پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: ۱۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز مطرح کرد
عجب شیر ما - رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: اجرای طرح پزشک خانواده در تبریز تا ۹۷ برنامه‌ریزی شده بود که تلاش می‌کنیم تا شهریور ۹۵ به اتمام برسد، بقیه شهرها نیز تا خرداد ۹۴ استقرار برنامه پزشک خانواده به اتمام رسیده و اجرای آن با تکمیل زیرساخت‌ها آغاز می شود.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از تسنیم، محمدحسین صومی عصر امروز در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه آذربایجان شرقی، با ارائه گزارشی از روند اجرایی سند تدبیر و توسعه استان در حوزه بهداشت سال 94، به اجرای طرح پزشک خانواده اشاره کرد و اظهار داشت: در برنامه ریزی اولیه به ترتیب برای شهرهای زیر 20 هزار نفر، حاشیه شهرها، شهرهای زیر 50 هزار نفر، شهرهای بالای 50 هزار نفر و در نهایت، کلان‌شهر تبریز تعریف شده است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح پزشک خانواده در تبریز تا 97 برنامه‌ریزی شده بود که تلاش می‌کنیم تا شهریور 95 به اتمام برسد، افزود: بقیه شهرها تا خرداد 94 استقرار برنامه پزشک خانواده به اتمام رسید و اجرای آن با تکمیل زیرساخت‌ها به‌زودی آغاز می‌شود. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، بهبود استاندارد ارائه خدمات پزشکی در مراکز دولتی را هدف اصلی استقرار پزشک خانواده دانست و گفت: برای اجرای بهتر این طرح در مناطق روستایی، 157 خانه بهداشت روستایی احداث شده و 650 خانه بهداشت نیز تعمیر شده است.

صومی، با اشاره به اینکه در 15 بیمارستان آذربایجان شرقی، کلینیک ارجاع پزشک خانواده با استاندارد بالا در حال احداث است و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد، تصریح کرد: 32 مجتمع سلامت با هر خانه پوشش 80 هزار نفری راه‌اندازی شده که حاشیه شهر تبریز به عنوان پایلوت در این زمینه موفقیت خوبی کسب کرده و وزارت بهداشت نیز این موفقیت را تأیید کرده است.

وی با بیان اینکه پرونده سلامت برای تک تک مردم آذربایجان شرقی تا اسفند 97  تشکیل می‌شود، ابراز داشت: در تبریز 21 مجتمع سلامت راه‌اندازی می‌شود که برای اجرایی کردن این موضوعات و بهبود سلامت مردم بسیار مؤثر بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر اینکه با تداوم روند فعلی سبک زندگی مردم، دیابت در 30 سال آینده در تبریز 10 برابر می‌شود، ابراز داشت: خانه‌های سلامت با آموزش روش‌های خود مراقبتی باید این میزان را کاهش دهیم. 

صومی به فرهنگ‌سازی موفق کاهش مصرف نمک، روغن و قند و افزایش مصرف شیر و لبنیات در استان اشاره کرد و گفت: بیش از 75 درصد مرگ و میرهای استان مربوط به بیماری‌های غیرواگیر مانند قلبی، عروقی و سرطان و... است که باید برای پیشگیری و جلوگیری از تداوم آن از کمپین‌های فرهنگ ساز حمایت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه سطح سواد سلامت مردم باید افزایش یابد، تصریح کرد: بیش از 50 هزار نفر مربی آموزش سلامت در استان تربیت شده‌اند که در زمینه افزایش سطح سواد سلامت مردم و آموزش‌های خود مراقبتی فعالیت خواهند کرد.

این مقام مسئول در ادامه، با بیان اینکه آذربایجان شرقی بیشترین تعداد شرکت‌های دانش بنیان بخش بهداشت و سلامت را با 22 شرکت در شمال غرب کشور در اختیار دارد، افزود: بانک سلولی در استان به زودی تأسیس می‌شود تا ترکیه و آذربایجان را نیز پوشش دهد و تا سال 97 نیز 4 محصول باید تولید شود که یکی از آنها پوست خواهد بود.

صومی گفت: پیوند مغز استخوان در تبریز در سال گذشته برای اولین بار آغاز شد، پیوند کلیه 2 برابر شده و تا پایان شهریور نیز بخش پیوند اعضا راه‌اندازی می‌شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: