چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - June 26 2024
کد خبر: ۱۲۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲
عجب شیر پرس - وعده برخورد با بانک‌ها و موسسات اعتباری ناتراز که سال گذشته جامع عمل بر آن پوشیده شد و حالا وزیر اقتصاد به تازگی گفته است، بدون تعارف و اغماض با ناترازی‌ها برخورد خواهیم کرد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، برخورد جدی و ساماندهی با بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری ناتراز، وعده‌ای بود که رئیس کل بانک مرکزی بر آن تاکید داشت در نتیجه ۹ مهر ماه سال گذشته بود که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خبر از انحلال موسسه اعتباری توسعه داد پس از آن هم در ۱۰ آذر خبر انتقال مؤسسه اعتباری نور به بانک ملی داده شد و بعد هم ۱۸ بهمن ماه موسسه اعتباری کاسپین منحل شد.

حالا پس از تعیین تکلیف این سه موسسه اعتباری محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی به تازگی با بیان اینکه قصد انحلال بانک‌ها را نداریم و انحلال آخرین راه است، اظهار کرد: در نظام بانکی تعدادی بانک ناتراز داریم تعدادی هم ناترازی درحال افزایش است؛ البته ناترازی تعدادی ناشی از مطالبات از دولت است و برخی هم ناشی از مشکلات نظارتی بوده است. به بانک‌های مختلف برنامه اصلاحی دادیم و دائما این موضوع را رصد می‌کنیم.

برخورد بدون تعارف با بانک‌ها و موسسات اعتباری ناتراز

در ادامه هم احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی در خصوص بانک‌ها ناترازی مطرح کرد: امیدواریم امسال خبر‌های خوبی در زمینه ساماندهی بانک‌های ناتراز اعلام کنیم بدون تعارف و اغماض با ناترازی‌ها برخورد خواهیم کرد.

ناترازی شبکه بانکی که پیش از این شقاقی کارشناس اقتصادی در رابطه با آن گفته بود: در نظام بانکی کشور با یک سه گانه ناممکن مواجه هستیم که من این سه‌گانه ناممکن را از یکی از نظریه‌های تجارت بین المللی دریافت کردم. در سه گانه ناممکن نظام بانکی بانک‌ها از دولت مجوز خلق پول و جذب سپرده‌های مردم را دارند در ضلع دیگر مثلث نرخ بهره حقیقی در اقتصاد ایران منفی است و در ضلع سوم به بانک‌ها اجازه بنگاه داری داده شده ماحصل این سه گانه ناممکن این شده که اول بانک‌ها به دلیل فضای نرخ حقیقی منفی تمایلی به تسهیلات دهی به بخش خصوصی ندارند و خلق پول و جذب سپرده‌های مردم عمدتا به سمت بنگاه‌های زیر مجموعه خود بانک‌ها رفته است و نکته آخر هم به سبب اینکه بانک‌ها تخصص بنگاه داری ندارند عمدتا این قسمت هم به منابع منجمد و بلوکه شده تبدیل شده و در نهایت خروجی این موارد به ناترازی شبکه بانکی ختم شده است.

او گفت: بانک‌هایی داریم که خلق پول عجیب داشتند و یک مرکز تجاری ساختند یا به بنگاه‌های زیر مجموعه خود تسهیلات کلان پرداخت کردند و این پول بدون بازگشت بلوکه شده که تمام این موارد سبب ایجاد ناترازی شبکه بانکی شده است. مفهوم ناترازی هم این است که اکنون شبکه بانکی ما دارایی‌های زیاد دارد، اما این دارایی‌ها سیالیت ندارد. وقتی بانک‌ها به سبب این سه گانه ناممکن درگیر ناترازی شده اند مجبور می‌شوند برای پوشش این ناترازی خود یا از بانک مرکزی اضافه برداشت داشته باشند یا به خلق پول مضاعف ادامه دهند که نتیجه هر دو این کار رشد نقدینگی و تحمیل تورم در اقتصاد است.

همچنين عباسپور کارشناس اقتصادی گفته بود: ناترازی بانک‌ها علاوه بر تاثیر گذاری بر تورم به رکود تولید هم دامن می‌زند چرا که ناترازی سبب می‌شود شبکه بانکی پویایی خود را در بخش فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی نداشته باشد و این منجر به تعمیق رکود می‌شود.

آسیب به کل نظام بانکی در صورت ادامه فعالیت بانک‌های ناتراز

در ادامه هم شمسی نژاد مدیرعامل یکی از بانک‌ها در گفتگو با رسانه بانک مرکزی مطرح کرده بود: ادامه فعالیت بانک‌های ناتراز باعث رقابت در جذب منابع، پرداخت نرخ‌های سود بالاتر و آسیب به کل نظام بانکی می‌شود.

در نهایت رفع ناترازی که برای آن هدفگذاری هم شده به طوری که به تازگی رئیس سازمان برنامه و بودجه داود منظور اظهار کرد: در قانون برنامه هفتم پیش‌بینی شده تا در سال‌های برنامه ۸۰ درصد ناترازی بانک‌ها مرتفع شود.

حالا باید منتظر ماند و دید روند ادامه برخورد با بانک‌ها و موسسات اعتباری ناتراز چگونه خواهد بود؟ ناترازی شبکه بانکی که به گفته کارشناسان غل و زنجیری به پای چرخ اقتصاد کشور محسوب می‌شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: