جمعه ۰۸ تير ۱۴۰۳ - June 28 2024
کد خبر: ۱۲۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۲
عجب شیر پرس - یک روانشناس شخصیت گفت: زوج‌های دارای فاصله سنی ممکن است برنامه‌ها یا انتظارات متفاوتی برای آینده خود داشته باشند که می‌تواند برایشان مشکل‌ساز شود.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پریدخت زند روانشناس شخصیت اظهار کرد:آماری از ازدواج‌هایی با ۲۰ سال اختلاف سنی نسبت به ازدواج‌های هم‌سن وجود دارد. این آمار بسته به کشور، فرهنگ و دوره زمانی مورد مطالعه می‌تواند متفاوت باشد. به‌طور کلی، ازدواج‌هایی با اختلاف سنی قابل توجه دارای ویژگی‌ها و الگو‌های خاصی هستند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که زوج‌هایی با فاصله سنی زیاد ممکن است سطوح مختلفی از بلوغ، تجربیات زندگی و انتظارات داشته باشند که می‌تواند بر پویایی رابطه تأثیر بگذارد.

او گفت:علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که ازدواج‌هایی با اختلاف سنی قابل‌توجه ممکن است در مقایسه با ازدواج‌هایی که شرکایشان از نظر سنی نزدیک‌تر هستند، احتمال بیشتری برای مواجهه با چالش‌ها و موانع داشته باشند. عواملی مانند ننگ اجتماعی، علایق متفاوت و مراحل مختلف زندگی می‌توانند در ایجاد مشکلات در رابطه مؤثر باشند. مسائل روانشناختی که می‌تواند در ازدواج با فاصله سنی زیاد ایجاد شود، بسته به افراد درگیر متفاوت است، اما برخی از نگرانی‌های رایج شامل موارد زیر است:

تفاوت‌های نسلی

زند تصریح کرد: زوج‌هایی با فاصله سنی قابل‌توجه اغلب به نسل‌های مختلف تعلق دارند که می‌تواند منجر به تفاوت در ارزش‌ها، علایق و تجربیات شود. این می‌تواند باعث تعارض و مشکل در درک دیدگاه‌های یکدیگر شود.

پویایی قدرت

او ادامه داد: تفاوت سنی می‌تواند بر تعادل قدرت در رابطه تأثیر بگذارد. شریک مسن‌تر ممکن است تجربه زندگی، ثبات مالی و اختیارات تصمیم‌گیری بیشتری داشته باشد که به‌طور بالقوه منجر به عدم تعادل قدرت می‌شود و می‌تواند بر پویایی رابطه تأثیر بگذارد.

بلوغ و مراحل زندگی

زند بیان کرد: شرکای با فاصله سنی زیاد ممکن است در مراحل مختلف زندگی باشند؛ یکی از شرکا ممکن است در میانسالی و دیگری در جوانی و شروع به کار باشد. این می‌تواند چالش‌هایی را از نظر اهداف، انتظارات و اولویت‌های مشترک ایجاد کند.

ادراکات و قضاوت اجتماعی

او گفت: جامعه ممکن است پیش‌داوری یا فرضیاتی در مورد روابط با شکاف سنی قابل‌توجه داشته باشد که منجر به قضاوت، انتقاد یا عدم تأیید بیرونی شود. این فشار‌های اجتماعی می‌تواند باعث استرس روانی، تنش در روابط و احساس انزوا شود.

نگرانی‌های مربوط به سلامتی

زند تصریح کرد: تفاوت سنی می‌تواند بر سلامت و طول عمر تأثیر بگذارد، به طوری که شریک جوان به‌طور بالقوه برای مدت قابل‌توجهی از شریک بزرگ‌تر عمر می‌کند. این می‌تواند نگرانی‌هایی را در مورد مسئولیت‌های مراقبتی و آسیب‌های عاطفی که ممکن است بر رابطه وارد کند، ایجاد کند.

برنامه‌ریزی برای آینده

روانشناس شخصیت تصریح کرد: زوج‌های دارای فاصله سنی ممکن است برنامه‌ها یا انتظارات متفاوتی برای آینده خود داشته باشند، مانند بازنشستگی و ... که می‌تواند مشکل ساز شود. این تفاوت‌ها در جدول زمانی و اهداف می‌تواند تنش و چالش‌هایی را در یافتن زمینه‌های مشترک برای برنامه‌ریزی بلندمدت ایجاد کند. توجه به این نکته ضروری است که همه ازدواج‌هایی که فاصله سنی قابل‌توجهی دارند، این مسائل را تجربه نمی‌کنند و روابط موفق می‌توانند از طریق ارتباط باز، درک متقابل و سازش بر آنها غلبه کنند. جستجوی زوج‌درمانی یا مشاوره نیز می‌تواند در پیمایش مسائل روانی که ممکن است در چنین ازدواج‌هایی ایجاد شود، کمک کند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: