پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳ - November 21 2024
کد خبر: ۱۳۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
در مصاحبه اختصاصي با دکتر روح اله متفکر آزاد نماينده مجلس مطرح شد:
عجب شیر پرس - دکتر روح الله متفکر آزاد، متولد 1361 سياستمدار که در دوره دوازدهم مجلس شوراي اسلامي به عنوان نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو انتخاب شد. او در دوره يازدهم نيز حضور داشت.وي همچنين بعنوان هيئت علمي، دانشيار دانشکده علوم طبيعي دانشگاه تبريز از سال1391مشغول به کار است.
نامبرده دانش آموخته کارشناسي و کارشناسي ارشد در رشته زيست شناسي عمومي از دانشگاه تبريز و دکتراي تخصصي رشته زيست شناسي بيوشيمي از دانشگاه «کانازاواي» ژاپن است. وي فعاليتهاي سياسي و اجتماعي خود را از دوران دبيرستان و دانشگاه آغازکرده بود، آذرماه 1398 به نمايندگي از جمهوري اسلامي ايران در مجمع امور اقليتهاي شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو سوييس نطقي را به زبان انگليسي در دفاع از زبانهاي مادري در کشورهاي مختلف ايرادکرد. اوموفق شد در يازدهمين و دوازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي، از حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو از استان آذربايجان شرقي انتخاب گردد و به مجلس راه يابد روح الله متفکر آزاد در مجلس شوراي اسلامي در اجلاسيه هاي اول، دوم و چهارم مجلس يازدهم و اجلاسيه اول مجلس دوازدهم با انتخاب نمايندگان به عنوان دبيراول هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي انتخاب شد . همچنين در کارنامه وي سوابقي چون: عضوکميسيون انرژي و کميته انرژي هاي نو و انرژي هسته اي، رئيس گروه دوستي پارلماني ايران و ژاپن،کروواسي و مونيتامي، عضو PUIC (اتحاديه بين المجالس اسلامي) ، مجلس يازدهم عضو کميسيون آموزش، رئيس گروه دوستي ژاپن،کره جنوبي وعضو IPU ، عضو شوراي پژوهشي مرکز پژوهش هاي مجلس، عضو هيئت امناء مرکز پژوهش هاي مجلس. او جواني با انگيزه، نماينده اي گشاده رو، توانمند، داراي سابقه علمي و عملي قابل ارائه، خوش برخور و مردمي بطوريکه اگر کسي نداند متوجه نمي شود که ايشان نماينده مجلس و استاد توانمند دانشگاه هستند، حضور ايشان در دفتر و لبيک متواضعانه ايشان به دعوت ما براي مصاحبه، فرصتي بس طلايي بود تا از بيانات وي بهره کافي را ببريم به گفت و شنود بدون احساسي در گذر زمان با ايشان نشستيم، مصاحبه حاضر ماحصل اين گفت و شنود است که با احترام، تقديم چشمان مهربان شما مخاطبين عزيز مي گردد:

همراهي مجلس با دولت را چگونه مي بينيد؟
با توجه به حادثه دلخراش بالگرد و شهادت آيت اله دکتررئيسي و وزير امور خارجه شهيد امير عبدالهيان و پدر معنوي مردم آذربايجان شهيد آيت اله آل هاشم و استاندار فقيد شهيد دکتر رحمتي، در کشور با چالشي روبرو شديم و بحمدالله اين چالش نماد مسجلي از قوت و قدرت و مستحکم بودن نظام مقدس جمهوري اسلامي بود ودر آن شرايط، آرامش و امنيت درکل امور حاکم بود و هيچ بلبشوري در هيچ زمينهاي در سطح کشور مشاهده نگرديد و موضوع با آغاز دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري نيز مصادف بود که تحت زعامت مقتدرانه مقام معظم رهبري (مد ظله العالي) حتي يک دقيقه هم درآن هفته در تشکيل مجلسين و انجام امورات تاخيري رخ نداد واين خود نشانگر ثبات و استقرار نظام مي باشد و سپس طبق پيش بيني در قانون اساسي انتخابات رياست جمهوري برگزار شدکه با پيروزي دکتر پزشکيان مواجه شد و با شکل گيري دولت ايشان وارد فصل جديدي از روابط سياسي و اجرايي کشور شديم ودر اين مسير مجلس هم بصورت همراهانه به اين امر نگاه کرد و سعي کرد به عبارت وفاق روي خوش نشان دهد و به کل کابينه معرفي شده عليرغم اينکه شايد روي برخي از وزرا حرفي هم داشتيم، راي اعتماد داده شد و حمايت قاطع حضرت آقا )مد ظله العالي( از دولت از همان ابتداي شروع بکار، نشانگر اين است که عزم همه بر موفقيت دولت مي باشد وبه اين معتقديم که دولت جمهوري اسلامي با هر فکر و گرايشي بايد موفق باشدتا شاهد حل مشکلات مردم عزيز و فهيم که اميدوارانه و البته با اقتدار به اين دولت راي داده اند، باشيم.

بالاخره اين موضوع پر چالش تعطيلي دو روز در آخر هفته به کجا انجاميد؟
با توجه به اينکه بنده عضو کميسيون مربوطه نيستم از جزئيات آن خبر ندارم و فعلا موضوع به صحن علني مجلس هم ارجاع نگرديده است.

جنابعالي در دوره يازدهم که عضو کميسيون آموزش و تحقيقات علمي بوديد طرحي بنام طرح تقويت آموزش عالي و... را امضاء کرديد آيا منتج به نتيجه گرديد؟
البته تنها اين طرح نبود و در کنار آن طرح هاي بسيار کاربردي و عمده اي چون: طرح مربوط به آموزش و پرورش در خصوص جذب نيروي انساني و طرح آموزش عالي که بدان اشاره کردين، طرح آموزش زبان مادري، طرح جهش دانش بنيان که جز افتخارات مجلس يازدهم بشمار مي آيد خروجي هاي کميسيون آموزش زياد بود که برخي در صحن علني مطرح شد که توانستند راي هم بياورند و مورد تصويب قرارگيرند، برخي نيز به آن مرحله نرسيدندکه در مجلس دوازدهم پيگيري هاي آن را شروع کرده ايم، من جمله حوزه زبان مادري براساس اصل پانزده قانون اساسي را دوباره در مجلس دوازدهم مطرح نمودم و در سامانه ثبت گرديدو بعد از جمع آوري امضاها موضوع به کميسيون مربوطه ارجاع شد.

همانطور که مستحضريد متاسفانه اکثر قشر تحصيل کرده وحتي نخبه کشورمان تمايل به مهاجرت دارند، علت را در چه مي بينيد و راه چاره چيست؟
دلايل مختلفي در اين امر بطور مستقيم و غير مستقيم دخيل هستند، ولي بنده اينطوري عرض مي کنم که حمايت تنها به حمايت مادي منتهي نمي شود بلکه يکسري حمايتهاي معنوي هستند که به مراتب موثرتر از مادي مي باشند، قشر تحصيل کرده بالاخره جوانان اين مرز و بوم هستند و با امکانات وهزينه اين مملکت به مرحله فارغ التحصيلي نايل مي گردند ما بايستي به موضوع حمايت واشتغال ودرآمد و با استفاده از توان مجموعه ها و شرکت ها و کارخانجات دانش بنيان بتوانيم ايجاد اميد و انگيزه کنيم، آن وقت حتما خواهند ماند بنده عرض مي کنم که مسايل سياسي وغيره تنها شايد حداکثر 20 درصد کاتاليزور موثر برمهاجرت باشد و اما يکسري هم جهت يادگيري و اندوخته هاي زياد که در سطح کشور نيست مي روند که چه بهتر بعد از فارغ التحصيلي به ايران برگردند ودر توسعه و آموزش آن موثرتر واقع خواهد شد. و تمام توان و فکر دولت مردان و مجالس شوراي اسلامي متمرکز بر حل کردن اين موضوع بوده و است . قانون جهش توليد دانش بنيان که در مجلس يازدهم به تصويب رسانديم يکي از بهترين گزينه هاي جذب مي باشد و بستر اشتعال زايي براي عزيزان فرهيخه وفارغ التحصيل کشور، فرصت شغلي ايجاد کرده ايم. همچنين پژوهشگري مستقل را نيز قانونمند کرديم يک بخش ديگر به بحث اقتصاد برمي گردد که اگر در اين زمينه شکوفايي حاصل شودحتما يک عامل مهم براي عدم مهاجرت خواهد بود. و برعهده مسئولين امر است که اين عزيزان را به درستي هدايت تحصيلي کنند .

به نظر مي رساند قوانين متعددي در هر دوره به تصويب مجلس مي رسد که شايد تعدادي از آنها قبلا مطرح قانون شده اند و حتي بعضي قريب به اتفاق حتي به مرحله اجرا نيز نمي رسند مشکل در کجاست؟
بلي ما متاسفانه با پديده تکثر قوانين و فربه بودن حوزه قوانين مواجهيم در کشور عزيزمان حدود يکصدو هفده سال سابقه تقنين قانون را داريم که در اين ره گذر صد ساله چند صد قانون و هزاران مقرره، مصوبه و آئين نامه و... تصويب و ابلاغ گرديده است که بالتبع سردرگمي هاي اجرائي شدن را داراست و اين راهم عرض کنم تصويب زياد قانون حتما نشانه قانون گذاري خوب نيست لذا ما در دوره دوازدهم بيشتر کميسيون محور عمل مي کنيم تا صحن محوري، لذا بررسي ها تخصصي تر وتوسط متخصصين موضوع موشکافي مي شوند و تا زماني که شسته و رفته نشدند و نياز به قانون شدن مشهود نباشد به صحن علني نخواهد رسيد، واينجا يک خبرخوش به شما بدهم که بحمداله سامانه اي بنام سامانه» قانون يار» در مجلس راه اندازي شده و کليه قوانين و مقررات و تبصره ها و... که در طول اين 117 سال تصويب شده اند در اين سامانه ثبت و ضبط شده اند، اين سامانه که مبتني بر هوش مصنوعي طراحي شده مي تواند هم شکلي و هم محتوايي، مورد جستجو قرارگيرد که اين سامانه در مجلس يازدهم متولد و در مجلس دوازدهم به بلوغ و ملحصه ظهوردرآمد و براي بکارگيري رونمايي گرديد و در دسترس نمايندگان محترم قرارگرفت تا حتما قبل از طرح موضوعي در مجلس آن را مورد بررسي قرار دهند و ببينند که در اين خصوص چه قوانين و لوايحي وجود دارد، تلاش بر آن است که به مرور زمان در اختيار کليه مردم عزيز نيز جهت بهره برداريهاي لازم قرارگيرد و اين امر از تکرار مکررات در قوانين و مصوبات جلوگيري خواهدکرد و اتفاق ديگر آن است که ما براي تنقيح قوانين مي توانيم به مواد آن دسترسي داشته باشيم منظور از تنقيح اين است که کليه مکررات و ناسخ و منسوخ و متضادها در بياورند و مابقي را تجميع کنندو حتي در آينده مي توانيم در چندين کتاب مجلد چاپ شده، تنقيح قوانين کنيم .

جناب دکتر گاها در سطح جامعه مطرح مي گردد که در امر نظارت مجلس به دولت ضعف ديده مي شود لطفا براي تنوير افکار علت را بيان کنيد؟
از طرح اين سوال تان بسيار متشکرم چراکه باعث تبيين وظايف مجلس و ساير نهادهاي نظارتي مي گردد تا در نتيجه دچار اشتباه نگرديم چون برخي بازرسي ها اصلا در حوزه مجلس نيست و در عهده نهادهاي نظارتي، و دستگاه قضايي، سازمان بازرسي، ديوان محاسبات و نهادهاي امنيتي مرتبط مي باشد و وظيفه مجلس نظارت بر حسن اجراي قوانين مي باشدو ابزارهاي نظارتي ما شامل: سوال از وزير يا رئيس جمهور، تذکر کتبي، تذکر شفاهي، استيضاح، تحقيق و تفحص، اعمال تبصره ماده 45 ) در خواست گزارش از کميسيون مربوطه (، اعمال ماده 43 ، حوزه کميسيون اصل 90 و اين ابزارهاي نظارتي کافي و محکم هستندو مجلس مي تواند اعمال قدرت نظارتي بکند کما اينکه همين کار را نيز به قدرت انجام مي دهد چرا که ما نماينده ملت شريف هستيم و مطالبه آنها از ما اين است. تا در خصوص ترک فعل، عدم انجام مسئوليت و... نظارت داشته باشيم، بطوريکه بنده در شش ماه گذشته  )اواخر مجلس يازدهم تا اوايل مجلس دوازدهم ( تعداد 19 تا سوال از وزراء امضاء کرده ام تعداد دو فقره ماده 45 امضاء کرده ام . اين را هم عرض کنم که يک مورد در خصوص نظارت، اينکه به برکت نظام مقدس نظارت با فرد شروع و با جمع ختم مي يابد و خروجي تمام اقدامات ما در مجلس جمعي است نه فردي.که اين امر مانع عقده گشايي يک فرد در مجلس بر عليه شخص مي گردد.

وضعيت صنعت استان که در مقام و رتبه اول تجلي بود و متاسفانه در طول چنين سال صنعت جديدي راه اندازي نشده که عقب روي نيز داشتيم علت آن را در چه مي بينيد؟
خب ما بيشتر به خصوصي سازي صنعت و قدرتمند شدن بخش خصوصي معتقديم ولي دولت بايستي نقش پيش روانه در صنعت را داشته باشد تا در جوار آن بخش هاي خصوصي تغذيه و فعاليت نمايند و اخيرا بنده يک نامه در 5 بند به رياست محترم جمهوري در اين راستا ارسال نموده ام يک موضوع آن درخواست ايفاي نقش دولت به عنوان پيشران در استان بود که اين نامه در پيج بنده قابل دسترسي است .

آقاي دکتر در خصوص توزيع عادلانه يارانه انرژي بين تمام مردم ايران چه نظري داريد و جواب شما به شائبه هاي گران شدن قيمت بنزين چيست؟
ببينيد نظر شخص بنده اين است که در توزيع انرژي بي عدالتي وجود دارد به عنوان مثال ما به بنزين يارانه پرداخت مي کنيم و فقط آنهايي که دارا هستند و وسيله نقليه دارند از اين يارانه در حد يک يا چند وسيله نقليه بهره مند مي شوند و ساير هم وطنان که فاقد وسيله نقليه هستند از اين فرصت بهره اي نمي برند و اين بدان منظور نيست که بنزين بايد افزايش قيمت داده شود، چرا که اين امر خود آثار تورمي در ساير اقلام و مايحتاج را نمايان خواهدکرد. ولي مي توان مديريت کرد، ما يک طرحي را داريم مطالعه مي کنيم که بتوانيم کريديت انرژي را در قالب بسته انرژي خانوار يا فرد تعريف کنيم که شامل)برق، بنزين وگاز( مي باشد و اينها را بصورت يک بسته باهم ببينيم و قابل تبديل به يکديگر هم باشند، مثلا الان کسي وسيله نقليه ندارد مي تواند از يارانه بنزينش در برق يا گاز استفاه کند.و هرکس احساس مازاد کرد مي تواند در بورس ارائه و شخصي که کمبود دارد ازآنجا به قيمت بورس تهيه نمايد لذا نياز به گران کردن انرژي نيست فقط کار را بايد کارشناسانه و درست انجام دهيم،کافي است.

براي درياچه اروميه و برون رفت پايدار از وضعيت اسف بار فعلي چه کارهايي انجام يافته است؟
بنده شخصا» برحسب وظيفه و عرق ملي و تکليفي که مردم شريف حوزه انتخابيه برگردن ما گذاشته اند رفتم وطي کلي تحقيق و تفحص کليه اقداماتي که در اين راستا انجام يافته را تجميع کردم بطوريکه در زمان شهيد جمهور آيت اله رئيسي يکهزار و پانصد ميليارد تومان در اين امر هزينه شده است و نماد آن مشهود است . ولي بهترين راه، عدم بهره برداري چاه هاي عميق غير مجاز و بهره برداري منفي از نعمت آب مي باشد و در بحث کشاورزي به سمت مدرن شدن پيش برويم واز آبياري غرق آبي خارج شويم که در ابتدا کمک دولت را مطلبد.

و اما سحن آخر:
الان در استان روي پروژه هاي مهم تمرکز کرده ايم بطوريکه اگر اين موارد رعايت نشود بعد از دو دهه نسل آينده دچار چالش خواهند شد و از نمايندگان وقت مطالبه خواهند داشت در صورتيکه ما کم کاري کرديم. مثلا در امر انتقال آب ارس به تبريز و مرند وشبستر مي تواند نه فقط معضل آب تبريز بلکه استان را نيز حل کند. ما بايد براي گسترش صنايع به فکر برق باشيم يعني بايد فيدر هاي برق و پستهاي توزيع برق کم هستند و خطوط انتقال برق مان فرسوده است و براي خودمان تکليف کنيم تا در استان انرژهاي نو وتجديد پذير را فرهنگ سازي و راه اندازي کنيم که اين امر برنامه توسعه هفتم نيز ديده شده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: