جمعه ۰۸ تير ۱۴۰۳ - June 28 2024
کد خبر: ۱۲۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۴
عجب شیر پرس - رییس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با ادامه شرایط ناپایدار فصلی و محلی، فعالیت سامانه بارشی در این استان تشدید می‌شود.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، «محمد امیدفر»، با بیان اینکه در پنج روز آینده جوی ناپایدار در استان حاکم می شود، افزود: بر اساس نقشه های پیشیابی هواشناسی فعالیت این سامانه به ویژه روز دوشنبه شدت می گیرد و موجب رگبار باران، غرش آذرخش و در نواحی مستعد بارش تگرگ می شود.

وی با اشاره به صدور هشدار جوی سطح نارنجی از سوی این اداره کل برای آمادگی مردم و دستگاه های دولتی آذربایجان شرقی برای مواجهه با این شرایط جوی، اظهار کرد: به دنبال فعالیت سامانه بارشی، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان آب، طغیان رودخانه ها، سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها و لغزندگی جاده ای دور از انتظار نیست.

رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: در این مدت با توجه به وزش باد به نسبت شدید، احتمال خسارت به سازه های سبک در اثر وزش باد، خیزش گرد و خاک، سقوط یا پرتاب اجسام سبک و شکستن سرشاخه های درختان وجود دارد؛ بنابراین محکم کردن سازه های سبک و احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره و عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده ضروری است.

امیدفر، خواستار عدم اتراق مسافران و علاقه مندان به طبیعت در حریم رودخانه ها و مسیل ها، لایروبی مسیل ها و کانال های زهکشی، لغو سفرهای غیرضروری و فعالیت های کوهنوردی، انجام اقدامات پیشگیرانه در مورد مهار آبگرفتگی معابر و سیلاب های احتمالی و لایروبی کانال ها و آب روها شد.

وی از کشاورزان خواست به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی استان توجه کرده و از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه ها و نواحی مرتفع خودداری کنند.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

آذربایجان شرقی همواره تحت تأثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: