جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۱۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
مدیر نظارت بر مواد غذایی تبریز:
عجب شیر ما - مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی تبریز گفت: روغن زیتون غیرمجاز پومیس با وجود هشدارهای قبلی و سرطان‌زا بودن هنوز در سطح عرضه به وفور مشاهده می‌شود.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از فارس، محمد نعمتی اظهار داشت: روغن زیتون غیر مجاز پومیس با وجود هشدارهای قبلی هنوز در سطح عرضه به وفور مشاهده می‌شود.

وی ضمن تاکید بر مصرف روغن زیتون در فرآورده‌های خوراکی روزمره به روغن‌های غیرمجاز از جمله روغن تفاله زیتون پومیس اشاره کرده و ضمن تشریح کامل مشخصات این نوع روغن‌ها با نام‌های مختلف به وجود باقی ماده حلال‌های شیمیایی و سرطان‌زا بودن این نوع روغن‌ها تاکید کرده و تنها راه تشخیص و اطمینان از سلامت روغن‌های وارداتی را برچسب اصالت و سلامت کالا دانسته و حساس بودن مردم در خریدهای خود به این نوع برچسب‌ها را حائز اهمیت دانست.

مدیر غذا معاونت غذا و دارو در خصوص روغن‌های زیتون موجود در بازار خاطرنشان کردند: روغن زیتون به شکل فرا بکر، بکر و تصفیه شده برای مصارف خوراکی عرضه می‌شود، اما یک نوع روغن زیتون که اخیرا در بازار مشاهده و به صورت قاچاق وارد کشور شده است روغن استخراج‌شده از تفاله زیتون است.

وی افزود: طرز تهیه آن نیز به‌این صورت است که باقی‌مانده حاصل از تفاله زیتون بعد از استخراج روغن که هنوز دارای مقداری روغن است را با حلال های شیمیایی (مثل هگزان) و حرارت استخراج می‌کنند و با عنوان روغن حاصل از تفاله زیتون یا پومیس (Pomace)  به‏ فروش می‌رسانند.

نعمتی خاطرنشان کرد: این روغن زیتون با داشتن هیدروکربن های حلقوی فرار زیاد به عنوان حلال اصلی (هگزان) بسیار خطرناک و سرطان‌زا است، روغن زیتون پومیس از کشورهای اسپانیا،و ایتالیا و یونان به‏ صورت قاچاق وارد کشور شده و برای مصارف خوراکی با 10 درصد زیر قیمت روغن‌های دیگر به فروش می‌رسد و این در حالی است که این روغن در تمام کشورها به مصرف صنعتی می‌رسد.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت هیچگونه مجوزی برای واردات این نوع روغن برای مصارف خوراکی صادر ننموده است و کلیه روغن های تفاله زیتون Pomace موجود در بازار قاچاق و غیر مجاز هستند، عرضه آن ها در سوپر مارکتها و مراکز فروش مواد غذایی ممنوع بوده و کارشناسان نظارتی در صورت مشاهده آنها نسبت به جمع آوری اقدام می‌کنند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: