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به ویژگی‌های بارز شهید مطهری گفت: با مطالعه آثار و اندیشه‌های این شهید می‌توان عقلانیت را در تمام آثار و شخصیت ایشان به عینه مشاهده کرد و بدینسان اساتید و معلمان با الگو قرار دادن شهید مطهری و عقلانیت نسل جوان را به درستی هدایت کنند.

وی، حفظ عزت نفس، منزلت و جایگاه معلم، رفع دغدغه‌های معیشتی، استفاده از تمام ظرفیت‌های این قشر و به ویژه مجهز شدن به دانش روز را برای این قشر ضروری بیان کرد.

محمدرضا نیشابوری، استاد و پیشکسوت دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، از دیگر سخنرانان این مراسم بود که به نمایندگی از اساتید این دانشگاه در خصوص جایگاه علمی، اهمیت و تاثیر آن در جامعه به سخنرانی پرداخت.

همچنین در مراسم تجلیل از استادان دانشگاه‌های آذربایجان شرقی، از دکتر نیشابوری به عنوان استاد نمونه استان تقدیر به عمل آمده بود.

برچسب ها: پورمحمد ، دانشگاه
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: