جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: ۱۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱
عجب شیر ما - رييس شبكه دامپزشكي عجب شير از كاهش 90 درصدي بيماري تب مالت انساني در اين شهرستان نسبت به سال 85 و زمان شيوع اين بيماري خبر داد.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، مهدي شهابي افزود: بر اساس آمارهاي ارايه شده توسط شبكه بهداشت و درمان اين شهرستان، ميزان ابتلا به تب مالت انساني در طول سال­ هاي اخير روند نزولي داشته است.
وي، اظهار كرد: بيماري تب مالت انساني در سال 85 در اين شهرستان 180 نفر بود كه اين رقم در سال 94 به 15 نفر رسيده است.
رييس دامپزشكي عجب شير با اشاره به اينكه كاهش ميزان ابتلا به تب مالت انساني حاصل تلاش كاركنان اين شبكه بوده، يادآور شد: اين شبكه هر سال نسبت به مايه كوبي تمامي دام­هاي منطقه با حدود 120 هزار راس دام سبك و 15 هزار راس دام سنگين عليه بيماري بروسلوز اقدام مي كند.
شهابي، با اشاره به كاهش 60 درصدي تب مالت انساني در سال 94 نسبت به سال 93 ادامه داد: برگزاري كلاس­هاي آموزشي منظم و مدون در مناطق مختلف اين شهرستان از دلايل سير نزولي اين بيماري است.
وي، گفت: از اوايل فروردين سال جاري با تامين واكسن بروسلوز، مايه كوبي دام هاي سبك اين شهرستان عليه بيماري تب مالت آغاز شده است.
رييس شبكه دامزشكي عجب شير اظهار كرد: بيماري تب مالت از جمله بيماري هاي خطرناك مشترك بين انسان و دام بوده كه از طريق ترشحات جنيني، جنين سقط شده، شيرخام، خوردن پنيري كه كمتر از سه ماه در آب نمك خوابيده باشد و فرآورده هاي لبني خام قابليت انتقال به انسان را دارد.
شهابي، افزود: اين بيماري در دام ها علائم خاصي را ندارد و ممكن است دام، با وجود دفع ميكروب بروسلوز به صورت طبيعي به زندگي خود ادامه دهد اما تنها راه تشخيص بيماري، سقط جنين در دام ها بوده و معمولا اين سقط در ماه هاي پايان آبستني انجام مي شود و در برخي موارد با جفت ماندگي در دام ها همراه است.
وي گفت: در صورت وجود سقط در دام ها، دامدارن حتما مراتب را به شبكه دامپزشكي اطلاع تا از دام مذكور خونگيري و در صورت مثبت بودن، اقدام لازم انجام شود.
رييس شبكه دامزشكي عجب شير اضافه كرد: اين بيماري از گاو، گوسفند و بز به انسان انتقال مي يابد اما انتقال انسان به انسان گزارش نشده و به علت ايجاد سقط جنين در دام، كاهش توليد شير، عقيمي و نازايي و نيز ابتلا انسان به بيماري از دو بعد اقتصادي و بهداشتي حائز اهميت است.
شهابي، با اشاره به راه هاي انتقال اين بيماري اظهار كرد: اصلي ترين راه پيشگيري از بيماري، انجام مايه كوبي در دام هاست كه اين امر هر سال توسط ماموران اين شبكه به صورت رايگان در منطقه انجام مي شود.
برچسب ها: تب مالت ، عجب شیر ، کاهش ، ابتلا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: