يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳ - June 23 2024
کد خبر: ۱۲۷۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۷
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان:
عجب شیر پرس - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با بیان اینکه در طول سال ۱۴۰۳ قطعی آب با برنامه در تبریز و یا سایر شهرهای بزرگ استان آذربایجان شرقی نخواهیم داشت، ادامه داد: در شهرهایی مانند بستان آباد،مرند، شهر جدید سهند و تبریز امسال نیز حالت سر به سر خواهیم داشت؛ اما در سایر شهرها ضریب اطمینان بالا خواهد بود. امیدواریم با همراهی مردم در این سه شهر نیز شاهد قطعی نباشیم.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، محمد خانی اظهار کرد: در حال حاضر هر سه منبع تامین آب تبریز به دلیل پر شدن حجم مخازن و منابع زیرزمینی،در عالی‌ترین کیفیت قرار دارند هر چند این امر منکر اهمیت صرفه جویی در مصرف آب نیست و باید شهروندان برای پیشگیری از کمبود آب مدیریت مصرف و صرفه جویی را جدی بگیرند.

وی با ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه مدیریت مصرف آب در تبریز، اظهار کرد: ایجاد رینگ آبی شرق تبریز مانند رینگ آبی جنوب تبریز به دنبال تصمیم دولت به منظور پایدارسازی آب این شهر و بروز کم آبی‌های سال گذشته مطرح شد. این رینگ آبی از باسمنج شروع و تا پشت کوه‌های اون بن علی ادامه یافته و به مخازن تحت پوشش سد نهند، متصل می‌شود و طی پروژه‌ای به طول ۱۸ کیلومتر با اعتباری نزدیک به ۲۰۰۰ میلیارد تومان در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته در حدود ۱۲ شهر استان مشکل تامین آب داشتیم، گفت: در بعضی شهرها با حالت سر به سر و در برخی دیگر با موازنه تولید و مصرف منفی مواجه شدیم. در مناطقی مانند مرند، هوراند و قره‌آغاج و تبریز قطعی داشتیم که قطعی آب تبریز به دلیل خشکی ۱۰۰ درصدی سد نهند به عنوان یکی از منابع تامین آب این شهر و زمانبر بودن راه‌اندازی پمپاژهای معکوس  و متصل شدن شبکه به زیرینه‌رود و چاه‌ها بود.

خانی، مشکل کمبود آب تبریز طی سال گذشته را از جنبه‌های مثبت نیز ارزیابی کرد و افزود: با این پیشامد، شش ایستگاه پمپاژ داخل شهر به صورت زیرساختی و دائمی با رویکرد پدافندی در مواقع بحرانی مانند سیل و زلزله ایجاد شد که جزو تاسیسات آماده به کار شهر به شمار می‌آیند.

وی ادامه داد: چندگانه شدن سیستم هیدرولیکی شهرک‌های شمال شرق شهر نیز از دیگر اقدامات انجام گرفته به دنبال بروز کمبود آب در تبریز بود که به جای وابستگی ۱۰۰ درصدی به سد نهند، آب این شهرک‌ها به هر سه منبع نهند، زرینه رود و چاه‌ها متصل شد.

خانی، همگون شدن کیفیت آب توزیع شده در شهر را از دیگر مزایای مواجهه با کمبود آب در سال گذشته دانست و گفت: امکان اختلاط منابع تامین آب با یکدیگر به دنبال مواجهه با این مشکل فراهم شد؛ به طوری که دیگر آب دریافتی یک منطقه مرغوب و منطقه دیگر نامرغوب نخواهد بود و کیفیت آب‌ها به هم نزدیک خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب فاضلاب استان آذربایجان شرقی، ذخیره آب سد نهند در فصل زمستان را از جمله اقدامات در نظر گرفته شده به منظور مدیریت مصرف آب در تبریز دانست و افزود: بخشی از سرریز شدن آب سد نهند به دلیل بارش‌ها و بخش دیگر نیز به دلیل ذخیره آب این سد در فصول سرد سال گذشته است که عدم استفاده آب این سد در طول ۲۷ سال گذشته ممکن نبود؛ اما از این به بعد به عنوان راهکاری برای مدیریت مصرف آب در فصل‌های کم آب و گرم سال مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی، بیان کرد: در طول سال‌های گذشته با مشکل کمبود آب به دلیل کاهش بارندگی‌ها مواجه بودیم و این مشکل به ویژه در چهار سال گذشته بیشتر مورد توجه و نگرانی قرار گرفت. پیش‌بینی‌ها بر این است که خشکسالی‌ها در طول سال جاری به شدت سال‌های گذشته نخواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به روند خوب بارش‌ها از ماه‌های انتهایی سال گذشته تاکنون، بخشی از کمبود آبی سال‌های گذشته تا حدودی جبران شده، اما به دلیل خشکسالی‌ها و محدودیت منابع آب زیرزمینی و ذخایر با این مشکل در سطح کشور مواجه هستیم و از همشهریان هم استانی‌ها دعوت می‌شود تا مصرف بهینه را به نوعی عادت تبدیل کنند؛ چرا که کمبود آب با یک سال ترسالی قابل جبران نیست‌.

مدیرعامل شرکت آب و فاضل استان آذربایجان شرقی با اشاره به مصرف بی‌رویه آب در استان، خاطرنشان کرد: شاخص مصرف آب برای هر فرد در طول یک شبانه روز ۱۵۰ لیتر در کشور اعلام شده است که در استان ما این میزان ۲۵۰ لیتر بوده و با توجه به افزایش جمعیت و محدودیت تامین منابع آبی لزوم مصرف بهینه ضرورت دارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: