شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - June 29 2024
کد خبر: ۱۲۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳
استاندار گلستان:
عجب شیر پرس - استاندار گلستان گفت: دسترسی مطلوب و آسان گلستانی‎‌ها به آب آشامیدنی، یکی از د غدغه‌های مهم دولت شهید رئیسی بود که در این راستا طی سه سال اخیر ۵۴۰ حلقه چاه از مجموع ۷۰۰ حلقه چاه آب شرب استان برای بهره‌وری بهتر، بهسازی و مهندسی مجدد شد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، علی‌محمد زنگانه در مراسم افتتاح پروژه‌های طرح آبرسانی شهر کلاله اظهار کرد: در این مدت بیش از ۱۰۰ حلقه چاه آب آشامیدنی جدید در مناطق با تنش آبی شدید گلستان ، حفر، تجهیز و وارد مدار شد.
وی یکی از چالش‌های گلستان در چند سال اخیر را تامین آب آشامیدنی اعلام کرد و گفت: مردم ساکن گرگان و شهرهای غرب و شرق و روستاهای استان با چالش جدی تامین آب مواجه بودند که دلیل این مشکل، اتکای صرف به منایع آب زیرزمینی برای تامین آب آشامیدنی مردم بود که منجر به کاهش منابع آبی استان شد که برای حل این مشکل خروج استان از تک منبعی برای تامین آب در دستور کار قرار گرفت.
استاندار گلستان ادامه داد: در افق بلند مدت در نظر داریم برای جبران کمبود آب در غرب و مرکز استان، از طرح شیرین سازی آب دریا استفاده کنیم و پروژه محوری سد نرماب برای تامین آب شرب شهرهای شرق استان در اولویت است.
وی با اشاره به اینکه آب آشامیدنی ۵۳۲ هزار نفر از مردم شرق گلستان از طریق سد نرماب تامین می‌شود، گفت: در دولت سیزدهم بیش از ۱۴ هزار میلیارد ریال به این پروژه تزریق شد و در دور دوم سفر استانی رئیس جمهور شهید هم ۱۵ هزار میلیارد ریال برای این سد در نظر گرفته شد که تلاش داریم همانند دور نخست سفر ۱۰۰ درصد آن محقق شود.
استاندار گلستان بیان کرد: در برنامه‌های میان مدت هم مهندسی مجدد چاه‌ها آب آشامیدنی که اثر بخشی و آب‌دهی آنها به شدت کاهش یافته بود اجرا شد که هزینه آن یک پنجم حفر و تجهیز چاه‌های جدید است.
زنگانه افزود: تلاش کردیم گلستان جزو چهار استان دارای تنش آب در هیات وزیران قرار گیرد و از محل منابع تنش آبی بیش از پیش برخوردار شویم.
وی شاخص مخازن آب موجود در گلستان را نصف میانگین کشوری دانست و گفت: تاب آوری در کشور بعد از قطعی آب از نظر مخازن ۶ ساعت و در گلستان سه ساعت است لذا ساخت مخازن جدید در دستور کار قرار گرفت.
زنگانه گفت: برای مدیریت آب گلستان در حوزه آب و فاضلاب در دولت سیزدهم ۱۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و در حوزه آب منطقه‌ای ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: