جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۱۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸
عجب شیر ما - بر اساس نتایج رسمی اعلام شده از سوی استانداری، هر یک از طیف‌های سیاسی بخشی از کرسی سبز بهارستان را در انتخابات از آن خود کردند که در این میان اصولگرایان همدوش مستقلان، اصلاح‌طلبان را جا گذاشتند و 7 کرسی را به تسخیر اصالت خود در آوردند.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از فارس، خطه آذربایجان از کهن‌ترین تمدن‌های ایرانی بوده و جایگاه استواری در تمدن باستانی ایران دارد. تبریز مرکز تاریخی این خطه، شهری است کهن که اولین نشانه‌های تاریخی آن به هشت قرن قبل از میلاد مسیح مربوط می‌شود جایی که در کتیبه سارگن دوم پادشاه آشوری از فتح آن یاد می‌شود. به روایت تاریخ، آذربایجان در زمان‌های بسیار دور مسکونی بوده و از فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و صنعتی چشمگیری (به لحاظ واقع شدن بر سر راه جاده ابریشم) برخوردار بوده است، به گونه‌ای که دانشمندان باستان شناس، بافت قدیمی‌ترین فرش بافته شده (فرش پازیرک) را به این منطقه نسبت می‌دهند.

رونق بازار تبریز و اقتصاد جاری در شهر در طول قرون گذشته، شهر را به جولانگاه تجارت و عرضه و تقاضای بین‌المللی درآورده و از قبال آن مردمی غنی، ثروتمند و قدرتمند داشت.

از نظر فرهنگی نیز علاوه بر صنعت چاپ، کتب خارجی نخستین بار در این شهر به فارسی برگردانده شده و فن ترجمه در این شهر پا گرفته است.

انشای جدید و یا ساده‌نویسی را طالبوف یکی از فرزندان خلف این شهر به دیگران آموخته است. نخستین دایره‌المعارف در دنیای اسلام و مسیحیت، اولین کتابخانه عمومی، نخستین سینما و تئاتر، فن عکاسی، فرش نوین، نخستین رمان، ادبیات کودکان، روزنامه‌نگاری ملی، شعر نو و نقد ادبی در این شهر پا گرفته و رهاورد مردمان پیشگام این دیار بوده است.

در زمینه علم و دانش نوین، فرزندان این خطه، طلایه‌داران پزشکی مدرن، کشاورزی مکانیزه، هوانوردی، راه و ساختمان‌سازی، ایجاد ضراب‌خانه، ایجاد نخستین کارخانه‌ها، نخستین شهرداری، تجارت نوین (نخستین اتاق بازرگانی)، نخستین شرکت سهامی عام و بالاخره نخستین مرکز خدمات سرمایه‌گذاری هستند.

آذربایجان‌شرقی از زمان تشکیل نخستین دور مجلس شورای ملی در سال 1286 شمسی تا به امروز از استان‌های مهم کشورمان در ارتباط با موضوع تعیین سرنوشت به شکل حضور آگاهانه در انتخابات بوده است.

استان آذربایجان‌شرقی در بهارستان 19 کرسی از 13 حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی داشته و مردم آذربایجان‌شرقی نیز به عنوان نقطه ثقل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شمال‌غرب همیشه مورد توجه بوده‌اند.

مردم استان آذربایجان‌شرقی برای انتخاب 19 نماینده خود در مجلس دهم دو بار پای صندوق رای رفتند. گرایش‌های سیاسی منتخبان مردم در کفه ترازوی انتخاب در استان به شرح زیر است:

*حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو

مسعود پزشکیان(اصلاح‌طلب)

احمد علیرضابیگی(اصولگرا)

زهرا ساعی( اصلاح‌طلب)

محمدحسین فرهنگی(اصولگرا)

شهاب‌الدین بی‌مقدار (اصلاح‌طلب)

علیرضا منادی(مستقل)

*حوزه انتخابیه مراغه و عجب‌شیر

 محمدعلی حسین‌زاده ( اصولگرا)

*حوزه انتخابیه سراب و مهربان

یوسف داودی ( مستقل)

*حوزه انتخابیه شبستر

معصومه آقاپور( اصلاح‌طلب)

*حوزه انتخابیه اهر و هریس

بیت‌الله عبداللهی( اصلاح‌طلب)

*حوزه انتخابیه مرند و جلفا

محمد حسن‌نژاد(مستقل)

*حوزه انتخابیه بناب

ضیالله اعزازی(اصولگرا)

*حوزه انتخابیه ملکان

 سلمان خدادادی(مستقل)

*حوزه انتخابیه ورزقان و خاروانا

   رضا علیزاده( اصولگرا)

*کلیبر، هوراند و خداآفرین

قلی الله قلی‌زاده( اصولگرا)

*بستان‌آباد

محمد وحدتی هلان( مستقل)

*هشترود و چاراویماق

سیدحمزه امینی( مستقل)

*حوزه انتخابیه میانه

یعقوب شیویاری( اصولگرا)

فردین فرمند( مستقل)

 

اصولگرایان:7 کرسی

اصلاح‌طلبان:5 کرسی

مستقلین: 7 کرسی


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: